Ministerul Energiei și Nuclearelectrica, consens pentru reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă. Vor fi puse în funcţiune între 2025-2030

Publicat pe Categorii Investitii / Tranzactii, Semnal
Prima Pagina Business Investitii / Tranzactii Ministerul Energiei și Nuclearelectrica, consens pentru reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă. Vor fi puse în funcţiune între 2025-2030

Dublarea capacității nucleare va suplini un gol energetic

Ministerul Energiei: România a investit deja peste 1 miliard de euro în infrastructura și necesarul tehnologic dedicat reactoarelor 3 și 4 de la CNE Cernavodă și fără ca acest proiect să fie pus în practică, cheltuielile deja efectuate vor deveni pierderi certe pentru bugetul de stat

Proiectul unităților 3 și 4 de la CNE Cernavodă răspunde cerințelor sistemului electroenergetic național în tranziția României către o economie fără emisii de carbon și contribuie decisiv la securitatea energetică a României și la menținerea stabilității prețului electricității la un nivel suportabil pentru consumatori, este poziția Ministerului Energiei, ca urmare a atacului public din partea Fondului Proprietatea, în calitate de acționar minoritar la Nuclearelectrica.

Centrala-Nucleara-Cernavoda

Atât Ministerul Energiei, cât și Nuclearelectrica au luat poziție față de apariția în spațiul public a unor speculații legate de proiectul construirii a două noi reactoare la CNE Cernavodă, venind cu precizări  legate de rolul și importanța acestui proiectul. Reacțiile vin după ce Fondului Proprietatea a afirmat public că proiectul construirii reactoarelor 3 și 4 de la centrala nucleară de la Cernavodă, dezvoltat de Nuclearelectrica în parteneriat cu China General Nuclear Power, este nefezabil și ar putea crea mari prejudicii acționarilor companiei în cazul în care este continuat.

Reprezentanții Ministerului Energiei consideră că înlocuirea capacităților de producere a energiei învechite și care ies din uz în jurul anului 2025 trebuie să reprezinte o prioritate absolută pentru strategia de securitate energetică a României, iar discuțiile de nivel tabloidal care se pot isca în jurul acestui subiect nu ajută cu nimic la informarea corectă și profesionistă a publicului, ci doar afectează un proiect strategic national. Cu această ocazie, Ministerul Energiei lansează un apel la echilibru și părțile interesate să manifeste prudență în tratarea unor informații neverificate pentru a nu influența negativ procesul de negociere în curs.

În comunicat se subliniază că România a exploatat în condiții de maximă siguranță și de eficiență tehnologică reactoarele nucleare existente, aspect confirmat de evaluările internaționale de specialitate. În acest moment, există o bază tehnologică și un capital uman pregătit la cele mai înalte standarde în domeniul nuclear, ceea ce ne conferă un avantaj competitiv cert. Tehnologia nucleară reprezintă o opțiune viabilă și certă pentru a produce și în viitorul apropiat energie curată, fără emisii de gaze cu efect de seră, ceea ce va duce la protecția mai eficientă a mediului înconjurător și la reducerea pe termen lung a efectelor încălzirii globale, susțin oficialii ministerului.

În comunicat se mai atrage atenția că România a investit deja peste 1 miliard de euro în infrastructura și necesarul tehnologic dedicat reactoarelor 3 și 4 de la CNE Cernavodă și fără ca acest proiect să fie pus în practică, cheltuielile deja efectuate vor deveni pierderi certe pentru bugetul de stat.

Ministerul Energiei își afirmă sprijinul pentru Nuclearelectrica la negocieri, respectiv finalizarea proiectului

Ministerul Energiei anunță că sprijină Societatea Națională Nuclearelectrica SA (SNN) pentru ca aceasta să finalizeze acest proiect în condiții optime de eficiență economică și să negocieze cele mai avantajoase condiții comerciale cu partenerii săi implicați în acest proiect. Nivelul prețului la care energia electrică produsă de reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă va intra în Sistemul Energetic Național la nivelul anilor 2025 – 2030 va fi stabilit în urma unor studii de specialitate, dezbătute public și aprobate de autoritățile naționale și europene competente, ca parte a procesului de autorizare a proiectului în sine, se afirmă în comunicat.

