Comisia lui Iancu a aflat de ce plătesc românii prețuri mari la energie: Haos în reglementările ANRE. Tarife reglementate scăpate de sub control, în special pentru distribuție

Publicat pe Categorii Actual, Electrica si termica, Energie, Esential, Info Consumatori, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Energie Electrica si termica Comisia lui Iancu a aflat de ce plătesc românii prețuri mari la energie: Haos în reglementările ANRE. Tarife reglementate scăpate de sub control, în special pentru distribuție

“Tarifele la energie electrică aprobate de ANRE pentru furnizarea la consumatorii finali au crescut permanent de la liberalizarea pieței de energie electrică”

“Creșterile de preț la consumatorii finali se datorează în primul rând existenței unor reglementări care permit comportamente speculative, lipsei de reglementări sau reglementări inadecvate, cu tarife reglementate scăpate de sub control, în special cele pentru serviciul de distribuție, tarife care ajung să depășească 55% din prețul total al energiei electrice avizate de ANRE, cu pierderi foarte mari în rețea și costuri nejustificate, recunoscute totuși în tarifele reglementate, fără investiții în retehnologizări și modernizări”

Comisia parlamentară de anchetă a activității Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), condusă de deputatul Iulian Iancu, și-a trasat ca scop să stabilească dacă facturile pe care le plătesc românii la gaze şi energie sunt corecte și să verifice modul  în care a fost asigurată protecţia consumatorului final.

InvesTenergy a publicat, în exclusivitate, principalele concluzii/propuneri din Raportul  Comisei de anchetă, care între timp a fost secretizat pentru dezbateri finale.

Raportul Comisiei parlamentare de anchetă: În perioada 2005-2017, decizii administrative la nivelul legislației au dus la creșterea prețului la consumatorul final și distorsionarea pieței. ANRE a călcat pe bec

Revenim astăzi cu constatările și concluziile parlamentarilor Comisiei de anchetă cu privire la preţurile şi tarifele aplicate pentru energia electrică destinată consumatorilor.

Din start, un lucru este cât se poate de clar: românii  plătesc un preț ridicat la energie electrică raportat la puterea lor de cumpărare. România ocupă unul dintre primele locuri la nivel european, cu un nivel de 26,78 PPS/kWh (Paritatea puterii de cumpărare),  cu 32% peste media europeană de 20,27 PPS/kWh.

“Creșterile de preț la consumatorii finali se datoreaza în primul rând existenței unor reglementări care permit comportamente speculative, lipsei de reglementări sau reglementări inadecvate, cu tarife reglementate scăpate de sub control, în special cele pentru serviciul de distribuție, tarife care ajung să depășească 55% din prețul total al energiei electrice avizate de ANRE, cu pierderi foarte mari în rețea și costuri nejustificate, recunoscute totuși în tarifele reglementate, fără investiții în retehnologizări și modernizări”, este principala constatare menționată în Raportul Comisiei.

Tarifele la energie electrică aprobate de ANRE pentru furnizarea la consumatorii finali au crescut permanent de la liberalizarea pieței de energie electrică, remarcă parlamentarii. În Raport se precizează că, din analiza datelor aflate la dispoziția Comisiei Parlamentare de Anchetă reiese că factorul determinant de creștere a prețurilor la consumatorul final a fost majorarea tarifelor reglementate, aprobate de ANRE, la energia electrică, creștere care a fost la rândul ei determinată în principal de creşterea tarifelor aferente serviciului de distribuție.  “Din analiza pe tot lanțul de producere-transport-distribuție-furnizare la consumatorii de energie electrică rezultă că în costurile totale acoperite prin tarifele la energie electrică aprobate de ANRE pentru furnizarea la consumatorii finali, ponderea achiziției de energie electrică este sub 40%, în timp ce ponderea costurilor pentru serviciile de distribuție, de transport, servicii de sistem și de furnizare depășește 60%”, se menționează în Raport.

Referitor la modul în care a fost stabilit tariful pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, concluzia din  Raport este următoarea: “Aprobarea tarifelor aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice s-a efectuat în condiţiile supradimensionării în mod artificial a unor elemente de cost, sau prin neluarea în calcul a unor venituri realizate de operatori, şi totodată prin aplicarea eronată a formulelor de calcul stabilite prin Metodologia de stabilire a tarifelor, aprobată prin Ordinul președintelui ANRE nr. 39/2007, fapt ce a condus la majorarea tarifelor”.

Analiză 2016 privind prețurile energiei electrice vândute de Furnizorii de Ultima Instanță (FUI) clienților finali (preluare din Raport):

  • prețul mediu de achiziție al energiei electrice de către FUI de pe piața angro reprezintă numai 38,9 % din prețul mediu al energiei electrice vândute de FUI clienților finali;
  • tarifele medii de rețea reprezintă 44,7% din prețul mediu al energiei electrice vândute de FUI clienților finali;
  • gradul de retehnologizare a rețelelor de joasă tensiune a rezultat ca fiind aproximativ 10%, conform informațiilor transmise de operatorii de distribuție. Potrivit Comisiei de anchetă, reglementatorul nu a făcut o monitorizare și verificare a investițiilor făcute de operatorii de distribute și nu avea cunoștință de gradul intolerabil de redus de retehnologizare a rețelei.
  • ANRE a inclus în tariful de distribuție impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice, instituit prin OUG 5/2013 și impozitul pe construcţii, instituit prin OUG 102/2013, fără o bază legală.

Parlamentarii au mai constatat că majorarea prețului la consumatorul final s-a datorat “într-o oarecare măsură” şi creşterii nivelului taxelor/contribuţiilor (certificate verzi, cogenerare, acciza, TVA) incluse în prețul de vânzare. Este vorba despre contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă,  contravalorea certificatelor verzi și impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice, ce este datorat de operatorii de transport şi de distribuţie a energiei.

O altă remarcă a Comisiei de reținut: “În Nota de fundamentare ce a stat la baza emiterii Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 5/2013, s-a precizat faptul că, companiile de distribuție și transport au situaţii financiare solide şi pot suporta impunerea unui astfel de impozit. Totuşi la stabilirea tarifelor de către ANRE, nu s-a ţinut seama de intenţia legiuitorului, costurile aferente acestui impozit fiind incluse în tarifele suportate de consumatorii finali”.

 


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*