De ce nu prind contoarele inteligente la români?! ANRE: Distribuitorii nu explică suficient necesitatea lor pentru optimizarea facturilor. Ce spun operatorii?

Publicat pe Categorii Info Consumatori, Investitii / Tranzactii, Semnal
Prima Pagina Info Info Consumatori De ce nu prind contoarele inteligente la români?! ANRE: Distribuitorii nu explică suficient necesitatea lor pentru optimizarea facturilor. Ce spun operatorii?

Emil Calotă, Vicepreședinte ANRE: Nu se poate atinge un grad de contorizare inteligentă de 80% în România până în 2020 pentru consumul de energie electrică

În următorii 4 ani, România ar trebui să fie contorizată inteligent în proporție de 80%, conform directivelor europene, în cazul în o evaluare cost-beneficiu realizată de ANRE dovedește că implementarea este fezabilă. După o evaluare preliminară a unor proiecte pilot, reprezentanții Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE susțin că nu se poate atinge un grad de contorizare inteligentă de 80% până în 2020 pentru consumul de energie electrică.  Operatorii de distribuție din energie nu au explicat suficient consumatorilor de ce este necesar contorul inteligent pentru optimizarea facturii, a declarat Emil Calotă, vicepreşedintele ANRE, la primul forum național dedicat sistemelor inteligente denumite generic Smart, organizat de The Diplomat Bucharest.

contor-inteligent

De partea cealaltă, românii nu văd contorul inteligent ca o soluție de eficientizare a consumului de energie. „Contorul inteligent nu este receptat ca şi cultură a consumului şi eficienţei energetice la nivelul consumatorului individual din România. Este o realitate pe care trebuie să o acceptăm și să acționăm în funcție de aceasta. Companiile de utilităţi, operatorii de reţea, trebuie să explice mai mult de ce un contor inteligent este foarte necesar, practic şi util consumatorului final”, a subliniat oficialul ANRE.

Operatorii de distribuţie a energiei  – Electrica, CEZ, Enel şi E.ON – au implementat contoare inteligente la consumatorii de energie electrică, în cadrul unor proiecte pilot, pe care ANRE le evaluează. „Concluziile preliminare la faza de evaluare cost-beneficii pe opt regiuni unde contoarele au fost implementate nu sunt deloc favorabile atingerii unui astfel de nivel de contorizare inteligentă – 80% în 2020. O altă explicație este şi faptul că există opt operatori de distribuție în România, patru entităţi din punct de vedere juridic, fiecare cu propria concepţie, costuri şi specificaţii”, a menționat Emil Calotă, nemulțumit că se continuă practica în care relaţia operatorului cu clientul  este una cu o singură direcţie. „Relaţia biunivocă dintre compania de energie şi consumatorul final trebuie să devină o realitate, şi nu reacţia de tip unidirecţional care a funcţionat şi încă mai funcţionează şi acum. Sunt mulţi operatori care gândesc că acest contor inteligent îi ajută doar pentru a citi consumul în timp real, pentru a diminua furturile şi pierderile comerciale din reţea şi atât. Nu este așa! Deja generaţiile de smarter metering, adică contoare şi mai deştepte, fac totul pentru consumatorul final în Europa şi în Statele Unite. Cu alte cuvinte, citesc consumul în timp real, asigură curba de consum ideală şi, în acelaşi timp, echilibrează consumul la nivelul gospodăriei individuale”, a spus reprezentantul ANRE, la conferința The Diplomat Bucharest.

Reprezentanţii Autorității au explicat că, în urma proiectelor-pilot implementate până acum, rezultatele nefiind uniforme, trebuie să realizeze o analiză cost-beneficiu pentru toţi operatorii de distribuţie ‘prin intermediul unui consultant/ audit de terţă parte’.  “Analizele cost-beneficiu transmise de operatorii de distribuţie nu permit efectuarea unei analize unitar comparative a rezultatelor obţinute, mai spun reprezentanţii ANRE. Majoritatea operatorilor de distribuţie concesionari nu au transmis analizele cost-beneficiu în formatul solicitat prin adresa ANRE, fiind realizate pe modele diferite de analiză, care urmăresc strategia de business a operatorului, cu accente şi focalizări specifice”, se precizează într-un document al Autorității.

Din 2017, plan naţional de contorizare inteligentă

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) urmează să stabilească un calendar naţional de implementare a contoarelor inteligente de măsurare a consumului de electricitate, după evaluarea proiectelor pilot și realizarea analizei  cost-beneficiu pentru implementarea sistemelor de măsurare inteligente în perioada 2017-2020. Un ordin ANRE, emis la începutul anului în curs, prevede eliminarea ţintei propuse pentru anul 2020 privind implementarea de contoare inteligente de energie electrică la aproximativ 80% din clienţii finali.

