- Consumatorul de energie să își ia soarta în propriile mâini și să se orienteze pe o ofertă care să îl încălzească și să îl lumineze la propriu și la figurat!
Liberalizarea completă a pieței de energie electrică de la 1 ianuarie 2021 a iscat – de circa două luni – un amplu scandal mediatic, din punctul meu de vedere, pe fondul lipsei de informare a consumatorilor casnici din România referitor la schimbarea furnizorului de energie.
Comunicarea, bat-o vina! Cine și unde s-a greșit? Cum putea fi evitată situația creată? S-au găsit soluții și dacă sunt acestea corecte? Care este cheia succesului într-o campanie de informare? Am discutat despre liberalizarea pieței de energie, cu beneficiile pentru consumatori și nu numai, din persepectiva comunicării, cu Adrian Măniuțiu,jurnalist, antreprenor, specialist în comunicare, Managing Partner/ Co-fondator EM 360 Group.
Care este părerea ta despre toată această situație creată în contextul liberalizării? Cum putea fi aceasta evitată?
O piață liberă funcționează după regulile cererii și ofertei, pe criterii concurențiale. Competiția hotărăște cine este în față și cine nu, iar consumatorii vor avea categoric de câștigat. Așadar, în loc să ne fie teamă de liberalizare, trebuie să facem tot ce putem să implementăm principiile piaței libere. Reglementările și impunerile etatiste au dus la dezastre indiferent de piață. Vedem că liberalizarea de pe piața gazelor nu a dus la scumpiri. Din contră. După o perioadă în care consumatorii au putut să opteze și să decidă în privința furnizorului, vedem că prețurile de pe piață, dictate de cerere și ofertă, au fost mult mai bune pentru consumatorii casnici, precum și cei industriali. Același lucru se va întâmpla și pe piața energiei electrice. În acest moment, dacă ne uităm la ce s-a întâmplat, putem să arătăm cu degetul către ministerul de resort, ANRE, însă adevăratul artizan al dezastrului actual, dacă putem să îl numim așa chiar dacă e cam exagerat spus, este din punctul meu de vedere, același care a dat drumul la Ordonața 114, cu amânarea liberalizării, care începuse deja în 2018. Atunci a început întreaga tevatură. Mă refer aici la Iulian Iancu. Dacă am fi pornit liberalizarea în 2018 și am fi continuat pe acest drum, consumatorii ar fi plătit mult mai puțin la facturi și acum nu ar fi fost în situația de a fi tarifați la serviciu universal, la prețuri mai mari decât cele de pe piața liberă.
Ce se poate face?
Nu îmi place deloc să văd că Ministerul Energiei a dat vina pe ANRE, care a rămas într-un fel singurul nevoit să țină piept valulului de critici. Evident că lucrurile puteau fi făcute mult mai bine, dar îmi place să privesc constructiv și să spun că – măcar pe ultima sută de metri – s-au luat măsuri bune de către ANRE. Au venit cu acel comparator de oferte pe care îl recomand oricui, fiind util și simplu de folosit. Sigur că nu prețul ar trebui să dicteze întru-totul decizia schimbării furnizorului. Putem să vedem dacă se preferă o energie verde, să vedem care e mixul din spate, ceea ce pentru un consumator responsabil este foarte important. Se putea comunica mult mai bine printr-o campanie care iată acum a început și este vizibilă, printr-un clip video de interes public, realizat de ANRE, aprobat de CNA și transmis la toate posturile de televiziune.
Mă tem însă că situția de acum e una în care perdeaua de fum generată de această discuție falsă a liberalizării este mai degrabă menită să întineze ideea unei piețe libere și în același timp să acopere altele, abătând discuțiile de la alte probleme mai stringente. Cred că ar trebui să tragem învățămintele. Să mergem în zona de educare și informare transparentă astfel încât niciun consumator să nu trăiască cu impresia că nu poate face acest pas și să-și schimbe furnizorul de energie.
Ești specialist în comunicare. Te rog să ne spui unde, ce și cine a greșit în această situație?
Eroarea principală nu ține neapărat de comunicare într-o primă instanță, ci de vicierea unui proiect. Dacă s-ar fi realizat în 2018, procedura de liberalizare ar fi fost, cu siguranță, în beneficiul consumatorilor. Ordonanța 114 și deputatul Iulian Iancu sunt, din punctul meu de vedere, principalii vinovați ai întârzierii deciziei liberalizării, perioadă în care consumatorii au plătit mai mult sub pretextul că ar urma scumpiri aberante. Mesaje care reprezentau idei de comunicare nejustificate pentru că liberalizarea în sine duce de fapt la scăderea prețurilor. Sigur există riscul unor oscilații, momente în care piața condiționata de cerere și ofertă să vina spre consumator cu prețuri mai mari, dar acestea trebuie absorbite și reglate din piață fără o intervenție a statului.
