OUG 64/2016, care legiferează procesul de liberalizare a pieței gazelor trebuie modificată în Parlament. Motivul invocat de Blocul Național Sindical, într-un comunicat, este că liberalizarea pieței gazelor s-a realizat fără o pregătire prealabilă suficientă, iar prețurile au crescut cu 27% de la o zi la alta.
„Începând cu 1 aprilie 2017, România a liberalizat prețul de achiziție al gazelor din producție internă, în relația între producător și furnizori. Până în 2021 liberalizarea va viza și prețul gazului pentru consumatorii casnici. În acest context, în apărarea intereselor consumatorilor dar și ale salariaților din sectorul energetic, am început monitorizarea impactului creat de procesul de liberalizare având în vedere și modul în care autoritățile publice au pregătit acest proces”, se precizează în comunicatul BNS.
Sindicaliștii sunt de părere că acest proces trebuia precedat de pregătirea condițiilor pentru a asigura crearea unui mediu competitiv, transparent și echitabil, atât pentru operatorii din această piață, cât și pentru consumatori, în special pentru cei vulnerabili.”OUG 64/2016 a reprezentat un pas în acest sens, însă insuficient. Propunerile de modificare a OUG 64/2016, inițiate de membrii Comisiei pentru Industrie și Servicii din Camera Deputaților considerăm că vor putea contribui la transparentizarea și maturizarea pieței energiei. Ca urmare, solicităm tuturor partidelor parlamentare să susțină aprobarea proiectului de lege pentru aprobarea OUG 64/2016, cu propunerile de modificare și completare aprobate de Comisie”, susține BNS.
Totodată, sindicaliștii consideră că liberalizarea prețurilor trebuie să se realizeze cu respectarea cel puțin a următoarelor condiții: garantarea dreptului consumatorilor de a-și alege liber furnizorul, funcționarea unui cadru transparent și nediscriminatoriu de tranzacționare a gazelor naturale, implementarea efectivă a unor măsuri de sprijin pentru clienții vulnerabili. Neîndeplinirea acestor condiții, ca și lipsa de fermitate în acțiunile autorităților publice în aplicarea prevederilor legale, a determinat ca impactul negativ al liberalizării să fie resimțit chiar din 1 aprilie 2017: prețurile gazelor naturale ofertate de producători și traderi au crescut într-o noapte cu aproape 27%, afectând vizibil consumatorii finali, inclusiv alimentarea cu apă caldă și căldură a populației. Încă din luna aprilie impactul a fost resimțit și în cazul consumatorilor casnici, în condițiile în care în luna aprilie față de luna martie a.c. prețul gazelor naturale a crescut cu 2,5%, se menționează în comunicat.
Potrivit datelor BNS, doar 10% din volumul de gaze naturale tranzacționate a trecut prin piețele centralizate.”Tocmai pentru că România a avut experiențe cu „băieți deștepți” în piața energiei, este foarte important să știm cum și cu cine se tranzacționează gazul din producția internă dar și cel din import. Erorile, dar și lecțiile bune experimentate în liberalizarea pieței energiei electrice ar trebui învățate și asumate în procesul de liberalizare a pieței gazelor. Indiferent de piața pe care se face tranzacționarea — că vorbim de OPCOM sau de Bursa Română de Mărfuri sau de o posibilă altă piață centralizată — este important ca acești operatori de piață să asigure condițiile pentru transparentizarea tranzacțiilor. O astfel de măsură ar permite pregătirea pieței gazelor pentru pasul final de liberalizare a pieței, contribuind la eliminarea barierelor comerciale dar și la maturizarea pieței gazelor. Este nevoie de această reglementare pentru că transparența este cea care poate ține prețul într-o evoluție rezonabilă, liberalizarea prețului operată în aprilie își va arăta cu adevărat efectele începând din toamna acestui an, o dată cu creșterea consumului de gaze și implicit a cererii”, au precizat reprezentanții BNS.