A fost definit consumatorul vulnerabil de energie, s-au stabilit măsurile de protecție socială. Proiectul de lege, pus în consultare publică de MMPS, trebuie aprobat de Guvernul Cîțu. Ar urma să intre în vigoare în septembrie 2021

Publicat pe Categorii Electrica si termica, Energie, Info Legislativ, Semnal
Prima Pagina Energie Electrica si termica A fost definit consumatorul vulnerabil de energie, s-au stabilit măsurile de protecție socială. Proiectul de lege, pus în consultare publică de MMPS, trebuie aprobat de Guvernul Cîțu. Ar urma să intre în vigoare în septembrie 2021
  • Consumatorul vulnerabil de energie: persoană singură/familie, care, din motive de boală, vârstă, venituri insuficiente sau alţi factori, ar trebui să beneficieze de măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale
  • Primarii, furnizorii de energie termică/electrică/gaze naturale și, după caz, asociațiile de proprietari/locatari vor fi sancționate contravențional pentru nerespectarea dispozițiilor legale

Cu câteva zile înainte de liberalizarea pieței de energie electrică, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a publicat proiectul de Lege privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie. Actul normativ este  în consultare publică până la data de 1 ianuarie 2021. Inițiat de  fosta conducerea a MMPS, acesta trebuie aprobat de actualul Guvern Cîțu. Este timp pentru că intrarea în vigoare a legii se propune pentru septembrie 2021.

Pe motiv că aplicarea noii proceduri de calcul pentru ajutorul de încălzire necesită pregătiri administrative din partea primăriilor, a furnizorilor de energie termică/electrică/gaze naturale, precum și a Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, se propune ca intrarea în vigoare și aplicarea efectivă a prevederilor acestui proiect de act normativ să fie realizată începând cu un nou sezon rece, respectiv iarna anului 2021. Normele  metodologice ar urma  să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului până la data de 1 iulie 2021, astfel încât instituțiile implicate să poată  asigura logistica necesară aplicării.

În sfârșit, este definit consumatorul vulnerabil de energie, ca fiind persoană singură/familie, care, din motive de boală, vârstă, venituri insuficiente sau alţi factori, ar trebui să beneficieze de măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimaleintrarea în vigoare se propune pentru septembrie 2021.

Față de OUG nr.70/2011, proiectul de lege aduce următoarele noutăți:

– creșterea nivelurilor de venituri până la care se acordă dreptul. Nivelul maxim pe persoană din familie crește de la 800 lei la 810 lei, iar pentru persona singură de la 1082 lei la 1445 lei;

– cuantumul ajutorului se stabilește prin compensare procentuală față de o valoare de referință, pentru toate sistemele de încălzire, față de cuantumurile nominale prevăzute anterior pentru gaze naturale, energie electrică și combustibili solizi/lichizi;

– se introduce suplimentul pentru energie în cuantum egal pentru toate gospodăriile, acordat pe tot parcursul anului;

– plata ajutoarelor pentru încălzirea locuinței cu lemne pentru beneficiarii ajutorului social acordat în baza Legii nr.416/2001, se va prelua din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale și nu va mai fi în sarcina directă a autorității administrației publice locale.

În prezent, pentru cele 5 luni de iarnă, pentru încălzirea locuinței cu energie termică furnizată în sistem centralizat, gaze naturale și lemne, cărbuni, combustibili petrolieri, familiile cu venituri de maximum 750 lei/persoană beneficiază de ajutoare pentru încălzirea locuinţei.

Directiva europeană 944/2019 face referire la tot ce reprezintă consum energetic pe parcursul întregului an, nu are în vedere numai sezonul rece și încălzirea locuinței, motiv pentru care se impune revizuirea legislației privind protecția socială în perioada sezonului rece, suusțin ințiatorii actului normativ.

Potrivit EUROSTAT, în anul 2019 rata persoanelor aflate în risc de sărăcie din România era de 23,8%, mai mult cu 0,3% față de anul 2018 și cu 7% față de media europeană (EU 28). Rata gospodăriilor cu incapacitate de menținere a căldurii este de 9,3% față de media europeană (EU 28) de 7%.

În jur de 11 % din populația din UE , respectiv 54 de milioane de cetățeni europeni, sunt afectați de sărăcia energetică.

Prin proiectul de lege, pus în consultare publică, se propune reglementarea următoarelor măsuri de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil din sistemul energetic în scopul prevenirii şi combaterii sărăciei energetice:

* Ajutorul pentru încălzirea locuinței în perioada sezonului rece, cu energie termică furnizată în sistem centralizat,cu gaze naturale, cu energie electrică și  cu combustibili solizi sau lichizi:

 de 810 lei/persoană în cazul familiilor

 de 1.445 lei în cazul persoanei singure

– stabilirea cuantumului ajutoarelor, respectiv prin compensare procentuală aplicată unei valori de referință diferențiată în funcție de sistemul de încălzire. Compensarea procentuală este de 100% pentru beneficiarii cu cele mai mici venituri și de minimum 10% pentru cei ale căror venituri se află la limita maximă;

– stabilirea valorii de referință la care se aplică compensarea procentuală: de 250 lei/luna pentru gaze naturale de 500 lei pentru energie electrică de 80 lei pentru combustibili solizi și petrolieri. Pentru energia termică valoarea de referinţă se stabilește în limita consumului mediu definit de lege şi în funcție de preţul local al gigacaloriei;

* Suplimentul pentru energie pentru familiile și persoanele singure care au dreptul la  ajutorul pentru încălzirea locuinței. Se acordă pe parcursul întregului an.

– stabilirea cuantumului suplimentului pentru energie în funcție de sursa de energie, respectiv :

 30 lei pentru consumul de energie electrică;

 10 lei pentru consumul de gaze naturale;

 10 lei pentru consumul de energie termică;

 20 lei pentru consumul de combustibili solizi și petrolieri.

– majorarea cuantumului suplimentului la 50 de lei, în cazul în care unica sursă este energia electrică

* Interzicerea deconectării de la sursele de energie

Atenție! Primarii, furnizorii de energie termică/electrică/gaze naturale și,după caz, asociațiile de proprietari/locatari vor fi sancționate contravențional pentru nerespectarea dispozițiilor legale.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *