Schimbarea furnizorului de energie: AFEER atenționează asupra capcanelor contractuale!

Publicat pe Categorii Electrica si termica, Energie, Flux energetic, Info Consumatori
Prima Pagina Energie Electrica si termica Schimbarea furnizorului de energie: AFEER atenționează asupra capcanelor contractuale!

foto AFEER
Ați primit o ofertă atractivă ca preț, dar și servicii din partea unui furnizor de energie electrică? Merită să acordați toată atenția, schimbarea furnizorului este binevenită dacă este în avantajul dumneavoastră, dar atenție că aceste oferte pot să cuprindă unele artificii, care la o primă vedere par că scad factura, dar care sunt, de fapt, incorecte. Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER, în cadrul campaniei de informare a consumatorilor, atrage atenția asupra capcanelor schimbării furnizorilor de energie și vine în întâmpinarea dvs. cu informaţii utile cu privire la facturi, oferte, servicii personalizate.

Reprezentanții AFEER semnalează existența unor ofertele promovate în piață care nu cuprind taxa radio-tv, certificatele verzi sau contribuția de cogenerare. Facturile de energie cuprind obligatoriu aceste componente! Orice promisiune de neplată a unor taxe venită din partea anumitor furnizori este de neonorat și este făcută doar să va atragă în cursă și să le deveniți clienți! Deşi unele oferte par atractive la prima vedere, este bine să vă asigurați că aveți condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului.

În relația contractuală cu furnizorul, trebuie să fiți atenți la preţ, condiții de plată, durată contract, precum și la garantarea clauzelor contractuale, drepturilor şi obligaţiilor, inclusiv la clauzele penalizatoare, recomanda reprezentanții Asociației. Alte clauze contractuale care necesită atenție sunt: obligația furnizorului de a actualiza cantitatea de energie ce urmează a fi cumpărată și prognoza structurii consumului; acele clauze care produc efecte și după încetarea contractului;condițiile în care părțile pot renegocia clauze din contract.

Reprezentanții AFEER evidențiază o serie de capcane ce pot să apară în demersul de schimbare a furnizorului de către consumatorii casnici/industriali, care au fost grupate în următoarele categorii:

Capcane tehnice (valabile pentru ambele categorii de consumatori):

Furnizorul nu poate:
– influența numărul sau/și durata întreruperilor;
– influența calitatea energiei electrice;
– modifica prin contractul de furnizare timpul de realimentare sau orice parametru tehnic ce ține de ATR.

Capcane contractuale:

Furnizorul nu poate scuti clientul de la:
– plata certificatelor verzi (obligație prin lege);
– plata contributiei contribuției de cogenerare (obligație prin lege);
– plata taxei radio-TV (obligație prin lege);
Tarife cu costuri ascunse sau adiționale;
Preț nesustenabil;
Termene de plată nesustenabile;
Clauze de reziliere a contractului de către consumator ce pot împiedica schimbarea furnizorului;
Clauze de reziliere a contractului de către furnizor.

Alte capcane:

– Consumatorul captiv odată trecut în piața liberă nu se poate întoarce în “captivitate” unde beneficiază de prețuri ale EE reglementate;
– Seriozitate: furnizorul, deși este plătit de consumator, nu se achită față de distribuitorul care îl deconectează pe clientul său;
– Subvenții încrucișate energie-gaz sau alte produse;
– Oferte “promoționale”: contract pe termen lung la care prețul este agreat doar pe o perioadă mai scurtă, urmând să fie negociat ulterior;
– Oferte de produse exotice, care nu sunt explicate consumatorului sau care nu sunt sub controlul consumatorului (hedging, swapuri, import, etc) .


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Un comentariu la “Schimbarea furnizorului de energie: AFEER atenționează asupra capcanelor contractuale!”

  1. Mda… De fapt, rezultatul logic al evitarii tuturor acestor capcane este ca clientul ar trebui sa ramana la furnizorul de ultima instanta unde se afla acum si unde i se face favoarea sa plateasca cele mai ridicate preturi din piata.
    Ca un singur exemplu de afirmatie inselatoare, ca tot vorbim de inselatoriile altora, n-ar vrea reprezentantii AFEER citati in articol sa precizeze clar care lege (articol, paragraf) spune ca includerea taxei radio-TV in factura de energie electrica este OBLIGATORIE???
    Realitatea – pe care toti actorii din piata o cunosc, dar celor in cauza nu le convine s-o si recunoasca – este ca o astfel de obligativitate NU EXISTA!!! Includerea acestei taxe pe factura de energie electrica este rezultatul unor contracte incheiate de radioul si televiziunea publice (SRR si SRTV) cu furnizorii de ultima instanta. Pentru acest serviciu (colectarea taxei, adica), acesti furnizori de ultima instanta percep, asa cum e si normal, un tarif.
    Cei mai multi dintre ceilalti furnizori NU au incheiat astfel de contracte si ca atare NU AU NICIUN FEL DE OBLIGATIE in ceea ce priveste colectarea taxei de la clienti. Ba dimpotriva, tocmai colectarea ei in absenta acelui contract ar fi ilegala!!!
    Ceea ce nu inseamna, fireste, ca furnizorul poate, de la sine putere, excepta clientul de la plata taxei; acesta este in continuare obligat sa o plateasca, dar nu prin intermediul facturii de energie electrica.
    Acesta este adevarul si gasesc intrutotul regretabil faptul ca unii furnizori folosesc glasul si autoritatea AFEER ca sa-si promoveze propriile interese, chiar in dauna celorlalti membri AFEER. Amicus Plato, sed…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*