- Furnizorii trebuie să poată să-și recupereze toate costurile!
- Prezentăm o parte dintre multele propuneri transmise de aociațiile de profil cu privire la proiectul ce modifică OUG 27
Noile modificări ce se aduc OUG 27/2022 au încins spiritele în piața de energie. În această perioadă au loc întâlniri între autorități și reprezentanții asociațiilor din sectorul energetic, observațiile și propunerile curg, se lucrează la o formă finală a actului normativ. Este de apreciat că sunt consultați actorii pieței, sperăm ca autoritățile să și țină cont de opiniile specialiștilor!
Ieri, 29 februarie, a avut loc o nouă întâlnire de lucru la Ministerul Energiei, în urma căreia există un nou draft de proiect de OUG pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale, care cuprinde propuneri din partea asociațiilor de profil, cu observațiile adecvate.
InvesTenergy a prezentat o parte dintre noile modificări care se aduc la OUG 27. Cea mai importantă schimbare este prelungirea duratei prevederilor ordonanței cu un an, de la 31 martie 2025 la 31 martie 2026. Practic, schema de sprijin pentru clienţii finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, care se aplică începând cu data de 1 aprilie 2022, să fie valabilă până martie 2026. Astfel, România va fi singura țară din Europa care decide să prelungească schema de sprijin, în contextul unui an electoral!
Altă modificare vizează Mecanismul de Achiziție Centralizată de Energie Electrică – MACEE care să devină opțional începând cu 1 iunie 2024 până pe 31 decembrie 2024 când nu va mai exista.
O altă măsură luată în calcul este scăderea prețului reglementat pentru achiziția centralizată de energie electrică de la 450 lei/MWh la 350 de lei/MWh. Schimbări sunt și în ce privește impozitarea suplimentară a producătorilor de energie electrică. Impozitul suplimentar care se aplică la vânzarea energiei pe alte piețe scade de la 450 de lei la 350 de lei/MWh.
Prezentăm, în cele ce urmează parte dintre opiniile și propunerile asociațiilor de profil cu privire la proiectul ce modifică OUG 27, care se prezintă ca variantă de lucru, forma finală a actului normativ urmând să fie pusă în consultare publică cât de repede pentru ca noua ordonanță să fie rapid aprobată de Guvern.
Asociațiile din sectorul regenerabilelor – PATRES, RWEA și RPIA cer ca perioada de aplicabilitate a OUG 27 să nu fie prelungită față de termenul de 31 martie 2025 motivând că reglementările europene și evoluțiile recente indicâ necesitatea de a reinstaura cât mai repede principiile și mecanismele unei piețe concurențiale.
Referitor la reglementarea în totalitate a segmentului de piață aferent clienților finali, pentru perioada aprilie 2025 – martie 2026, AFEER apreciază că nivelul actual al prețurilor, precum și prognozele cu privire la evoluția acestora, nu sunt de natură a constitui argumente pentru prelungirea unor măsuri de reglementare ulterior datei de 31 martie 2025. “De facto, piața deja a intrat într-un proces de liberalizare care este susținut de evoluția prețurilor”, precizează asociația.
Totodată, AFEER susține că menținerea unui sistem reglementat de formare a prețurilor la clienții finali va genera o serie de efecte negative privind dezvoltarea de noi capacități de producere a energiei electrice în România, cu efecte negative asupra concurenței pe piețele de energie și asupra securității în alimentare a clienților finali. De asemenea, nu va exista nicio motivare pentru încheierea unor contracte PPA și pentru implementarea unui mecanism de tipul contract pentru diferență, imperios necesare trecerii la o producție de energie curată. Măsurile de protecție a clienților finali, prin cadrul de reglementare, să fie limitate la consumatorii vulnerabili, recomandă AFEER.
În ce privește MACEE, asociațiile din domeniul regenerabilelor insistă asupra faptului că o continuare a aplicării acestui mecanism are un efect negativ asupra funcţionării celorlalte pieţe angro de energie electrică. Instituirea unei referinţe de piaţă determinată administrativ pentru o perioadă lungă de timp este inacceptabilă din punctul de vedere al celor trei asociaţii.
PATRES, RWEA și RPIA mai propun ca prețul de referință pentru suprataxare și mecanismul de calcul pentru fondul de tranziție energetică să fie în strânsă legătură cu evoluția pieței, cu profilul real de producție al diferitelor surse și acesta să fie regândit astfel încât să fie recunoscute în întregime cheltuielile cu dezechilibrele și profilarea energiei.
HENRO susține menţinerea exceptării de la aplicarea prevederilor OG nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale. Asociația propune ca prevederile articolului 13 să nu fie abrogate, pe considerentul că Romgaz este în plin proces investițional, proiectul Neptun Deep fiind cea mai importantă investiție asumată, de aproximativ 2 miliarde de EURO, iar cea mai mare parte a acestei sume trebuie să fie asigurată în perioada 2024-2026. “Mediul economic s-a modificat substanțial față de perioada în care acționarii Romgaz, în principal statul român, au luat decizia de a participa la dezvoltarea proiectului Neptun Deep. Amintim în acest sens doar costurile îndatorării, care au crescut semnificativ, introducerea contribuției de solidaritate plătită de către Romgaz timp de 2 ani, costuri ce nu au putut fi deduse la calculul impozitului pe profit și creșterea cotelor de redevență cu aproximativ 20% în luna octombrie 2023”, transmite HENRO, asociația producătorilor de energie electrică.
FPPG precizează: Pentru cantitățile de gaze naturale pe care producătorii le vând la preț reglementat, nu este justificată aplicarea impozitelor suplimentare prevăzute de OG7/2013 și respectiv Legea 256/2018, care au fost instituite în condițiile unei piețe libere cu prețuri dereglementate pentru gazele naturale. Similar, calculul redevențelor petroliere trebuie realizat pe baza prețurilor de vânzare reglementate.
Eliminarea prețului de transfer plafonat în cazul producătorilor de gaze naturale care desfășoară și activități de producție energie electrică este nejustificată în condițiile în care de facto se menține regimul reglementat de funcționare atât pentru piața de gaze naturale, cât și pentru piața de energie electrică. Noile modificări propuse nu instituie dreptul producătorilor de a vinde la prețul pieței și din acest punct de vedere nu se impune modificarea regimului fiscal existent, susține FPPG.
HENRO solicită și exceptarea producătorilor de energie de la plata contribuției la fondul de tranziție energetică și pentru cantitățile aferente pieței de echilibrare.
Furnizorii trebuie să poată să-și recupereze toate costurile pe care le au ca urmare a instituirii schemei de sprijin la clienții finali, o spun, la unison, asociațiile din sectorul energetic.
Articolul VI din OUG 119/2022 pentru modificarea şi completarea OUG 27/2022 se modifică și va avea următorul cuprins: „Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat pentru furnizorii de energie electrică este de 700 lei/MWh.” Comparativ cu 900 lei/MWh cât este în prezent.
FPPG și AFEER cer abrogarea acestui articol nou propus. ACUE propune ca modificarea articolului astfel: Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat pentru furnizorii de energie electrică este de 700 lei/MWh, pentru consumul înregistrat după 1 aprilie 2024.
Urmărim subiectul și vom reveni cu noutăți!