ANRE a avizat, în martie și august 2015, 18 proiecte-pilot în valoare de 69.639.770 lei, pentru cei 8 operatori de distribuţie a energiei electrice concesionari: Enel Distribuţie Muntenia, Enel Distribuţie Banat, Enel Distribuţie Dobrogea, CEZ Distribuţie, E.ON Distribuţie România, Electrica Transilvania Sud, FDEE Electrica Transilvania Nord şi FDEE Electrica Muntenia Nord.

Ce fac și spun operatorii despre contorizarea inteligentă

Obiectivul Enel: Contoare inteligente la toți clienții

Federico Panone, Director General Enel Distribuţie: “Contorul inteligent este ca un croitor care îi permite clientului să își aleagă hainele, începând de la cea mai potrivită mărime, la culoarea preferată, totul la cel mai potrivit preț pentru el. Cu ajutorul contorului inteligent, fiecare client devine unic”

Într-un interviu acordat InvesTenergy, Directorul General Enel Distribuţie, Federico Panone a declarat: “Procesul de digitalizare în Enel se va dezvolta în primul rând prin implementarea la scară largă a contoarelor inteligente; continuarea programului de Telecontrol şi retehnologizarea sistemului de informaţii pentru a putea oferi clienţilor noştri servicii din ce în ce mai bune, de actualitate şi care să întrunească aşteptările acestora”. Potrivit acestuia, obiectivul Enel este “contoare inteligente la toți clienții”.

“Contorul inteligent este ca un croitor care îi permite clientului să își aleagă hainele, începând de la cea mai potrivită mărime, la culoarea preferată, totul la cel mai potrivit preț pentru el. Cu ajutorul contorului inteligent, fiecare client devine unic”, a explicat, pe înțelesul tuturor consumatorilor, Federico Panone. Enel are ca obiectiv să instaleze 110.000 contoare inteligente, în 2016, într-un proiect pilot aprobat de ANRE. Investițiile în contoare inteligente sunt perfect integrate cu toate celelalte tipuri de intervenții pe care le solicită modernizarea rețelei, prevăzute în planul de investiții aprobat de ANRE și vin ca o completare pentru programul anual de mentenanță, a mai spus reprezentantul companiei.

Citiți mai mult în interviul acordat InvesTenergy: Director General Enel Distribuţie, Federico PANONE: Investim în digitalizare. Obiectivul nostru: contoare inteligente la toți clienții

CEZ: 40.000 de contoare inteligente – instalate, încă 10.000 până la finele anului.

Martin Zmelik, Country Manager: Evaluăm impactul contoarelor instalate, analizăm dacă clienții au fost mulțumiți

Compania CEZ a instalat până în prezent circa 40.000 de contoare inteligente și are în plan să monteze încă 10.000 contoare până la finele anului, a anunțat recent Martin Zmelik, Country Manager și Președinte al Directoratului CEZ România. Evaluăm impactul contoarelor instalate și analizăm dacă clienții au fost multumiți, a spus acesta. CEZ Distribuție își propune, pentru perioada 2015 – 2020, instalarea unui numar de minim 436.000 contoare inteligente ce respectă tehnologia de vârf în domeniu și care sunt de producție românească.

Reprezentanții comapniei spun că clienții au fost informați, pe diverse căi, asupra beneficiilor aduse de contorul inteligent clientului CEZ, și anume:

– primește informatii clare și în timp real privind consumul, datele fiind înregistrate orar sau chiar la 15 minute și reținute de dispeceratul central;

–  este scutit de prezența la locul de consum, toate operațiunile de citire contor sau deconectare/reconectare se pot face de la distanță, iar durata de reconectare este redusă de la 1 zi la maximum 3 minute;

– se poate bucura de oferte mai bune la tarifele de energie electrică, lucru ce îi poate aduce o economie de până la 20% la factura de energie electrică, dacă își alege tipul de tarif convenabil nevoilor sale;

– nu mai trebuie sa sune pentru a semnala întreruperile în alimentarea cu energie electrică, deoarece contorul inteligent comunică dispeceratului central semnale din zona afectată;

– are posibilitatea să-și eficientizeze consumul prin selectarea aparatelor electrocasnice pe care le folosește. Cu ajutorul contorului inteligent poate să observe cât consumă fiecare aparat electrocasnic în parte.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*