Noi modificări la Legea 123. Cine sunt consumatorii protejați?

Publicat pe Categorii Info Legislativ, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Info Info Legislativ Noi modificări la Legea 123. Cine sunt consumatorii protejați?
  • Amenzi de până la 10% din CA pentru operatorii de furnizare și transport dacă nu constituie stocuri minime de gaze

Echipa de la Ministerul Energiei a pregătit noi modificări la Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, în contextul elaborării strategiei energetice naționale. Actul normativ popus de ministerul de resort stabilește regimul juridic al concesiunii serviciului public de distribuție a gazelor naturale, definește consumatorul protejat, precum și o serie de măsuri necesare a fi aplicate în cazul unei situații de criză care atinge nivelul de urgență, în aplicarea prevederilor Regulamentului UE privind măsurile de garantare a securității aprovizionării cu gaze naturale.

ajutor-minimusPotrivit inițiativei legislative, pe lângă consumatorii casnici, în categoria consumatorului protejat vor intra și  celelalte două categorii de consumatori de gaze naturale sau de energie termică, produsă pe bază de gaze naturale, în cazul în care piața nu mai este în măsura să furnizeze cantitățile necesare de gaze naturale. Regulamentul, având aplicabilitate directă în legislația națională, definește consumatorul protejat ca fiind consumatorul casnic racordat la o rețea de distribuție a gazelor naturale și, în plus, lasă la opțiunea statului membru să includă în categoria consumatorului protejat și alte categorii de consumatori.

Cine sunt consumatori protejați de lege:

–  consumatorii casnici racordați la o rețea de distribuție a gazelor naturale;

– autoritățile publice și orice alte entități publice sau private care își desfășoară activitatea în domeniul sănătății și asistenței sociale, cu condiția ca aceștia să fie racordați la o rețea de distribuție sau de transport de gaze naturale și ca toți acești consumatori să nu reprezinte mai mult de 20 % din consumul total de gaze naturale;

– instalații de termoficare, în măsura în care furnizează energie consumatorilor, fără ca aceștia să fie racordați la o rețea de distribuție sau de transport gaze naturale, cu condiția ca aceste instalații să nu poată funcționa cu alți combustibili și să fie conectate la o rețea de distribuție sau de transport gaze naturale.

Titularii licenţelor de furnizare/transport au obligaţia să constituie un stoc minim de gaze naturale, pe care să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană. În condițiile în care se contata că, în mod constant, această obligație nu este îndeplinită, precum si  stabilirea ca  abatere contravențională a faptei de folosire a gazelor naturale, de către clienții noncasnici, cu altă destinatie, decât cea pentru care au fost achiziționate, prin proiectul de act normativ se propune modificarea  amenzii contravenționale, să fie de la 500.000 lei la amenda cuprinsă între 5% şi 10% din cifra de afaceri anuală a operatorilor de furnizare și transport gaze.

Totodată, Ministerul Energiei a considerat necesar să reglementeze, prin lege, durata concesiunii serviciului public de distribuție a gazelor naturale, în condițiile în care, la momentul de față, nu exista nicio prevedere legală în acest sens.   Astfel, durata inițială a concesiunii serviciului public de distribuție a gazelor naturale nu poate depăși 49 ani. Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egală cu cel mult jumatate din durata sa inițială, se menționează în actul normativ.

Subconcesionarea serviciului public de gaze naturale este interzisă

Conform actului normativ, se interzice înstrăinarea de către operatorii concesionari a bunurilor aferente serviciului public de distribuție a gazelor naturale, precum și subconcesionarea de către aceștia a serviciului public. „Interzicerea subconcesionării, atât a bunurilor proprietate publică, cât și a serviciilor publice (în cazul de față, a serviciului public de distribuție a gazelor naturale) este o măsură necesară pentru asigurarea realizării interesului public….Această lipsă de reglementare a unui regim de pază și protecție pentru bunurile, în cauză, a permis și permite, în continuare, concesionarilor ca, după ce și-au asumat, la momentul concesiunii, obligația de a realiza anumite investiții necesare pentru prestarea serviciului concesionat și după ce au realizat aceste investitii, să înstrăineze bunurile rezultate în urma investițiilor, pentru a nu mai executa obligatia de transfer a bunurilor în cauză,  către un nou concesionar sau concedent, după caz, cu riscurile aferente”, sunt argumentele invocate de reprezentanții Ministerului Energiei.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*