- Consumul de energie primară a crescut în 20 de state membre în 2017 față de anul precedent, cele mai mari creșteri fiind înregistrate în Malta (+ 12,9%), România (+5,7%) și Spania (+ 5,4%)
- România, pe drumul cel bun în ce priveste economiile de energie
Consumul de energie primară a crescut în 20 de state membre in 2017 față de anul precedent, cele mai mari cresteri fiind înregistrate în Malta (+ 12,9%), România (+5,7%) și Spania (+ 5,4%), potrivit datelor Comisiei Europene. Estonia a înregistrat cea mai mare scădere de la an la an (-4,2%) față de 2016, urmată de Regatul Unit (-1,6%) și Irlanda (-1,4%).
Consumul de energie primară in statele membre UE a crescut cu 0,9% în 2017 față de 2016. Consumul final de energie a crescut cu 1,1% în 2017. În urma unei scăderi treptate în perioada 2007-2014, consumul de energie a crescut între 2014 și 2017.În prezent, ambele sunt puțin peste traiectoria fixată față de obiectivul pentru 2020, se precizeaza intr-un comunicat transmis de Comisia Europeana, publicat pe site-ul ANRE.
Comisia Europeană și-a îndeplinit pe deplin angajamentele legate de viziunea sa privind o strategie a uniunii energetice prin care se garantează o energie accesibilă, abordabilă, sigură, competitivă și durabilă pentru toți europenii, se specifica in comunicat, in care se prezinta rezultatele evaluarii din 2018 a progreselor realizate de statele membre în direcția atingerii obiectivelor naționale pentru 2020 în materie de eficiență energetică și a punerii în aplicare a Directivei 2012/27/UE privind eficiența energetică.
Prezentam principalele concluzii ale CE, preluate din comunicat:
- in urma unei scăderi treptate în perioada 2007-2014, consumul de energie a crescut între 2014 și 2017;
- consumul de energie primară a crescut cu 0,9% în 2017 față de 2016. Consumul final de energie a crescut cu 1,1% în 2017. În prezent, ambele sunt puțin peste traiectoria fixată față de obiectivul pentru 2020;
- variațiile meteorologice sunt unul dintre principalele motive ale fluctuațiilor observate în consumul de energie în ultimii ani. Valorile corectate pentru consumul de energie sunt mai puțin volatile, dar arată și o tendință de revenire din 2014;
- creșterea activității economice continuă să determine creșterea consumului de energie. Economiile de energie au contribuit la atenuarea impactului acestor creșteri, ceea ce a dus la îmbunătățiri treptate ale intensității energetice. Cu toate acestea, în ultimii ani, economiile de energie nu au fost suficient de mari pentru a compensa impactul creșterii activității economice, posibil datorită, de asemenea, întârzierilor în punerea în aplicare a politicilor de eficiență energetică în unele state membre,
- pe baza unei evaluări a ultimelor planuri naționale de acțiune privind eficiența energetică (PNAEE) și a rapoartelor anuale din 2018, este clar că, în mod colectiv, statele membre înregistrează progrese semnificative în ceea ce privește realizarea economiilor de energie în temeiul articolului 7 din EED. Cu toate acestea, unele state membre rămân în urmă și ar putea să nu atingă cerințele cumulative de economisire pentru perioada 2014-2020.
În ceea ce privește intensitatea energetică, aproape toate statele membre au reușit să-și îmbunătățească performanțele industriei în perioada 2005-2017, ceea ce a dus la o reducere globală a intensității energetice de 22% în UE. România, Estonia, Bulgaria și Irlanda au înregistrat cele mai mari îmbunătățiri, de peste 50%, se specifica in raportul CE.
Majorari ale consumului final de energie ca procent din valoarea adăugată brută (VAB) a sectorului industrial se inregistreaza in Ungaria (+24%), Grecia (+17%) și Letonia (+9%).
În sectorul transport, consumul final de energie al UE a crescut cu 2,5%, de la 369 Mtep în 2005 la 378 Mtep în 2017. În 2017, 19 state membre și-au majorat consumul de energie în acest sector în comparație cu nivelurile din 2005. Creșterile cele mai semnificative, cu mai mult de 40% față de nivelul din anul 2005, se remarca în Polonia, România, Lituania și Malta, se precizeaza in raport. În schimb, acesta a scăzut cu mai mult de 10% în Grecia și Italia.
Consumul final de energie al UE în domeniul transporturilor a crescut cu 2,5% între 2017 și 2016, cu excepția a trei state membre care au raportat o creștere. Această creștere este o continuare a tendinței crescătoare din 2014 – utilizarea energiei în sectorul transporturilor a crescut cu 7% între 2014 și 2017. Aproximativ 81% din consumul final de energie din transporturi se află în transportul rutier, iar produsele petroliere (benzină și motorină) reprezintă cei mai mari transportatori de energie utilizați în acest sector. Aviația reprezintă o proporție tot mai mare din consumul total de energie din sectorul transporturi, în creștere cu 14% în aceeași perioadă. Țările cu cea mai mare creștere de la an la an sunt Polonia (+16%), Slovacia (+13%), Croația, Malta și România (+8% fiecare), conform datelor CE.
În ceea ce privește progresele înregistrate în temeiul articolului 7, respectiv obligația privind economiile de energie, statele membre au raportat economiile realizate în perioada 2014-2016, aceasta reprezentand aproximativ 24% din suma tuturor economiilor cumulative de energie necesare până la sfârșitul anului 2020 și cu aproximativ 10% mai mult decât valoarea estimată a economiilor pentru perioada 2014-2016, se precizeaza in Raportul CE.
Se evidentiaza totusi ca Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Malta, Țările de Jos, Polonia, România, Slovacia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie merg pe drumul cel bun sau au obținut mai multe economii de energie decât cele necesare pentru perioada 2014-2016.
Referitor la progresele înregistrate conform articolului 5, respectiv rolul de exemplu al clădirilor organismelor publice, la prezentarea rapoartelor anuale din 2018, șapte state membre nu au furnizat actualizarea solicitată privind acest articol, în timp ce treisprezece state membre nu au respectat această obligație de raportare în anul precedent. Printre acestea, Suedia, Finlanda, Belgia, Grecia, România și Malta nu au notificat Comisia cu privire la realizările lor din ultimii doi ani, se semnaleaza in Raportul CE.