În calitate de reprezentant al statului român în cadrul SNN, Ministerul Energiei urmărește creșterea valorii activului net al companiei, menținerea disponibilității tehnice a grupurilor energetice pentru a asigura securitatea energetică a României. Nu urmărim și nu vom urmări promovarea unor interese speculative fie pe piața de capital, fie în orice alt context, spun reprezentanții ministerului.

Ministerul Energiei își exprimă încrederea că SNN are capacitatea de a-i convinge pe toți acționarii săi, în forurile de decizie statutare, asupra viabilității financiare a proiectelor de dezvoltare pe care le propune, în momentul când acționarii vor fi chemați să decidă asupra acestora, în conformitate cu prevederile actelor constitutive ale societății.

Nuclearelectrica, despre fezabilitatea și oportunitatea dezvoltării Proiectului Unităților 3 și 4 CNE Cernavodă

Așa cum era de așteptat, Nuclearelectrica a venit cu precizări cu referire la poziția acționarului minoritar Fondul Proprietatea față de fezabilitatea și oportunitatea dezvoltării Proiectului Unităților 3 și 4 CNE Cernavodă.

Prezentăm în cele ce urmează comunicatul Nuclearelectrica:

Din punct de vedere al necesitatii pe termen lung in asigurarea securitatii energetice, diversificarii surselor, independentei energetice si a contributiei la stabilitatea Sistemului Energetic National:

Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va inlocui la nivelul anilor 2025-2030 capacitati actuale de productie care vor iesi din uz fie din considerente de natura tehnica, fie din considerente de politici energetice europene, asa cum este mentionat in Strategia guvernamentala de continuare a proiectului lansata in anul 2014. Asadar, dublarea capacitatii nucleare va suplini un gol energetic, nu va fi o suplimentare cantitativa.

Strategia energetica europeana, asumata si de Romania in calitate de stat membru, prevede tinte clare de decarbonizare (o reducere a CO2 cu 40% pana la nivelul anilor 2030), statele membre avand dreptul de a-si stabili un mix energetic echilibrat care sa asigure nu doar tinta de decarbonizare, dar, simultan, cerintele de sistem energetic. Sursele regenerabile, a caror importanta este de necontestat in acest context, nu pot asigura singure aceste tinte, fiind necesar un mix echilibrat in care energia nucleara, prin caracteristicile sale, devine o solutie la fel de importanta. Un mix echilibrat care sa asigure un sistem energetic robust, optim functional si care sa confere unui stat capacitatea de a juca un rol important in regiune simultan cu asigurarea necesitatilor pentru propriii consumatori nu se poate crea pe polarizarea resurselor cu rol major in noua paradigma energetica: energie nucleara vs. energie regenerabila

Din punct de vedere al avantajelor pentru SN Nuclearelectrica SA

Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va aduce beneficii economico-financiare certe pentru SNN prin:

­        –    valorificarea activelor existente, aflate in conservare, care in prezent nu genereaza niciun fel de venit;

­         –   venituri din operarea Unitatilor 3 si 4 de catre SNN, conform prevederilor Strategiei de continuare a proiectului;

­         –   venituri din asigurarea fasciculelor de combustibil produse de FCN Pitesti, sucursala SNN, necesare operarii  celor doua reactoare;

­           SNN va primi dividende rezultate din participatia minoritara in compania de tip producator independent de energie infiintata dupa expirarea duratei de viata (de aproximativ 2 ani) a companiei de proiect;

Si la nivel national prin:

­          –  Locuri de munca pe perioada constructiei (16000) si a operarii (800 O&M + servicii suport);

­        –   Economia nationala si locala, taxe si impozite;

Asadar, in mod evident, SNN va beneficia din punct de vedere economico-financiar de realizarea Proiectului Unitatilor 3 si 4 direct prin incheierea de contracte de operare si furnizare de combustibil si incasarea de dividende. Implicit, in aceasta situatie, actionarii SNN vor beneficia la randul lor de orice crestere economico-financiara a SNN.

