A treia licitație, același câștigător: SNN a încheiat un nou contract cu Cameco pentru achiziția de uraniu. Prețul oferit, substanțial mai mic

Publicat pe Categorii Business, Esential, Semnal
Prima Pagina Actual Esential A treia licitație, același câștigător: SNN a încheiat un nou contract cu Cameco pentru achiziția de uraniu. Prețul oferit, substanțial mai mic

În timp ce oficialii de la Ministerul Energiei își încheie mandatul cu sesizări la Consiliul Concurenței, Nuclearelectrica anunță că a încheiat un nou contract de scurtă durată cu firma Cameco, care a câștigat detașat licitația în fața Companiei Naționale a Uraniului, oferta de preț fiind semnificativ mai mică. „Pentru asigurarea materiei prime concomitent cu posibilitatea atingerii de către CNU a capacității competitive din piața internațională, SNN a inițiat în luna decembrie 2016 o nouă procedură de achiziție de scurtă durată la care au fost invitați să depună oferte cei doi furnizori calificați, procedura finalizată cu atribuirea unui nou contract către Cameco. Oferta Cameco a avut prețul cel mai mic în mod substanțial. Noul contract va intra în vigoare în ianuarie 2017, după semnarea acestuia și de către Euratom Supply Agency (ESA), având în vedere că în Uniunea Europeană contractele de vânzare-cumpărare uraniu sunt tripartite (semnate de vânzător, cumpărător și ESA). Acest al treilea contract va avea tot o durată de 6 luni și aceeași cantitate de 120 tone UO2 ce urmează a fi livrată. Pretul de achiziție a materiei prime din acest contract, echivalentul în lei, este de 373,58 lei kg/U în UO2”, se precizează în comunicatul Nuclearelectrica.

Centrala-Nucleara-Cernavoda

Anunțul companiei vine la o zi după ce Ministerul Energiei a decis să sesiseze Consiliul Concurenței privind „necesitatea efectuării unei analize a condițiilor de piață pentru produsele obținute din minereul de uraniu, inclusiv a aspectelor legate de modul de construcție a prețurilor de comercializare”, analiză care  – consideră reprezentanții ministerului – „ar putea să prevină o practică anticoncurențială, respectiv abuzul de poziție dominantă din partea unui furnizor calificat al Societății Naționale Nuclearelectrica (SNN), respectiv Cameco Corporation”.

Cititi și: Echipa de la Ministerul Energiei își încheie mandatul cu o sesizare: Consiliul Concurenței să analizeze preţul uraniului livrat de Cameco. Nuclearelectrica a tot explicat de ce a ajuns să cumpere combustibil nuclear din Canada

Nuclearelectrica își exprimă speranță că Ministerul Energiei a analizat cu atenție impactul potențial al sesizării la Consiliul Consurenței asupra gestionarii riscului de continuitate în achiziție de materie primă și operare, se precizează într-un comunicat transmis de companie. Reprezentanții Nuclearelectrica atrag atenția că, în contextual dat, Cameco poate decide să nu mai participe la procedurile organizate de SNN având în vedere durata scurtă și cantitatea foarte redusă de materie primă livrată, punând astfel SNN în imposibilitatea de gestionare a acestui risc pe fondul problemelor și lipsei de redresare ale CNU și necalificării de noi furnizori.

Referitor la sesizarea Ministerului Energiei(ME) la Consiliul Concurenței privind o posibilă poziție dominantă a unor părți terțe în piață, SNN considera că ME are dreptul să solicite orice tip de analiză de preț și piața autorităților competente în domeniu. Astfel, autoritățile în materia concurenței se pot pronunța asupra aspectelor care privesc libera circulație a mărfurilor, politici de preț concurențiale sau de dumping, abuzuri de poziție dominantă, ajutor de stat (direct sau indirect).

Din punctul de vedere al SNN, prețul ofertat de celalălt furnizor calificat, pentru fiecare procedură organizată, este considerat ca fiind unul de piață, aspect ce poate fi ușor verificat prin raportare la datele de preț furnizate de Euratom Supply Agency (pe contracte pe termen lung și spot), precum și din terțe surse de date care publică date legate de evoluția prețului uraniului, îndeosebi pe piețele spot. Orice contract de achiziție de uraniu este obligatoriu un contract tripartit, astfel toate contractele încheiate de SNN sunt semnate de SNN, ofertant (CNU și/sau Cameco) și ESA, tocmai pentru a asigura tranzacții la prețuri de piață și evitarea pozițiilor dominante de către o autoritate independentă, precizează Nuclearelectrica.

