De ce se tem marii consumatori industriali exceptați de la plata de certificate verzi? Atac la regenerabili!

Publicat pe Categorii Energie, Eoliana si solara, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Energie Eoliana si solara De ce se tem marii consumatori industriali exceptați de la plata de certificate verzi? Atac la regenerabili!

Reacția autorităților la un studiu privind impactul schemelor de sprijin

  • Corina Popescu, Secretar de Stat în Ministerul Energiei: „Nu este în favoarea nimănui prezentarea distorsionată a anumitor lucruri, cum ar fi exportul energiei regenerabile și faptul că tot consumatorul ar suporta schema de suport”
  • Iulian Iancu, președintele Comisiei de Industrii și Servicii din Camera Deputaților: „În ultimii 4 ani, prețul producției de energie electrică a scăzut cu o treime datorită energiei din surse regenerabile, în pofida numeroaselor critici la adresa energiei verzi”

În așteptarea deciziei finale de la Ministerul Energiei și ANRE în ce privește unele modificări ale Legii 220/2008, care ar urma să fie promovate în scurt timp printr-o Ordonanță de urgență,  se încing spiritele între actorii de pe piața energiei

grup - eoliene

De teama unor măsuri care ar putea să-i afecteze, în urma modificării schemei de sprijin a energiei regenerabile, marii consumatorii industriali de energie exceptați de la plata de certificate verzi, reprezentați de Asociaţia Marilor Consumatori Industriali de Energie (ABIEC), ies la atac… la regenerabili. În susținere, Asociația a comandat un studiu la PricewaterhouseCoopers, intitulat „Impactul schemelor de sprijin a energiei regenerabile în România şi lecţiile învăţate din ţările UE”. Concluziile studiului au stârnit controverse și nu, cum era de așteptat, dinspre sectorul regenerabilelor, care habar n-a avut de lansarea acestuia, ci din partea autorităților.

Corina Popescu, Secretar de Stat în Ministerul Energiei, invitată la conferința ABIEC, a ținut să clarifice unele aspecte. „Atrag  atenția asupra faptului că toată energia regenerabilă produsă în România a fost considerată ca fiind consumată în România, și nu exportată, astfel ajungând la cota de 26.27%. Fac precizarea că energia regenerabilă se exportă doar în măsura în care aceasta este însoțită de garanția de origine. Este bine să existe o prezentare obiectivă și nu este în favoarea nimănui prezentarea distorsionată a anumitor lucruri, cum ar fi exportul energiei regenerabile și faptul că tot consumatorul ar suporta schema de suport”, a explicat Corina Popescu, după cum reiese din comunicatul publicat pe site-ul Ministerului Energiei.

În studiul prezentat de ABIEC se menționează, printre altele, că creșterea rapidă a exporturilor ar mări presiunea pentru clientul final în cazul implementării unei scheme alternative. Eliminarea cotei obligatorii și valorificarea tuturor certificatelor verzi va conduce la situația în care clienții interni vor plăti certificatele verzi aferente cantității de energie exportată, este temerea marilor consumatori industriali de energie.

Secretarul de Stat Corina Popescu a subliniat că statul român trebuie să promoveze scheme de sprijin în urma unor studii de impact proprii. „În general, trebuie stabilite măsuri clare de acțiune în cazul în care se constată anumite deviații. Măsurile trebuie cunoscute de la început, ele nu trebuie stabilite în timpul jocului. Aceasta a fost o schemă de suport de succes, iar statul a acționat și a sprijinit și marii consumatori, fiind  prima țară din Europa care a obținut exceptarea de la plata certificatelor verzi a marilor consumatori industriali energo-intensivi”, a mai declarat Corina Popescu, inistând asupra nevoii de echilibru care trebuie găsit între părțile interesate din piața de regenerabile. „Tot ceea ce s-a întâmplat până acum a fost un dezechilibru introdus de această schemă ca urmare a acțiunilor și lobby-ului făcut de industria regenerabilelor și de marii consumatori. Intrarea în schema suport se va închide la 31 decembrie 2016, dar aceasta va produce efecte până în 2032. Practic, acum putem face o evaluare corectă a impactului certificatelor verzi în prețul final al energiei, pentru că putem aproxima cu un grad de eroare foarte mic numărul de certificate verzi ce vor fi emise”, a declarat oficialul Ministerului Energiei.