De asemenea, actionarii SNN nu vor fi prejudiciati in niciun fel nici in prezent intrucat contributia efectiva a SNN la capitalul social al noii companii de proiect este in numerar doar in valoare de 2 milioane de Euro, conform strategiei proiectului. Restul contributiei SNN la capitalul social va fi doar cu activele existente. EnergoNuclear va fi absorbita integral in noua companie proiect, asadar investitia SNN in EnergoNuclear va fi recuperata, neexistand posibilitatea unei pierderi nici in acest caz.

Din punct de vedere al contextului actual de piata

Contextul actual de piata este unul caracterizat prin scaderea accentuata a preturilor la energie si instabilitate, context care reprezinta o provocare majora pentru realizarea oricarui proiect mare de investitii avand in vedere rolul pretului de piata. Acest context este specific statelor membre ale Uniunii Europene si chiar SUA si Canada, nu doar Romaniei.

Situatia actuala de piata este descrisa de specialisti ca fiind un esec de piata, care a generat imposibilitatea realizarii de noi capacitati de productie si inlocuire a celor uzate moral si economic, produs gradual de impactul subventionarilor masive in sursele regenerabile.

Corectarea situatiei actuale de piata poate proveni din proiecte de investitii majore si modificare legislativa. Insa, realizarea acestor proiecte majore de investitii, indiferent de sursa, necesita aplicarea unor mecanisme suport.

Aceste mecanisme suport, de tipul Contractelor pentru Diferenta, sunt utilizate in primul rand pentru ca in piata exista distorsiuni care impun aplicarea acestora. Acestea nu reprezinta o alegere a producatorului.  Contractul pentru Diferenta se utilizeaza de marii producatori pentru a echilibra situatia din piata. Un astfel de mecanism nu creeaza o distorsiune de piata, ci ofera sustenabilitate pe fondul unor distorsiuni existente de piata.

Contractul pentru Diferenta, mecanismul deja utilizat de Marea Britanie pentru realizarea proiectului nuclear de la Hinkley Point C nu este o forma de ajutor de stat, ci este un mecanism bidirectional gandit ca o alternativa de echilibrare a pietei, de fortare a producatorului sa vanda pentru a realiza strike- price-ul (deci asigura competitivitate in vanzare) si de protejare impotriva riscului legislativ si de reglementare. Este un mecanism bazat pe date de piata care permite realizarea de analize periodice pentru a scadea nivelul de pret garantat  daca costurile se dovedesc a fi mai scazute decat planificat, deci evita supra-compensarea,  pretul de referinta fiind un pret de piata stabilit cu un an inainte pentru a reflecta pretul estimat al energiei, pe baza preturilor medii de piata.

In ceea ce priveste Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda nu este stabilit in prezent un nivel al strike price-ului, stabilirea acestuia depinzand de o serie de factori financiari complecsi disponibili dupa realizarea studiului de fezabilitate, ulterior infiintarii companiei de proiect. Pretul de 82 Euro/MWh reprezinta pretul de piata estimat de Comisia Europeana pentru perioada 2030-2050.

De asemenea, avand in vedere datele estimate la nivel European si de Banca Mondiala, se preconizeaza pe termen lung o crestere a pretului la energie. Coroborat, Proiectul Unitatilor 3 si 4 va fi pus in functiune in intervalul 2025-2030, asadar, desi realizarea proiectului implica in prezent utilizarea unui mecanism suport, evolutia ulterioara a preturilor poate transforma acest mecanism dual in beneficiu pentru consumator.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*