Modificările aduse OUG 64 privind piața gazelor au atras atenția Comisiei Europene. Deputații Comisiei de Industrii și Servicii au dat explicații unui expert european

Publicat pe Categorii Esential, Gaze, Info Legislativ, Petrol / Gaze / Carbune, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Modificările aduse OUG 64 privind piața gazelor au atras atenția Comisiei Europene. Deputații Comisiei de Industrii și Servicii au dat explicații unui expert european

Producătorii, obligați să tranzacționeze 100% gazele pe bursă. ANRE se opune

Nu se desființează nicio bursă; se vor stabili noi regului privind tranzacțiile cu gaze naturale, operatorii fiind obligați la transparență (surse parlamentare).

Dezbaterile privind modificările pe piața gazelor care se doresc a fi aduse Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2016 au fost amânate ieri de Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților. Motivul: deputații Comisiei au dat explicații pe marginea amendamentelor aduse OUG 64 unui expert al Comisei Europene, timp de două ore și jumătate. Prin urmare, s-a decis ca ședința comisiei parlamentare să nu fie publică, fapt ce a stârnit nemulțumiri de partea unor invitați la dezbaterile programate inițial.

În așteptarea formei finale a Legii care va fi aprobată de Plenul Parlamentului, este mare fierbere pe piața gazelor. Temele de maxim interes sunt:  dacă va rămâne  o singură bursă angro de gaze (în prezent, sunt două burse de gaze – la BRM și OPCOM) și dacă vor fi producătorii obligaţi să tranzacţioneze întreaga cantitate de gaze pe bursă?!

Ca o primă constatare după parcurgerea proiectului de lege, aflat în dezbatere parlamentară: amendamentele propuse aparțin, în totalitate, Grupului parlamentar PSD.

Cităm unul dintre amendamentele care au stârnit controverse, justificat de Grupul parlamentar PSD că unicitatea operatorului pieţelor centralizate angro de gaze naturale şi a operatorului pieţei de echilibrare este cerută de Bruxelles: “Administrarea piețelor centralizate angro – se acordă o singură licență pentru operatorul pieţelor centralizate angro de gaze naturale şi una pentru operatorul pieţei de echilibrare”.

„Prin rezoluţia adoptată de Parlamentul European în data de 15.12.2015 denumită ”Către o Uniune Energetică Europeană”, text P8_TA(2015)0444 și pentru creşterea lichidităţii pieţei concurenţiale angro prin centralizarea activităţilor de tranzacţionare în PVT (n.r. – punct virtual de tranzacţionare) naţionale unice administrate de un unic operator de piaţă, în condiţii de transparenţă şi reguli stricte de acces nediscriminatoriu la informaţiile privind cantităţile şi preţurile de tranzacţionare. Măsuri identice cu cele instituite în Austria, începând cu 01.01.2013, când, prin Legea gazelor, s-a stabilit crearea unui singur PVT naţional şi administrarea tranzacţiilor în PVT printr-un singur operator, respectiv prin CEGH (Central European Gas Hub). (http://www.cegh.at/trading-location-cegh-vtp), se explică astfel amendamentul propus.

În prezent, operatori ai pieței de gaze naturale, cu licență valabilă 25 de ani, sunt Opcom şi Bursa Română de Mărfuri (BRM). Surse parlamentare ne-au precizat că nu se pune problema desființării uneia dintre burse, însă se vor stabili noi regului privind tranzacțiile cu gaze naturale, operatorii fiind obligați la transparență.

O altă nemulțumire, mai ales de partea producătorilor: obligația de tranzacționare 100% a gazelor pe bursă. Aceștia vor trebui să oferteze și să tranzacționeze public, transparent şi nediscriminatoriu pe pieţele centralizate de gaze naturale întreaga cantitate de gaze naturale produsă, mai puțin cantitățile aferente consumului propriu tehnologic. ANRE se opune la acest amendament. Potrivit surselor noastre parlamentare, expertul Comsiei Europene a transmis deputaților Comsiei de specialitate că tranzacționarea gazelor la bursă este un drept al operatorilor, nu ar trebui să fie o obligație!

Președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE, Niculae Havrileț, consideră că o mare parte din producția românească de gaze ar trebui tranzacționată pe bursă, pentru a exista lichiditate și un preț de referință pe piață. „Ordonanța 64 trebuie aprobată prin lege, iar la momentul respectiv se va dezbate o completare a ordonanței și sunt inițiative de a se merge pe același model al pieței de gaze ca cel de la energie electrică, respectiv să se aplice modelul tranzacționării întregii cantități de gaze naturale pe bursă”, a declarat  Havrileț pentru Agerpres, susținând totodată că nu este de acord cu tranzacționarea întregii cantități de gaze pe bursă. „Gazele naturale, ca și zăcăminte, sunt concesionate, iar producătorii, prin legea petrolului, au dreptul de a utiliza gazele naturale, de a decide asupra destinației, în sensul că îl poate prelucra sau îl poate vinde, iar din acest punct de vedere cred că trebuie făcută o distincție între cele două piețe”, a explicat oficialul ANRE, potrivit Agerpres.

Noile modificări ce se doresc  a fi aduse OUG 64 mai vizează o diferențiere a furnizorilor de traderi, înființarea unui comparator de gaze, apariția de noi pieţe: Pentru Ziua Următoare, Intrazilnică, de Echilibrare. Actul normativ definește și Punctul Virtual de Tranzacționare (PVT), ce va fi administrat de un unic operator de piaţă, în condiţii de transparenţă şi reguli stricte de acces nediscriminatoriu la informaţiile privind cantităţile şi preţurile de tranzacţionare. Acesta este un „punct abstract, unic la nivel național, situat între punctele de intrare în SNT şi punctele de ieşire din SNT, în care gazele naturale sunt tranzacționate indiferent de locația lor efectivă.

Obligații pentru ANRE

Potrivit noilor modificări, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) are obligația să emită, în următoarele 2 luni, reglementările secundare referitoare la activitățile din sectorul gazelor naturale, precum și regulile specifice care vor fi aplicate pe pieţele centralizate. Până la data de 31 august 2017, ANRE va asigura implementarea și funcționarea pieţelor centralizate de gaze naturale și va aproba Codul Rețelei.

Totodată, ANRE trebuie să vină, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii ce modifică OUG 64,  cu un comparator de preţuri destinat informării corecte și complete a consumatorilor de gaze naturale.

 


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*