ANRE extinde ancheta pentru dezechilibrele de pe piața gazelor. Transgaz, E.ON, Engie și OMV Petrom contestă în instanță amenzile primite

Publicat pe Categorii Gaze, Petrol / Gaze / Carbune, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal ANRE extinde ancheta pentru dezechilibrele de pe piața gazelor. Transgaz, E.ON, Engie și OMV Petrom contestă în instanță amenzile primite

Transgaz, E.ON, Engie și OMV Petrom au fost amendate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pentru dezechilibrele din sistemul național de transport al gazelor înregistrate săptămâna trecută. Decizia de sancționare a celor 4 companii nu a fost confirmată de ANRE, urmare a informațiilor publicate în presa de specialitate, însă reprezentanții societăților au reacționat, anunțând că vor depune contestații după amenzile primite, considerând decizia reglementatorului ca fiind incorectă.

Sistemul naţional de transport (SNT) al gazelor a fost la un pas de risc, cantitatea de gaze din conductele magistrale fiind, la finele lunii februarie, cu mult sub limita de funcţionare la parametri normali, ca urmare a consumului mare, potrivit datelor postate pe site-ul Transgaz, operatorul naţional de transport şi sistem. Indicatorul Line Pack, care arată volumul efectiv de gaze care se află în sistem într-un anumit moment, era, miercuri, la ora 9:00, la nivelul de 33,6 milioane de metri cubi, cu puţin peste limita de 33 de miloane de metri cubi, care indică intrarea într-o stare de risc.

De reținut: la capitolul „Limite de funcţionare ale SNT”, Transgaz explică că starea optimă a SNT este la valoarea Line Pack de 41 milioane metri cubi plus/minus 1 milion de metri cubi, starea normală este între 38 şi 44 milioane de metri cubi, stări de dezechilibru există între 33 şi 38 milioane de metri cubi, iar, dacă valoarea indicatorului este de sub 33 milioane de metri cubi sau peste 46 de milioane de metri cubi, există stări de risc. Cu toate acestea, reprezentanţii companiei dau asigurări că situația este sub control. La același capitol, se precizează că „starea de dezechilibru pentru SNT, aşa cum este menţionată mai sus (când LP este cuprins între 33 ÷ 38 mil.Sm3 sau LP este cuprins între 44 ÷ 46 mil.Sm3), nu are ca şi consecinţă efectivă o stare de pericol cu privire la transportul gazelor în sistemul naţional de transport gaze, ci este o consecinţă directă a unor stări şi consumuri excepţionale”.

Sistemul Naţional de Transport (SNT) al gazelor naturale se află în stare de dezechilibru, pe fondul unui consum maxim şi în condiţii de ger prelungit, dar „nu există motive de panică”, a recunoscut  Ciprian Alic, director în cadrul Transgaz, în cadrul unei emisiuni TV. „În aceste zile şi, probabil, încă vreo două-trei zile următoare, funcţionăm în această zonă de 33-38 de milioane de metri cubi (n.n. – gradul de încărcare a conductelor SNT administrate de Transgaz). E o zonă de dezechilibru, dar nu există motive de panică”, a spus Ciprian Alic, la Realitatea TV.

Companiile amendate se judecă cu ANRE

Engie România a anunțat că va contesta în instanţă amenda dată de ANRE. „ENGIE Romania confirmă că a fost notificată cu privire la aplicarea unei amenzi pe care o va contesta în justiţie. Această amendă are în vedere asa zise dezechilibre produse în sistemul naţional de transport al gazelor naturale… Graţie măsurilor luate pentru a asigura aprovizionarea cu gaze  a portofoliului de clienţi, pe toată durata valului de frig de săptămâna trecută, ENGIE Romania a fost cumulativ în excedent de aprovizionare şi a contribuit, în mod semnificativ, la echilibrarea sistemului de transport al gazelor naturale, într-un context neprevazut de temperaturi extreme”, susțin reprezentanții companiei, citați de e-nergia.ro.

Și E.ON va contesta amenda ANRE. „ Considerăm  că motivele care stau la baza acestei amenzi sunt incorecte și de aceea o vom contesta. Preocuparea constantă și prioritatea companiei noastre a fost ca, prin contractele încheiate, să ne asigurăm din timp că toți clienții noștri sunt asigurați cu gaze naturale, iar acest lucru s-a realizat inclusiv pentru perioada iernii 2017/2018. Existența unor diferențe între consumul previzionat și cel efectiv este normală. Pentru astfel de situații există regulile de echilibrare prevăzute prin Codul Rețelei de transport gaze naturale”, au precizat reprezentanții companiei, citați de Agerpres.

Un Cod al Rețelei de Transport gaze ar fi rezolvat problema, un cod la care se tot lucrează de ani buni și nu este nici azi finalizat, care “ar fi trebuit să aibă scopul de a disciplina exclusiv utilizatorii rețelei de transport, și nu piața de gaze”, așa cum sublinia expertul Dumitru Chisăliță într-un editorial scris în ianuarie 2016, care este de maximă actualitate.

Citește și: Epopeea Codul Rețelei intră în al 9-lea an de existență și neaplicare

Și  Transgaz anunță că va contesta amenda primită de la ANRE. Potrivit Agerpres, ANRE a fost în control și la Romgaz și urmează și alte companii să fie anchetate.

România a importat, săptămâna trecută, până la o treime din consumul zilnic de gaze pentru a trece cu bine perioada geroasă, acestea fiind cele mai mari importuri zilnice de gaze din ultimii cinci ani, potrivit unor surse din sectorul energetic, citate de Agerpres.

 


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*