Propuneri AFEER de modificare a Legii 123: Reintroducerea contractelor bilaterale directe; toți furnizorii să încaseze taxa radio-TV

Publicat pe Categorii Electrica si termica, Energie, Esential, Info Legislativ
Prima Pagina Energie Electrica si termica Propuneri AFEER de modificare a Legii 123: Reintroducerea contractelor bilaterale directe; toți furnizorii să încaseze taxa radio-TV

Stabilirea, la nivel de ţară, a unui tarif unic de transport al energiei; reintroducerea contractelor bilaterale directe; obligarea tuturor furnizorilor de a factura şi încasa toate taxele şi tarifele, precum certificate verzi, taxa radio – TV etc.; definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea și transmiterea anuală a listei cu consumatorii vulnerabili sunt principalele modificări aduse de Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România la Legea 123/2012. AFEER salută decizia preşedintelui Comisiei de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, domnul Iulian Iancu, de a demara consultări cu toate părţile implicate în vederea modificării Legii nr. 123/2012 – Legea energiei electrice şi a gazelor naturale, pentru instituirea de reguli echitabile aplicate tuturor participanților la piața de energie electrică, în conformitate cu practicile UE în domeniu, se precizează într-un comunicat al asociației.

foto AFEER

“În prezent tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrică în reţea – TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone  geografice. Pentru o concurenţă corectă între producători, noi credem că se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii şi egalarea acestor tarife sau chiar renunțarea la acest tarif de introducere a energiei în rețea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel naţional, tip “timbru poştal”, plătit la extragerea energiei din reţea “, a precizat Ion Lungu, Președinte AFEER.

O altă modificare propusă de AFEER se referă la stabilirea punctelor de contact, precum şi la modalităţile de informare a clienţilor de către distribuitorii şi furnizorii de energie. “Având în vedere multitudinea de mijloace şi căi de comunicare cu clienţii, credem că ANRE trebuie să permită operatorilor din piaţă să îşi stabilească propriile modalităţi de relaţionare cu clienţii. Considerăm mult mai eficientă o formulare generală, care să nu limiteze modalităţile de informare a clienţilor şi care poate fi adaptată oricăror situaţii. Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important să avem în vedere şi dispunerea demografică a populaţiei României, mai concentrată în anumite zone, dar şi cu o densitate foarte redusă în altele. În prezent, legislaţia prevede ca punctele de contact să fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare să fie situate astfel încât să asigure, pentru cel puțin 80% dintre consumatorii ce beneficiază de serviciu universal, o distanţă de maximum 50 km față de locurile de consum.Trebuie avut în vedere găsirea unui optim între informare și costuri”, a mai spu Lungu.

Toți furnizorii, obligați să factureze și încaseze toate taxele şi tarifele

În prezent, legislaţia prevede că numai cei patru mari furnizori de energie către populaţie, Electrica, Enel, Cez şi E.ON, pot încasa taxa radio-TV. “Având în vedere liberalizarea pieţei energiei şi pentru consumatorii casnici, propunem ca toţi furnizorii să poată încasa această taxă, de aceea propunem completarea Legii 123/2012 astfel încât toţi furnizorii să factureze către clienții finali și să încaseze de la aceștia, o dată cu factura de energie electrică, tarifele de transport și distribuție, contribuția de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio și tv etc. În aceeaşi idee, considerăm că trebuie completate şi obligaţiile clienţilor, astfel încât aceştia să plătească toate taxele şi tarifele prevăzute de legislaţie şi incluse în factură”, susține preşedintele AFEER.

În ceea ce priveşte clienţii vulnerabili, AFEER consideră necesar ca ANRE să transmită, anual, până la 30 iunie pentru anul următor, lista de consumatori considerați vulnerabili și măsurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decât cele de natură financiară. “Astăzi, din cauza lipsei unei clarităţi privind încadrarea în categoria de clienţi vulnerabili şi măsurile de natură non-financiară, se ajunge la imposibilitatea aplicării unor facilităţi, precum şi la imposibilitatea încadrării unui consumator în categoria de vulnerabili”, a completat preşedintele AFEER.

Reintroducerea contractelor bilaterale directe, cea mai importantă modificare solicitată de AFEER

Una dintre cele mai importante modificări solicitate de AFEER se referă la reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislaţie. “Interzicerea acestui instrument discriminează producătorii şi furnizorii din România faţă de ceilalţi participanţi la pieţele din regiune, aceştia având un risc crescut în ajustarea poziţiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmează să producă efecte negative semnificative în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni funcţională piaţa internă de energie electrică”, a declarat Ion Lungu.

De la aplicarea Legii 123/2012, s-a constatat o migrare a tranzacţiilor de pe termen lung, pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentând circa 65% din piaţa concurenţială). “Acest fenomen conduce la distorsionarea preţului de referinţă pe piaţa angro, cu consecinţe negative asupra ofertării unui preţ corect pentru energia electrică furnizată consumatorilor, iar, pe termen mediu şi lung, va afecta ireversibil investiţiile în capacităţile de producere a energiei electrice, ridicând semne de întrebare cu privire la asigurarea securităţii în alimentarea cu energie electrică, la preţuri sustenabile, a consumatorilor din România”, potrivit reprezentanților Asociației.

“În plus, dezvoltatorii de proiecte în sectorul de producere a energiei electrice, nou intraţi pe piaţă, nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezintă o garanţie solicitată de către bănci pentru obţinerea creditelor necesare dezvoltării proiectelor. Totodată, o schemă de finanţare pe termen lung, bazată pe un mecanism de piaţă, de tipul celei propuse pentru construirea grupurilor nucleare 3 şi 4 de la Cernavodă (furnizorilor de energie electrică ce au finanţat investiţia li se vor aloca cote din energie electrică ce urmează a fi livrată din aceste grupuri, aceştia urmând să o comercializeze liber pe piaţa de energie electrică) nu mai poate fi utilizată, ca urmare a restricţiilor de contractare impuse de Legea 123/2012”, explică preşedintele AFEER. “Este de dorit pentru suportabilitatea clientului final din România ca dezvoltarea de capacităţi de producere să se facă nu prin scheme suport, ci prin mecanism de piaţă, rolul contractului bilateral negociat direct fiind de bază”, a mai explicat preşedintele AFEER.

Pe de altă parte, actualele prevederi ale legii nu permit producătorilor de energie electrică să exporte energie electrică prin tranzacţii încheiate pe baza unor contracte bilaterale negociate direct. Art. 28 al Legii 123/2012 impune producătorilor să oferteze pe piaţa concurenţiala din România, reglementată de către ANRE, întreaga energie electrică disponibilă, în condiţiile în care în România există în prezent o supracapacitate de producere. Astfel, toţi producătorii, de stat sau privaţi, pierd eventuala oportunitate de a obţine venituri prin vânzarea directă de energie electrică pe pieţele din regiune şi din Uniunea Europeană, susțin reprezentanții Asociației.

O altă problemă semnalată de către AFEER şi care poate fi eliminată prin reluarea contractelor bilaterale directe se referă la imposibilitatea, în prezent, a companiilor din cadrul aceluiaşi grup de a utiliza electricitatea produsă de o altă companie din cadrul grupului, care conduce la o creştere artificială a costurilor şi birocraţiei şi care nu permite obţinerea de sinergii. Pe de altă parte, aceştia sunt discriminaţi în competiţia cu alţi producători, care nu au separată total activitatea de furnizare de cea de producţie.

“Înţelegem că, prin prevederile actuale privind tranzacţionarea energiei electrice numai prin intermediul pieţelor centralizate administrate de un unic operator de piaţă, s-a dorit să fie înlăturate tranzacţiile realizate anterior de către anumiţi producători din portofoliul statului, dar nu credem că aceasta este soluţia pentru eliminarea practicilor anticoncurenţiale, ci un management profesionist, adaptat unei pieţe concurenţiale. În plus, prin apariţia Regulamentului european REMIT privind integritatea și transparența pieței angro de energie se creează un cadru specific de monitorizare a pietelor angro de energie electrică, tocmai cu scopul de a detecta şi descuraja eventualele încercări de manipulare a pieţei. Astfel, practici precum cele din trecut sunt greu de repetat”, a mai spus preşedintele AFEER.

Reprezentații AFEER și-au exprimat convingerea că dezbaterile la Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților vor fi constructive și vor contribui la o proiectare mai bună a cadrului de reglementare.

Organizaţie interprofesională non profit, independentă şi neguvernamentală, înfiinţată la sfârşitul anului 2006, AFEER cuprinde, în prezent, un număr de 47 de membri, furnizori licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică din România, furnizori al căror portofoliu de clienți acoperă peste 90% din consumul de energie al țării.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Un comentariu la “Propuneri AFEER de modificare a Legii 123: Reintroducerea contractelor bilaterale directe; toți furnizorii să încaseze taxa radio-TV”

  1. Mai suntem victimele a multe hotii ale astora de la ANRE? Vrem dreptate, in justitie. Trebuie atacate de catre toti consumatorii aceste noi reglementari idioate. Eu nu vreau sa mai platesc ce nu folosesc. Cui ii trebuie cogenerarea sa plateasca, dar nu de doua ori aceleasi servicii. Chira suntme prosti daca nu-i jumulim pe hotii astia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*