Recomandările Consiliului Concurenței pentru stimularea competiției pe piața carburanților: aplicaţie web cu preţurile la staţii, intrarea marilor lanțuri de hiper/supermarketuri

Publicat pe Categorii Business
Prima Pagina Business Recomandările Consiliului Concurenței pentru stimularea competiției pe piața carburanților: aplicaţie web cu preţurile la staţii, intrarea marilor lanțuri de hiper/supermarketuri

Consiliul Concurenței a realizat o analiză a prețurilor carburanților din România, în comparație cu cele de pe piețele europene, în perioada 5 ianuarie — 5 iulie 2016. S-a comparat evoluția prețurilor cu și fără taxe în România și în celelalte state europene, concluzia fiind că „se poate aprecia că taxele pentru benzină și motorină sunt relativ mici la nivelul României, comparativ cu cele practicate în alte state membre UE, situație accentuată în primul semestru din anul 2016, ca efect al reducerii TVA-ului de la 24% la 20%”.

pompa-benzina„În ceea ce privește prețurile fără taxe pentru benzină și motorină, la data de 4 iulie 2016, se poate observa (…) faptul că, în România prețurile se situau peste nivelul mediu practicat în statele membre din Uniunea Europeană, în timp ce prețurile cu taxe erau sub nivelul mediu practicat în statele membre din Uniunea Europeană, ceea ce indică un nivel de taxare pentru motorină și benzină mai mic la nivelul României, comparativ cu prețurile practicate în cadrul UE, la data de 4 iulie 2016”, se menționează în raportul „Mediul concurențial românesc – evoluții în sectoare esențiale 2016″.

Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul țărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piață este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV-Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR și NIS). Pe această piață mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează stații de distribuție carburanți.

Pentru stimularea concurenței pe această piață, dar și pentru a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț, Consiliul Concurenței vine cu o serie de recomandări. În primul, se consideră necesară crearea unei baze de date care să conțină lista tuturor companiilor care comercializează carburanți, amplasarea geografică a benzinăriilor deținute de fiecare, tipurile de carburanți (benzină și motorină) comercializate în fiecare benzinărie și prețurile la pompă.

“Pentru crearea acestei baze de date, Guvernul ar trebui să emită un act normativ prin care să oblige toate întreprinderile care dețin benzinării active să furnizeze datele necesare, dar și să transmită on-line (printr-un sistem pe bază de parolă) toate modificările efectuate la nivelul prețurilor carburanților, care să fie înregistrate în timp real (maxim 30 de minute de la modificare). Această bază de date trebuie să constituie elementul central al unei aplicații web și/sau al unei aplicații mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care aceștia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinării, localizarea geografică și prețurile oferite de acestea (eventual, în ordine crescătoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic preț). Astfel, consumatorul are posibilitatea de a alege, având la îndemână informații importante cu privire la oferta existența pe piață în zona geografică  de interes pentru consumatorul respectiv”, recomandă Consiliul Concurenței.

O astfel de bază de date ar fi utilă nu numai pentru consumatori, dar și pentru Consiliul Concurenței în exercitarea atribuțiilor de monitorizare a pieței carburanților. De asemenea, accesul la această baza de date al altor instituții (ex: Ministerul Energiei) ar putea constitui o sursă importantă de informații utile pentru elaborarea analizelor din activitatea specifică a acestora.

Totodată, Consiliul Concurenței recomandă Guvernului (Ministerul Transportului) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină următoarele date: numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostrada (ex: km 77) și prețurile practicate la carburanți. „În funcție de lungimea autostrăzii și de cantitatea de carburant disponibilă la un moment dat, un consumator care cunoaște toate companiile prezente pe o anumită autostradă, precum și prețurile practicate de fiecare dintre acestea, poate lua decizia optimă cu privire la compania de la care va alimenta. De asemenea, cunoașterea poziției benzinăriilor încă de la intrarea pe autostradă îi oferă consumatorului timp suficient pentru a lua cea mai bună decizie de cumpărare”, susțin oficialii Concurenței.

„O soluție este intrarea pe piață carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (ex: Franța, Germania, Regatul Unit), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective. Mai mult, lanțurile de hipermarketuri dispun deja, într-o formă sau altă, de spațiu suficient pentru amplasarea benzinăriilor în imediată vecinătate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putând astfel profita de afluxul de clienți care pot deveni, în același timp, și cumpărători ai carburanților comercializați”, se mai recomandă în raportul Consiliului Concurenței.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

2 comentarii la “Recomandările Consiliului Concurenței pentru stimularea competiției pe piața carburanților: aplicaţie web cu preţurile la staţii, intrarea marilor lanțuri de hiper/supermarketuri”

  1. Ar fi mult mai utilă o piață liberă – mai ales că prin investitorii kazahi ne ferim de interesele rusești (celelalte companii din listă).

  2. Situatia e mai complicata decat pare. Companiile europene isi scot rafinariile din Europa spre zone mai ieftine. Rafinariile OMV proceseaza, in Europa, petrol din Iran, pentru ca e mai ieftin asa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*