Strategia CEZ în România: diversificare portofoliu clienți, creștere cotă de piață

Publicat pe Categorii Business
Prima Pagina Business Strategia CEZ în România: diversificare portofoliu clienți, creștere cotă de piață

Diversificarea portofoliului propriu și a strategiei de achiziție a energiei pe termen lung, crearea unui coș de energie diversificat, menținerea și creșterea cotei de piață se numără printre principalele obiective ale Grupului CEZ în România, cu scopul de a obține un preț competitiv al energiei livrate clientului final.

Dispecerat Pitesti 3

“Cei mai mulți clienți finali au înțeles drepturile pe care le au, dar și riscurile la care sunt expuși. Au devenit mult mai sofisticați și mai educați. Sigur, prețul va rămâne un criteriu important în alegerea furnizorului, dar, în final, doar flexibilitatea și diversitatea serviciilor suplimentare oferite de fiecare furnizor va face diferența pe termen lung”, a declarat Doina Vornicu, director de Operaţiuni şi membru al Directoratului CEZ Romania.

Există semnale că piața de furnizare din România își schimbă dinamica, susține reprezentatul companiei CEZ. ”Datorită recentei liberalizări, estimez, în următorii 1-2 ani, o creștere a numărului consumatorilor mici (non-casnici) pe piața concurențială, de la aproximativ 100.000 în prezent, până la 200-250.000”, a spus Vornicu.

În prezent, furnizorii se confruntă cu numeroase provocări, și anume: costurile ridicate, flexibilitatea redusă a autorităţilor, coordonare redusă între instituțiile statului. ”Imposibilitatea companiilor private de a încheia contracte negociate liber (necentralizat), în mod direct și fără restricții de volum, aduce România, din nou, în zona excepțiilor în raport cu practica europeană. La fel, interzicerea tranzacțiilor cu cantități și prețuri flexibile apasă și mai mult pe dinamica pieței, defavorizând producătorii de energie regenerabilă”, a declarat Doina Vornicu.

Referitor la strategia grupului, aceasta susține: „Grupul CEZ și-a propus – pe termen mediu – creșterea cotei pe piaţa energiei electrice din România”, a anunțat oficialul CEZ România.

Potrivit ultimului raport al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), CEZ Vânzare avea, în luna iunie 2015, o cotă de piaţă de 7,43%, fiind pe locul 5 între toţi ceilalţi furnizori din România, după Electrica – 21,21%, Enel Energie – 17%, Tinmar – 7,97% și E.On – 7,90%.
În luna iunie 2015, pe piaţa de energie electrică activau 106 de operatori economici a căror activitate principală o constituie furnizarea de energie electrică.

În ceea ce priveşte piaţa reglementată a furnizorilor de ultimă instanţă, cota de piaţă a CEZ Vânzare este de 12, 23%, în condiţiile în care, la sfârşitul anului trecut, avea o cotă de 11,07%. Şi pe piaţa concurenţială, pe care activează 88 de companii, CEZ are o cotă foarte bună, de 5,26%, față de 4,74% cât avea în decembrie 2014.

Rolul furnizorului pe piața de energie

Furnizorii de energie sunt pioni importanți și necesari pe piața de energie ”Datorită rolului extrem de important în piața de electricitate, existența si operarea furnizorilor de energie este atent reglementată și monitorizată de autorități în orice piață europeană, inclusiv în România. Ei sunt pioni importanți și necesari în orice piață de energie. Legea 123/2012, a energiei şi gazelor naturale prevede obligația încheierii contractelor bilaterale doar între persoane juridice – titulare de licență de furnizare şi consumatorii finali. Astfel, prezența furnizorilor nu este numai necesară, ci și obligatorie”, susține Doina Vornicu, director de Operaţiuni şi membru al Directoratului CEZ Romania.

Investiții CEZ în România de circa 7 miliarde lei

În strategia Grupului CEZ România, investițiile sunt o prioritate. În perioada 2005 – 2014, Grupul CEZ a investit în România aproximativ 6,83 miliarde de lei, sumă care include investiţiile în reţele electrice şi producţie. Valoarea investiţiilor CEZ Distribuţie în aceeaşi perioadă este de aproximativ 1,73 miliarde de lei în reţelele de distribuţie a energiei electrice.

Statie de transformare Bals 2

Potrivit datelor furnizate de companie, valoarea totală a investiţiilor CEZ Distribuţie planificate pentru realizare în 2015 se ridică la 161,97 milioane de lei cheltuieli de investiţii – CAPEX şi 161,84 milioane de lei puneri în funcţiune – PIF, iar pentru 2016 la 166,38 milioane de lei cheltuieli de investiţii – CAPEX şi 166,70 milioane de lei puneri în funcţiune – PIF.

Investiţiile în contoare inteligente ale companiei au demarat în 2012, când CEZ Distribuţie a lansat primul proiect pilot, montând 1.200 contoare inteligente în trei judeţe: Dolj, Mehedinţi şi Argeş. Contoarele au fost montate la limita de proprietate, iar valoarea totală a investiţiei a depăşit 6,6 milioane de lei. În perioada noiembrie 2013 – mai 2014, CEZ Distribuţie a continuat implementarea sistemului inteligent de măsurare a energiei, derulând patru proiecte tot în faza de pilot, ce au presupus integrarea în sistem a circa 13.000 de contoare, în judeţul Dolj. În anul 2015, a fost planificată integrarea unui număr de 20.150 contoare în localităţile Craiova şi Carcea din judeţul Dolj. Costul estimat al investiţiei pentru anul 2015 este de circa 16 milioane de lei.

De asemenea, compania a modernizat staţii electrice cu bani europeni, acestea fiind co-finanţate prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Valoarea totală estimată a proiectelor a fost de peste 82,45 milioane de lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă a fost de circa 31,55 milioane de lei. Statia electrica 110/20 kV Craiova Centru, care alimenteaza peste 40% din consumatorii craioveni, a fost retehnologizată cu 6,7 milioane de euro, comapania CEZ utilizând pentru execuția lucrărilor la echipamente romanesti și firme locale de renume, precum: Electroputere, Electromontaj Craiova, Alged Craiova, Servicii Energetice Oltenia.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*