- Proiecte de 1,5 miliarde euro în 10 ani
Transgaz este în fața unei provocări majore, respectiv dezvoltarea rapidă a unor culoare de transport gaze naturale care să asigure interconectivitate la nivel european și potențial suficient de transport gaze naturale pentru valorificarea resurselor pe piata autohtonă și pe cea regională. Reprezentanții companiei declară că au în vedere potențialul estimat al rezervelor de gaze naturale din Marea Neagră, pentru a asigura transportul volumelor preluate din producția off-shore, necesare consumului intern și, în cazul unor volume excedentare, pentru asigurarea exportului acestora pe piețele Uniunii Europene și către Republica Moldova.
În contextul dat, Transgaz are planuri ambițioase de investiții. Prin Planul de dezvoltare al Sistemului Național de Transport gaze naturale pe următorii 10 ani, compania propune proiecte majore de investiții pentru infrastructura de transport gaze naturale, de circa 1,5 miliarde euro, care sa contribuie la dezvoltarea unui coridor energetic regional.
Abilitatea Transgaz de a executa acest program de investiții depinde însă, în mod semnificativ de direcțiile de acțiune ale strategiei energetice naționale pe termen lung (la care se lucrează de zor la Ministerul Energiei), precum și de sprijinul acționarului majoritar, statul român, se precizează în raportul administratorilor pe 2015.
Planurile Transgaz de investiții
Printre planurile companiei, se intenționează dezvoltarea pe teritoriul României a două culoare de transport : unul sudic-Danubian și unul central, în caz că exploatarea din Marea Neagra excede estimările actuale. Acestea vor asigura legătura între rezervele de gaze din zona Mării Negre și piețele central-vest europene, asigurând în același timp coloana vertebrală a sistemului național de transport gaze naturale al României, potrivit administratorilor Transgaz, ce urmează a fi prezentat acționarilor.
Proiectele propuse în Planul de Dezvoltare al Sistemului Național de Transport Gaze Naturale 2014 – 2023 sunt:
- Dezvoltarea pe teritoriul României a sistemului național de transport gaze naturale pe coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria; Valoarea investiției: 547,4 milioane euro, termen de finalizare – 2020;
- Dezvoltarea pe teritoriul României a coridorului sudic de transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre (conducta Tuzla – Podișor). Cost: 278.3 mil. euro, termen de finalizare – 2020;
- Proiect privind interconectarea sistemului național de transport cu conductele de transport internațional al gazelor naturale;
- Proiect privind dezvoltări ale SNT în zona de Nord -Est a României în scopulîmbunătățirii aprovizionării cu gaze naturale a zonei precum și a asigurăriicapacităților de transport spre Republica Moldova. Cost: 119 mil.euro;
- Dezvoltarea pe teritoriul României a Coridorului Central de transport pentrupreluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre, care urmărește traseul unor conducte din sistemul actual dar care actualmente funcționează la parametrii tehnici neadecvați pentru o arteră magistrală. Valoarea investiției este estimată la 544 milioane Euro.
Cel mai important program european de finanțare al proiectelor de infrastructură energetică este „Connecting Europe Facility”(CEF), ce prevede posibilitatea co-finanțării (50% nerambursabil) de studii și lucrări doar pentru proiectele care au statutul de proeict de interes comun.
Potrivit Raportului administratorilor, existența proiectelor promovate de Planul de dezvoltare al SNT pe următorii 10 ani are la bază două inițiative fundamentale asumate de Statul Roman, respectiv: Memorandumul de Guvern privind măsurile necesare conectării producției viitoare de gaze din perimetrele românești din Marea Neagră la Sistemul National de Transport (SNT) gaze naturale, document în baza căruia Transgaz a încheiat un acord de cooperare cu Exxon și OMV Petrom și Memorandumul de Înțelegere între Ministerul Economiei și Ministerul Economiei din Republica Moldova privind pregătirea condițiilor pentru construcția gazoductului de înaltă presiune lași – Ungheni.
pai sa luam cele 2 titluri si sa le coroboram:
1. Proiecte de 1,5 miliarde euro în 10 ani = 150 mil. euro/an
2. Transgaz: Dividend brut de 21,24 lei/acțiune, iar in interiorul articolului aflam ca profitul net a fost de 488.729.002 lei = 108 mil.euro/an
Iata banii pentru investitii, care fie vorba intre noi trebuiau facute de acum 10 ani, nu pt urmatorii 10 ani.
In schimb TRANSGAZ ca orice societate cu capital majoritar de stat spune in cuvinte frumoase ca „abilitatea de a executa acest program de investiții depinde însă, în mod semnificativ de direcțiile de acțiune ale strategiei energetice naționale pe termen lung, la care se lucrează de zor la Ministerul Energiei, precum și de sprijinul acționarului majoritar, statul român, se precizează în raportul administratorilor pe 2015” adica administratorii asteapta alti bani de la statul Roman, cei pe care i-au facut profit (profit la o societate de tip monopol si cu actionar majoritar statul Roman….numai in Romania mai poti sa vezi asa ceva) ii vor impartii sub forma de dividende cca 56 mil. euro/an, iar restul pana la 108 mil euro, adica vreo 52 mil euro/an se duc la „constituirea surselor proprii de finanțare” ..adica pe salarii si consumuri.