Cum poate România să fie un jucător important în energie, în tranziția energetică? Ce măsuri urgente ar trebui să adopte și ce nu ar trebui să facă premierul României? Recomandări de la Sorin Elisei, Deloitte

Publicat pe Categorii Energie, Esential, Opinii / Analize
Prima Pagina Actual Esential Cum poate România să fie un jucător important în energie, în tranziția energetică? Ce măsuri urgente ar trebui să adopte și ce nu ar trebui să facă premierul României? Recomandări de la Sorin Elisei, Deloitte

Dacă ai fi consilierul premierului și el ți-ar spune că își dorește ca România să fie un jucător important în energie, în tranziția energetică și te-ar ruga să-i dai trei măsuri urgente pe care să le adopte și trei sfaturi în legătură cu ce nu ar trebui să facă, ce i-ai sugera?

Întrebarea a fost adresată lui Sorin Elisei, Director energie și sustenabilitate al Deloitte, în cadrul Conferinței CursDeGuvernare.ro – Noua ecuație energetică și Green Deal: direcțiile în care să investim, oportunitățile de care să profităm.

Iată recomandările lui Sorin Elisei pentru șeful Guvernului:

Eu sunt un adept al pieței deschise. Aș spune că trebuie adusă piața de energie, prin reglementări și prin competitivitate la un nivel la care să producă un semnal de preț suficient de bun pentru investitori pentru a nu mai sta toată ziua în discuții legate de fondul de modernizare, PNRR sau alte ajutoare de stat pentru a face investiții în energie regenerabilă. Ăsta ar fi primul lucru. Sigur că piața trebuie să o gândim să funcționeze corect, în așa fel încât să nu avem derapaje pe care cred că le vom simți foarte curând.

Al doilea ar fi să punem pe masă un ghid pentru investitori și să arătăm ce ne diferențiază pe noi, ce avem în plus și ce putem să punem pe masă unor investitori foarte mari, dar și unor investitori români, să fructificăm și potențialul acesta, în termeni de disponibilitate de terenuri, de racordare, de a arăta că avem mecanisme predictibile în așa fel încât investițiile să poată să fie recuperate într-un termen rezonabil.

Al treilea sfat ar fi legat de capacitatea instituțională. Trebuie să avem o soluție la ceea ce se întâmplă astăzi undeva între ministere, între agenții, între primul-ministru și alți miniștri. Puterea executivă este concentrată în mâinile a câtorva oameni și ca să răspundă un anumit minister adresei unui alt minister are nevoie de o semnătură a unui ministru. Cred că am ajuns într-un scenariu exagerat.

Ce să nu facem: să nu mai luăm decizii pripite. Trebuie să înțelegem ce date avem în materie de energie și schimbări climatice și pe ce putem să ne bazăm.

”Ecuația Green Deal” are în acest moment cel puțin 11 necunoscute, a spus Directorul energie și sustenabilitate al Deloitte, subliniind faptul că la nivelul privat se manifestă nevoia ”de mai multă claritate cu privire la inputul statului român” pe aceste neclarități.

Cele 11 necunoscute sunt grupate în pachetele legislative care vor implementa schimbările necesare pentru ținta din 2050: revizuirea directivelor privind ETS, schema de comercializare a emisiilor de gaze cu efect de seră, directiva cu privire la taxarea energiei, revizuirea directivei privind energia regenerabilă, revizuirea directivei cu privire la eficiența energetică, directiva privind LLSIEF (posibilitatea de absorbție de emisii prin pădurile pe care le avem), un subiect puțin discutat la nivel național – carbon border adjustment mechanism – care se pare că din 2023 va avea ca principale sectoare în care se va aplica ciment, oțel și energie; strategia de reducere a emisiilor de metan.

În toate cele 11 dosare se află lucruri atât de interconectate și interdependente. Sunt foarte multe instituții ale statului implicate în acest dosar al schimbărilor climatice, spune Elisei.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *