Cristian SECOȘAN, Romelectro: Atacăm din nou piețele externe, dar nu singuri! Avem perspective de afaceri imediate în Egipt și Arabia Saudită

Publicat pe Categorii Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Cristian SECOȘAN, Romelectro: Atacăm din nou piețele externe, dar nu singuri! Avem perspective de afaceri imediate în Egipt și Arabia Saudită
  • Compania își consolidează activitatea pe piaţa românească în calitate de contractor general de proiecte complexe de energie, printr-o diversificare a ofertei

 Romelectro atacă din nou piețele extene și își consolidează activitatea pe piaţa românească, printr-o diversificare a ofertei. Avem perspective de afaceri imediate în Egipt și Arabia Saudită, afirmă Cristian Secoșan, Director General Romelectro. În opinia sa, capabilitatea de a duce la bun sfârșit proiectele pe care ți le propui menține o companie într-o poziție de top în condițiile în care mediul de afaceri românesc nu a fost și nu este, întotdeauna, prietenos cu antreprenorii români. Despre strategia companiei, proiecte în lucru, dar și de viitor, puteți citi în Interviul acordat InvesTenergy de Dl Cristian SECOȘAN, Director General Romelectro.

cristian-secosan (1) 

–  Proiectele Grupului Romelectro acoperă întreg lanţul energetic – producţie, transport, distribuţie şi furnizare. Cum aţi descrie evoluţia firmei și a Grupului Romelectro?

–  Firma Romelectro are 45 de ani de tradiție și recunoaștere atât în țară, cât și în străinătate pentru serviciile de inginerie și contractare generală de înaltă calitate şi pentru soluţiile inovatoare pe care le-a aplicat de-a lungul timpului. Până în anul 2000, activitatea a fost orientată spre piața externă, Romelectro remarcându-se drept contractor general de proiecte de stații și linii electrice. Apoi punctul de greutate al businessului s-a mutat în România, care oferea multe oportunități. Aș putea spune și altfel: era nevoie de serviciile noastre în țară și am acționat în consecință. Mai exact, ne-am gândit că e mai important să adjudecăm contracte în țară, în piața de producere pe termo, pe hidro și în cea de transport al energiei electrice.

Grupul Romelectro s-a format în 2005 și include firma Romelectro și alte 3 companii la care Romelectro este acționar majoritar, și anume: ISPE – Institutul de Studii și Proiectări Energetice, CELPI București și Electromontaj Carpați Sibiu. Grupul a adus o sinergie și o consolidare serioasă în piața românească de energie, o sinergie pe care acum vrem să o desăvârșim.

–  Care sunt principalele obiective ale Romelectro? Ați definit o strategie de business pe termen mediu?

–  Am redefinit strategia corporativă pe trei direcții principale. În primul rând, ne propunem consolidarea în piața românească de energie (producere pe termo, pe hidro, transport și distribuție) simultan cu extinderea pe piețe noi, în primul rând în piața de industrie. Avem avantajul de a discuta cu un client industrial de la conceptul general energetic, până la cea mai detaliată soluție de creștere a eficienței energetice, acoperind tot spectrul de discipline: termo, electro, utilități etc. Plus probleme particulare cum ar fi: mixul de surse, calitatea energiei sau impactul de mediu. Parcurgem o perioadă în care toată lumea își reduce costurile și pune mare preț pe partea de reducere a costurilor cu energia electrică, tocmai prin această eficientizare.

A doua direcție de strategie o reprezintă revenirea puternică pe piețele externe, piețe care au fost tradiționale pentru Romelectro și în care mai găsim aprecieri foarte bune pentru calitatea investițiilor pe care le-am executat și ale brandului Romelectro în general. Dar ne propunem și intrarea pe piețe noi. În lume, în momentul de față, sunt în desfășurare programe foarte puternice de investiții în energie, toate cu resurse financiare asigurate. Însă, nu sunt și foarte accesibile, în primul rând din motive de eligibilitate. Acesta este motivul pentru care ne ducem cu parteneri externi, sau dacă este posibil cu parteneri din România! Încercăm să concentrăm resursele din cât mai multe companii românești, care cele mai multe nu au forța și resursele financiare să meargă singure pe piața externă. Aici intervenim noi; vrem să devenim un hub al acestor companii româneşti de profil, astfel încât să avem o prezenţă mai puternică în ţară şi pe pieţe externe. Antrenăm în primul rând firmele din Grup, dar avem deja încheiate parteneriate cu mai multe firme românești de inginerie, fabricație, construcții- montaj.

A treia direcție are în vedere mai multe acțiuni interne de reinginerie care să facă firma mai eficientă în piață.

–  Așadar, atacați din nou piețele externe. Cum evoluează afacerile grupului din afara ţării şi care sunt perspectivele apropiate?

–  Am facut o analiză de piață foarte detaliată și am identificat, cum am mai spus, regiuni și țări cu potențial investițional foarte ridicat. În funcție de condițiile locale, am stabilit procedurile de lucru, dacă este cazul să ne constituim într-o entitate juridică proprie sau nu, care ne sunt partenerii locali sau agenții necesari ca să avem succes în acea țară, avem analize de legislație, etc.

Sunt perspective de afaceri imediate în anumite regiuni cum ar fi: Orientul Mijlociu și Nordul Africii, unde foarte curând vom deveni o prezență operațională, care nu face numai marketing, ci are contracte de investiție în derulare. Cel mai bine stăm în Egipt, dar și Arabia Saudită – unde vrem să avem o bază de unde să abordăm în ordine EAU, Kuweit, Qatar și Oman. Dar, repet, mai sunt și alte țări și regiuni de pe glob cu potențiale foarte ridicate de investiții în energie. Insist și cu această ocazie că se simte nevoia de un sprijin guvernamental mai susținut, așa cum alte firme din Europa și nu numai beneficiază.

–  Ce faceți însă cu piața internă? Aveți și aici proiecte? În ce domenii?

– Lucrăm intens pe piața internă. Voi prezenta numai câteva dintre proiectele Romelectro. Am finalizat recent un proiect cu Electrica privind o stație de 110/20 kV. Lucrăm în prezent la retehnologizarea stației electrice Bradu a Transelectrica, un important nod de conexiune a reţelelor din Muntenia şi Oltenia cu cea din Transilvania,cu punerea în funcțiune în 2018. Anul acesta, este prevăzută o punere parțială în funcțiune. Staţia Bradu are patru niveluri de tensiuni, respectiv 400/220/110/20 kV.

Sunt în lucru mai multe proiecte hidroenergetice: 2015 a fost anul de referinţă pentru ambele proiecte, reluându-se lucrările pe segmentul Bumbeşti–Livezeni şi iniţiindu-se procesul de reabilitare al Centralei Stejaru, care reprezintă prima capacitate hidroenergetică importantă – 210 MW, generând de-a lungul celor peste 50 de ani de exploatare 22 TWh. Proiectul Centralei Stejaru se va derula pe parcursul a 5 ani şi va include înlocuirea completă a turbinelor, generatoarelor şi echipamentelor electrice, precum şi reabilitarea echipamentelor hidromecanice auxiliare.

–  Ce anume menține o companie intr-o poziție de top în condițiile în care mediul de afaceri românesc nu a fost și nu este, întotdeauna, prietenos cu antreprenorii români?

–  În primul rând, capabilitatea de a duce la bun sfârșit proiectele pe care ți le propui. Ne diferențiem pe piața de energie și mediu prin unicitatea soluțiilor tehnologice implementate, abordarea integrată, precum și prin competențele și diversitatea specializărilor de la nivelul experților din Grup. Romelectro este un grup de companii puternice, unite prin același ideal, respectiv “transformarea obiectivelor în rezultate”. Poate par cuvinte mari, dar asta suntem și facem la Romelectro. Oamenii, pregătiți și cu experiență, înseamnă compania. În Grupul Romelectro lucrează specialiști recunoscuți pe plan mondial, care sunt într-un contact permanent cu clienții, receptivi la tot ce e nou și care au la bază experiență, profesionalism, inventivitate, capacitate de a crea lucruri şi soluţii noi. Și, foarte important de precizat, specialiștii noștri sunt capabili să ducă proiectele tehnice și comerciale la bun sfârșit. Ne putem lăuda și cu un nucleu de tineri entuziaști, care învață meserie de la seniori.

–  Care sunt estimările privind evoluția Romelectro în acest an? Sunteți optimist?

–  Am avut o cifra de afaceri de cca 50 milioane euro în 2015 și ne propunem o creștere de minim 10 % în 2016. Ne bazăm evaluarea pe contracte deja încheiate și pe altele în fază avansată de adjudecare.

–  Care este cel mai frumos proiect marca Romelectro pentru dvs?

–  Cea mai frumoasă dintre referințele recente este, pentru mine, proiectul Instalației de desulfurare pentru blocurile energetic nr. 7 si nr. 8 din Ișalnita, parte a Complexului Energetic Oltenia. O realizare tehnică de succes, finalizată cu o lună înainte de termen, cele două grupuri energetice funcționând perfect în parametri de la început. A fost realizat un proces de desulfurare cu tehnologie umedă, 96% eficiență desulfurare.

–  Mai aveți în pregătire proiecte de incinerare de deşeuri, cogenerare bazată pe biomasă, proiecte fotovoltaice?

–  Suntem preocupați de proiectele de incinerare de deșeuri municipale, care afară reprezintă un capotol de investiții foarte bogat. Noi am semnat în decembrie 2013 un contract de lucrări încheiat cu între S.C. Internațional Reciclyng Energy Timișoara, în asociere cu un partener german. Pentru locuitorii din municipiul Timișoara, construirea incineratorului le-ar aduce o serie de avantaje: deținerea și operarea unei instalații de valorificare energetică a deșeurilor, producerea energiei electrice şi termice în regim de cogenerare de înaltă eficienţă cu impact redus asupra mediului, prin utilizarea unor tehnologii de top nepoluante și eficiente; amplasarea instalației în incinta CET Sud Timişoara, cu posibilităţi de conectare la toate utilităţile existente, fără a mai fi necesare lucrări și costuri suplimentare. Din păcate, execuția acestui proiect încă nu a început și șansele de realizare sunt reduse.

Avem preocupări și pentru proiecte fotovoltaice, pentru stații de pompare pentru sisteme de irigații. Ne uităm și la proiecte din portofoliul Transgaz, căutăm parteneri locali și externi să abordeze aceste proiecte alături de noi.

–  Care este opinia dvs.: Grupul nou de la Rovinari – este un proiect viabil, necesar?

–  În opinia mea, Grupul de la Rovinari este necesar, având în vedere mixul energetic pentru o perspectivă mai îndelungată. Este foarte important însă, în ce condiții se poate realiza acest grup, având în vedere evoluțiile de pe piața românească.

 – Strategia energetica a României? Care sunt principalele direcții de viitor?

–  Direcția corectă este să se pornească de la un mix energetic și să creezi mecanisme și structuri de piață care să îl susțină. Totodată, este necesară o viziune clară a statului privind poziția lui de acționar al companiilor mari din energie, în concurență cu alți producători privați din sistem.

–  Vă mulțumesc!


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*