Modificările la Legea 123, responsabilitatea Ministerului Energiei. Iulian Iancu: Este corect aşa, chiar dacă riscăm să nu le avem în această sesiune

Publicat pe Categorii Info Legislativ, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Info Info Legislativ Modificările la Legea 123, responsabilitatea Ministerului Energiei. Iulian Iancu: Este corect aşa, chiar dacă riscăm să nu le avem în această sesiune

Ce se mai aude cu modificările la Legea 123? Se lucrează pe mai multe fronturi şi rezultatele concrete întârzie să apară. În Parlament sunt mai multe iniţiative legislative promovate. La iniţiativa Comisiei de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, au fost demarate, în urmă cu câteva luni, consultări cu toate părţile implicate în vederea modificării Legii energiei electrice şi a gazelor naturale, pentru instituirea de reguli echitabile aplicate tuturor participanților la piața de energie electrică, în conformitate cu practicile UE în domeniu. La Ministerul Energiei se lucrează, se fac “analize serioase”, un proiect de act normativ este în dezbatere publică.

servicii-contabilitate-dizolvare-firmaParticipanţii la piaţa energiei s-au grăbit să trimită propunerile lor la toate instituţiile responsabile: Parlament, ANRE, Ministerul Energiei, însă după câteva luni de consultări săptămânale, s-a aşternut liniştea. Un răspuns am primit de la Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, la FOREN.

“Nu putem retușa pe ici, pe colo. Se face o analiză serioasă la Ministerul Energiei”. Referitor la modificările la Legea 123, Iulian Iancu a precizat că “Ministerul Energiei și-a asumat această responsabilitate. Nu putem retuşa pe ici-pe colo. Trebuie o abordare foarte serioasă asupra aspectelor care se intenționează a fi modificate. Se face o analiză serioasă la minister. Este corect așa chiar dacă riscăm să nu obținem modificarea legii în această sesiune”.

Deci, responsabilitatea revine echipei de la Ministerul Energiei, care a pregătit deja noi modificări la Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, în contextul elaborării strategiei energetice naționale, cu precădere pentru sectorul gazelor. Actul normativ popus de ministerul de resort stabilește regimul juridic al concesiunii serviciului public de distribuție a gazelor naturale, definește consumatorul protejat, precum și o serie de măsuri necesare a fi aplicate în cazul unei situații de criză care atinge nivelul de urgență, în aplicarea prevederilor Regulamentului UE privind măsurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale. “Suntem foarte atenți cum facem modificări, nu promovăm lucrurile fără să le analizăm/fundamentăm. Vrem să modificăm legea, se simte nevoia unor schimbări, dar nu doar ca să câștigăm un capital, pentru că sunt foarte multe interese în piață. Ministerul Energiei va transmite o opinie, legiuitorul are însă ultimul cuvânt”, a declarat Corina Popescu, într-un interviu acordat InvesTenergy.

Secretarul de stat Aristotel Jude a anunţat, tot la FOREN, că Ministerul Energiei lucrează la modificarea 123/2012 şi că se intenționează să se introducă obligativitatea pentru producători să vândă pe bursa de profil peste 40% din cantitatea totală de gaze, în acest fel urmând să fie stabilit un preţ real pe piaţa gazelor. „Vom veni cu un proiect de modificare a legii 123, intenţionând să adăugăm la acest proiect de modificare a legii prevederi legale care să instituie obligaţia producătorilor de a încheia în fiecare an calendaristic contracte pe pieţe centralizate din România transparent şi nediscriminatoriu pentru vânzarea unei cantităţi minime anuale din producţia proprie care nu poate fi mai mică de 40% din cantitatea de gaze vândută în anul respectiv. Totodată, intenţionăm să propunem instituirea obligaţiei ca fiecare furnizor de gaze să fie obligat să încheie în fiecare an calendaristic contracte pe pieţele centralizate din România, transparent şi nediscriminatoriu, pentru cumpărarea unei cantităţi minime de gaze naturale care nu poate fi mai mică de 40% din cantitatea de gaze naturale achiziţionată de furnizori în anul calendaristic respectiv”, a precizat Jude.

Nu se spune nimic despre reintroducerea contractelor bilaterale de energie sau dreptul producătorilor de a exporta energie. Consiliul Concurenței a solicitat, în repetate rânduri, ANRE și Ministerului de resort „să întreprindă toate demersurile necesare pentru modificarea și completarea Legii energiei și a gazelor naturale și/sau a legislației secundare, astfel încât reglementările naționale în domeniu să permită manifestarea liberei concurențe, prin accesul tuturor participanților la piețele naționale și europene de energie electrică, inclusiv posibilitatea producătorilor de a comercializa în mod direct energie electrică la export”, potrivit unui document consultat de InvesTenergy. Referitor la solicitarea Consiliului Concurenței, reprezentanții Ministerului Energiei consideră că „este necesară o analiză aprofundată a avantajelor și dezavantajelor pe care vânzarea de energie directă pe plan extern la prețuri europene, o poate avea asupra pieței de energie din România, competitivității economiei, suportabilității consumatorului final, securității SEN, asupra performanțelor producătorilor de energie din sectorul de stat și asupra bugetului de stat”.

Stabilirea, la nivel de ţară, a unui tarif unic de transport al energiei; reintroducerea contractelor bilaterale directe; obligarea tuturor furnizorilor de a factura şi încasa toate taxele şi tarifele, precum certificate verzi, taxa radio – TV etc.; definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea și transmiterea anuală a listei cu consumatorii vulnerabili sunt principalele modificări aduse de Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România la Legea 123/2012.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*