Acum este însă mai puțin important să găsim vinovați, trebuie să vedem soluțiile și lecțiile învățate. S-a greșit că s-a început târziu. S-a greșit prin lipsa luării unor decizii corecte la momentul potrivit, condiționând electoral, așteptând poate o nouă orânduire în urma unor alegeri. Exista totuși o lege care trebuia respectată, nu îmi place că se aruncă vina în loc să se colaboreze pentru găsirea unor soluții, ceea ce a facut acum ANRE, care și-a asumat întreaga vină. Nu cred că este e corect. Pentru că lumea traiește cu senzatia că tot acest haos se datorează ANRE, ceea ce este greșit.
Cum ar trebui să se facă o comunicare eficientă pe această temă de interes pentru toți românii – facturile la utilități, în ultimă instanță despre asta este vorba.
Cheia succesului în orice campanie de comunicare este simplificarea la maxim. Cu cât complici mai mult, cu cât adaugi tot felul de structuri baroce și inutile, cu cât tehnicalizezi mesajul, cu cât îl rupi de componenta lui utilitară, cu atât devine mai greu pentru cel căruia i te adresezi să înțeleagă ce vrei de la el. În cazul liberalizării pieței de energie, s-a greșit ca timing. Am trăit o perioadă foarte complicată din cauza pandemiei, cu problem în economie, turbulențe în zona politică. Toate acestea au ținut agenda în mass media, iar povestea liberalizării nu a părut suficient de interesantă la momentul potrivit, cu atât mai mult obligația celor responsabili cu liberalizarea – furnizori, alți actori ai pieței energiei, ministerul de resort, ANRE – ar fi fost să ia toată treaba asta în propriile mâini, să-și asume responsabilitatea și să facă cât mai simplă o comunicare, implicând cât mai mulți parteneri media. Operatorii din energie nu au fost interesați de așa ceva, fiind preocupați să facă profituri interesante. Sigur, nu sunt de condamnat, e meritul și dreptul lor să facă asta. Dar nimeni nu s-a agitat cu campanii de informarii privind liberalizarea, nefiind împinși de la spate să o facă. Din punct de vedere comercial nu avea sens o astfel de companie. Nu este însă prea târziu.
O campanie de comunicare se pornește înțelegând ce vrei să comunici. Liberalizarea face bine tuturor. Face bine pieței, o decongestionează, permite consumatorilor să aleagă, explicându-le într-o primă instanță, că liberalizarea nu este ceva rău. Până acum s-a inoculat în mentalul colectiv ideea că liberalizarea duce la nenorociri. Greșit. Lumea a asimilat liberalizarea cu scumpiri. Într-o etapă următoare de comunicare să arătăm și să spunem cât de simplu este să schimbi furnizorul de energie. Este la un click distanță folosind comparatorul ANRE, care ar fi trebuit lansat cu mult timp în urmă. De asemenea, poate ar fi fost bine ca toți furnizorii să comunice mult mai din timp și mai clar care le este oferta, poziția contractuală. Cu alte cuvinte, să avem puțin timp să discutăm. Un alt aspect: se vorbește de toată povestea liberalizării de parca ar fi o chestiune complexă când, de fapt, este foarte simplă. Categoric, campania de informare trebuie să fie una extrem de simplă și clară.
Autoritățile și companiile au intervenit, s-au luat noi măsuri în sprijinul consumatorilor. ANRE derulează o campanie publică de informare. Se rezolvă situația? Vor înțelege consumatorii ce trebuie să facă?
Cu siguranță, ceea ce face acum ANRE este foarte util. Întrebarea care mi-o pun eu, fără a aștepta vreun răspuns, este de ce nu s-a început cu toată acestă abordare mai devreme? De ce a trebuit să așteptăm atât de mult să se creeze o percepție publică negativă, o presiune publică, să se transforme totul într-un scandal mediac, uneori chiar panicard pe unele posturi TV, radio, de altfel nejustificat. Până la urmă scumpirile în această perioadă nu sunt atât de mari! Ce vreau să spun că problema, din punctul meu de vedere, este că nu s-a început la timp. Ce a făcut ANRE în lunile ianuarie, februarie, a făcut foarte bine, și-a spălat o parte din vină prin faptul că și-a asumat, injust și nedrept într-un fel, prin persoana lui Zoltan Nagy-Bege, toată vina. E un semn de profesionalism care – iată – există și în instituțiile publice. Mi-a plăcut faptul că vicepreședintele ANRE și-a asumat. Pe de altă parte, mi se pare nedrept că a trebuit să o facă singur. În același timp, e un fel de a-și spăla din păcatele perioadei anterioare când poate n-ai făcut suficient de mult pentru a informa pe toată lumea. Situația este, din punctul meu de vedere, rezolvată. Deja încep să plictisească discuțiile legate de toată povestea cu liberalizarea pentru că totul este extrem de simplu. Românul ar vrea să mesteci și să înghiți pentru el. Nu e ok. E de datoria fiecăruia să se informeze, să afle exact care este situația să poată lua decziile corecte. Mulți mă întreabă: tu cu cine ai semnat, tu pe cine alegi, spune-mi cu cine să semnez… E la fel ca atunci când cineva te-ar întreba: tu cu cine votezi? Este greșit. Fiecare are criteriile lui de selecție, unii pot apela la un singur furnizor pentru pachetul energie-gaze, alții vor doar energie verde, alții preferă un mix, alții se uită doar la preț sau la clauze contractuale. Să gândim holistic și să ne luăm câteva minute. Este o lene intelectuală profundă și o lipsă de educație comercială dacă vrei, prin care am fost obișnuiți poate din timpurile când nu aveam economie de piață să ni se spună ce să facem sau să ni se dea de-a gata. E greșit. Orice om cu capul pe umeri și cu 8 clase care știe să citească și să scrie și care are o conexiune la internet poate să-și aleagă un nou furnizor. Și dacă nu are conexiune la internet, începând din luna februarie, timp de 5 luni cel puțin, fiecare factură va fi însoțită de un formular de opțiuni și de un chestionar, o foaie informativă, conform unui ordin ANRE. Acestea se trimit la furnizor completate dacă decizia consumatorului este să rămână în relație contractuală cu acesta. Este extrem de simplu. Mă tem că suntem prea comozi ca să înțelegem beneficiile unei piețe libere, dar până la urmă orice început e mai dificil. Sunt optimist.
Educație pentru consumatorii de energie și gaze în România. Cum se poate realiza?
Indiferent de tipul de educație, trebuie să-și dorești asta. Educația nu poate fi făcută cu forța. Au fost multe neclarități, campania de comunicare a început târziu. Sincer, și eu am fost în ceață o bună perioadă de timp, dar lucrurile s-au lămurit destul de repede. Trebuie să vrei să afli și atunci se întâmplă. Nu mai ai nicio scuză. Depinde de fiecare dintre noi cât de mult ne dorim. Cum se poate realiza? Punând informații la dispoziție, comunicând și promovând aceste informații. Nu putem să ne asigurăm că toată lumea și asimilează treaba asta . Poți să ai discuții. Poți să strângi actorii la o masă, cu decență, transparență, prin dialog și consultare, poți ajunge la o concluzie sinergică că e beneficiul tuturor să se facă liberalizare. Eu sunt convins că dacă s-ar fi discutat din timp s-ar fi putut realiza o campanie de informare care să aibă o componentă de educare profundă și în parteneriat cu media, anumiți jurnaliști de specialitate, pe platforme sociale , folosind experți în comunicare, purtători de opinie , influenceri. Toate astea se puteau face. Dar trebuie să vrei!
Care sunt sfaturile/recomandările tale pentru consumatori…
În primul rând, să rămână informați . Să citească scrisul mărunt, să nu le fie lene, să înțeleagă că printre beneficiile liberalizării este însuși faptul că te poți muta de la un furnizor la altul după oferta cea mai bună. Prin urmare să nu le fie teamă să pună întrebări, să discute, să ceară condiții bune. Le vor primi. Trebuie doar să încerce. Lucrurile nu pică din cer așa cum se întâmplă pe piața reglementată, și cu bune și cu rele. Îți poți lua soarta în propriile mâini și să te orientezi pe o ofertă care te încălzește la propriu și la figurat sau – mai bine zis – te luminează. Să se uite pe comparator, să dea click pe furniozrul are îi interesează, să se informeze. Ne stau la dispoziție toate resursele. E simplu. Doar să-și aloce puțin timp, problematica e simplă, vor putea să aleagă. Problem solved, move on. E de fapt mult zgomot pentru nimic.
Tu ți-ai schimbat furnizorul de energie și gaze? Dacă da, cum ai procedat? Dacă nu, de ce nu ai făcut-o?
Locuiesc la un bloc nou, cu centrală de bloc. Am obținut condiții mai bune și s-a decis, la nivel de asociație de proprietari, să avem un singur furnizor pentru energie și gaze pentru cele 26 de apartamente. Am discutat cu furnziorul și am putut obține un preț bun explicând că există acest pret pe piață și că ar fi păcat să nu continuăm o relație comercială, am solicitat același condiții ca în cazul unei mutări la un alt furnzior, ni s-a răspuns pozitiv, urmează să se încheie un contract în noile condiții, benefic pentru ambele parti. Dialogul pe o piață liberă permite situația de win-win pentru că noi am obținut un preț mai bun, iar furnizorul nu a pierdut un client.
Adrian Măniuțiu se prezintă: Ambasador al Antreprenoriatului în cadrul proiectului Antreprenor 2020, sunt un antreprenor mereu în căutare de noi oportunități și idei. M-am născut la Cluj-Napoca în 1979 și am studiat business și marketing în Germania. Am lucrat în domeniul investițiilor și în dezvoltare imobiliară. Cu aproape 10 ani in urmă am fondat PhotoMedia – transformată ulterior în EM360 GROUP – o agenție în expansiune, concentrată pe marketing-ul creativ, producții media, comunicare și management reputațional. Am acumulat o experiență vastă și în televiziune, atât din poziția de realizator TV și prezentator, cât și din cea de co-producător și dezvoltator de formate. Astfel, parte din grup, în 2019 a fost lansat EM360 Studio – un canal web-TV care se concentrează pe seturi de producții premium din sfera de infotainment, business/antreprenoriat și talk.