Interesant este că, în aceeași zi, la o altă conferință de specialitate, președintele Comisiei de Industri și Servicii din Camera Deputaților, Iulian Iancu, a sărit în apărarea energiei verzi. Aflăm astfel de la Iulian Iancu că în ultimii 4 ani, prețul producției de energie electrică a scăzut cu o treime datorită energiei din surse regenerabile. Este adevărat că, în schimb, prețul plătit de consumatorii finali a crescut cu 10% în aceeași perioadă, recunoaște parlamentarul, care explică că, pe lângă prețul de producție, la cel final se adaugă tariful de distribuție, de transport și de furnizare, iar taxele și accizele reprezintă jumătate din prețul final. „În iunie 2012, prețul producției de energie electrică era undeva la 270 de lei pe MWh, iar în 2016 a coborât la o medie de circa 150 de lei. Vorbim de o scădere cu o treime a prețului de producere a energiei. Viața a demonstrat că proiecția noastră a fost corectă. Atunci când intră 100 de MWh producție de energie regenerabilă în sistem, prețul scade cu 1,5 euro pe MWh”, a evidențiat Iancu, citat de Agerpres.

Studiul comandat de ABIEC: Creșterea producției de energie regenerabile din ultimii ani a pus presiune pe clientul final în ceea ce privește prețul

În studiul comandat de ABIEC  se precizează că, în 2014, România avea al treilea cel mai mare impact al schemei de sprijin asupra preţului consumatorului în rândul celor 28 de ţări din Uniunea Europeană (UE28), precum şi al doilea cel mai mare impact al costurilor de transport/distribuţie asupra consumatorului final, de 141%, relatează Agerpres.

Alte aspecte evidențiate de ABIEC în baza studiului:

– creșterea producției de energie regenerabile din ultimii ani a pus presiune pe clientul final în ceea ce privește prețul. Costul schemei pe MWh pentru sprijinirea energiei regenerabilă în prețul final al energiei electrice a crescut cu peste 300% între 2011 și 2013;

– schema de sprijin oferită în prezent producătorilor de energie din surse regenerabile în România este la limita superioară a țărilor UE28 relevante;

– schema de sprijin prezentă adaugă 22% la prețul en-gros al energiei electrice; reajustarea schemei ar crește considerabil acest impact;

– creșterea costurilor energiei regenerabile a diminuat competitivitatea agenților economici;

– că valoarea investiţiilor directe totale în sectorul energiei regenerabile din România este estimată la şapte miliarde de euro, cele mai multe dintre acestea fiind realizate în echipamente importate;

– 25 – 35% din totalul investiţiilor consemnat în sectorul energiei regenerabile generează efecte de multiplicare în economia românească. În acest sens, în 2014, au fost create 5.250 de locuri de muncă, dar numai o mică parte dintre acestea vor fi păstrate pe toată durata de funcţionare a echipamentelor;

Spre comparație cu rezultatele investitorilor din sectorul regenerabilelor,  marii consumatori de energie electrică se laudă că au contribuit cu 8,1 miliarde de euro (aproximativ 5,8%) la Produsul Intern Brut (PIB) al României, doar în 2011. Raportul de specialitate relevă că majoritatea ţărilor analizate au creat scutiri pentru marii consumatori industriali, astfel încât aceştia suportă mai puţin din costul schemei de sprijin, exemple în acest sens fiind: Germania, Marea Britanie, Franţa, Olanda, Italia şi, mai recent, Republica Cehă şi Polonia.

De ce se tem consumatorii industriali de energie exceptați deja de la plata de certificate verzi? Că ar putea să li se mai taie din scutirile câștigate? A nu se înțelege greșit, suntem de acord că industria trebuie susținută în România, ce nu pricepem este de ce trebuie să moară capra vecinului, ca să o ducă bine merci alții?!


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*