La nivel internațional prețul uraniului a scăzut considerabil în ultima perioadă, aspect care influențează strategiile de preț ale producătorilor care se adaptează la condițiile de piață. În acest context, având în vedere obligațiile financiare ale CNU, este evident că societatea nu poate fi una competitivă la nivel internațional, modul de calcul al prețului sau incluzând prejudiciul constatat în urma controlului Curții de Conturi, se afirmă în comunicat.

Reprezentanții SNN susțin că măsurile adoptate de la rezilierea de drept a contractului cu CNU au avut constant în vedere acordarea de drepturi legale CNU și organizarea procedurilor interne de achiziție de materie primă în așa fel încât CNU să poata simultan să implementeze anumite măsuri de redresare și dezvoltare și să participe la procedurile organizate de SNN. Însă, progresul înregistrat de CNU la un an de la măsurile impuse de Curtea de Conturi este unul foarte lent, fără schimbări majore.

Dată fiind situația actuală a CNU, din punct de vedere al exploatării, este dificil de estimat în ce măsură CNU ar putea asigura un contract pe o durată lungă de 4 ani, de exemplu, motiv pentru care SNN a luat în mod conservativ decizia de a încheia contracte pe perioadă scurtă în așa fel încât și CNU, ca urmare a procesului de redresare operațională și financiară, să aibă șanse reale într-o astfel de competiție, din perspectiva prețului.

De asemenea, pentru a reduce riscul de dependent față de un singur furnizor, SNN a initțat în anul 2016 două proceduri internaționale de calificare de noi furnizori de UO2, conform practicilor din industria nucleară. Aceste proceduri nu au rezultat în noi calificări de furnizori, deși a existat interes, în principal din considerente legate de specificațiile tehnice de produs solicitate.

Nuclearelectrica, demersuri pentru menținerea strategică a unor relații de afaceri cu CNU

Cronologic, ulterior rezilierii de drept a contractului de furnizare de materie prima sub forma de pulbere sinterizabila de dioxid de uraniu (UO2) ca urmare a neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre CNU in anul 2015, SNN, pentru a-si procura materia prima necesara continuitatii operarii FCN si CNE Cernavoda, implicit asigurarii productiei in piata, a organizat doua proceduri competitive intre cei doi furnizori calificati ai sai: CNU si Cameco Inc. SUA (cu facilitate de productie in Canada) (companie calificata de SNN inca din anul 2008 tocmai pentru a gestiona riscul de dependenta fata de un singur furnizor sau fata de o insuficienta in materia prima necesara, asa cum se intampla in prezent).

Pentru a da posibilitatea CNU de a participa in cadrul unei proceduri ce ar fi prevazut incheierea unui contract pe termen lung (4 ani), avand in vedere afirmatiile Ministerului Energiei privind implementarea masurilor de redresare a CNU, companie aflata integral in subordinea ME, si importanta mentinerii unui ciclu integrat cat mai complet, SNN a decis sa incheie contracte de durata scurta. Astfel, de la momentul refuzului CNU de a livra SNN materie prima conform contractului, SNN a organizat 3 proceduri de achizitie a pulberii de UO2. Pana in prezent SNN, pe baza criteriului specific achiziilor publice in cazul achizitiei unor marfuri, in vederea respectarii principiului eficientei utilizarii fondurilor publice, respectiv pretul cel mai mic, a incheiat deja doua contracte cu o durata de 6 luni, pentru o cantitate de 120 tone de UO2 fiecare, contracte ce au asigurat necesarul de uraniu pentru anul 2016 si il vor asigura pentru primele luni din 2017.

SNN  a analizat eventuale masuri strategice si cu impact pe termen mediu si lung de gestionare a acestei situatii, tinand cont de toti factorii interni si externi enumerati mai sus si de progresul lent de redresare a CNU, si a initiat deja demersuri catre autoritatile responsabile si competente fie pentru identificarea unor posibilitati concrete de colaborare cu CNU (de ex: contract de procesare cu CNU -achizitia de octoxid de uraniu (U3O8) s-ar putea realiza de catre SNN din piata, iar prelucrarea acestuia in dioxid de uraniu (UO2) s-ar putea contracta de SNN catre CNU), fie pentru dezvoltarea de noi capacitati de prelucrare si rafinare si/sau modernizare a unor capacitati existente de prelucrare si rafinare din Romania. Astfel, SNN s-ar putea asigura in privinta disponibilitatii pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu (UO2) conform specificatiilor tehnice necesare pentru fabricatia fasciculelor de combustibil nuclear de tip CANDU 6, cu atenuarea riscurilor de dependenta fata de un furnizor, simultan cu mentinerea strategica a unor relatii de afaceri cu CNU in beneficiul ambelor parti. SNN inca asteapta un punct de vedere la masurile propuse ME, dar care probabil in contextul actual ar putea fi abordat de viitorul guvern.

 

 

 


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*