• Contoarele inteligente și noul tip de factură de energie electrică scapă consumatorii de regularizare şi de consumul estimat
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE a luat în vizor furnizorii de energie și gaze, respectiv modul în care aceștia își facturează clienții. După semnalele din presă, s-a sesizat și premierul Victor Ponta – tot din grijă pentru consumatori! – și ANRE a reacționat imediat și a dat o amendă maximă furnizorului de gaze – GDF Suez (200.000 lei), anunțând că va continua verificările și la ceilalți operatori. Totodată, ANRE s-a poziționat oficial, precizând că practica de facturare în avans a unui consum estimat este abuzivă.
Acțiunea se anunță a fi una de amploare, toată lumea fiind practic interesată de modul în care se facturează consumul de energie și gaze în România. În cazul GDF Suez, ANRE a constatat că, “pentru o parte din clienții finali de tip B1, furnizorul de gaze naturale a implementat un proiect nou intitulat Transmitere 3 facturi simultan , adus la cunoștința ANRE dar care nu a fost aprobat/avizat de Autoritate”. Să înțelegem așadar că GDF Suez Energy și-a permis să aplice acest proiect experimental, fără să aibă aprobarea reglementatorului, care totuși era în cunoștință de cauză! Furnizorul de gaze a fost sancționat pentru că nu a respectat obligaţia legală de a factura lunar contravaloarea serviciului de furnizare și că a emis trei facturi, din care două erau facturi estimate, corespunzătoare celor două perioade de consum lunare estimate.
Compania a anunțat – din luna mai 2015 – noua modalitate de lucru: 3 facturi cu 3 termene de plată, printr-o singură transmitere!, motivând că vine astfel în întâmpinarea nevoilor clienţilor săi de a-şi cunoaşte în avans cheltuielile aferente consumului de gazele naturale. Reprezentanții companiei au susținut, la vremea respectivă, că proiectul a fost bine primit de clienți! Atât de bine încât după câteva luni a fost contestat și anulat!
Reglementări legislative în favoarea furnizorilor de energie
Acest mod de facturare, interzis de ANRE, nu se regăsește și la alți furnizori de gaze, susțin surse autorizate. La furnizorii de energie, situația este oarecum diferită, în regulamentul de furnizare nu se precizează în mod expres că facturarea se face lunar (se spune “de regulă”), ca la furnizorii de gaze, existând un mod de estimare a consumului facturat. Aceștia sunt acoperiți legal de existența istoricului de consum și a convenţiei de consum, un document încheiat între furnizor şi client, anexă la contractul de furnizare. Juriștii ar putea interpreta reglementările legislative în favoarea furnizorilor de energie, apreciază specialiști în domeniu. În aceste condiții, se pune întrebarea: este legal sau nu consumul “estimat” în facturi, practicat de mai toți furnizorii de energie?
Conform Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali, din noiembrie 2014, în situația în care clientul final nu transmite indexul în termenul cuvenit, cantitatea de energie facturată se stabilește prin mai multe metode, respectiv: pe baza unui consum lunar estimat de energie, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o convenţie de consum. Aceasta poate fi modificată la iniţiativa clientului final sau a furnizorului, în situaţia în care furnizorul constată diferenţe semnificative între consumul lunar estimat şi consumul realizat; pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri sau consumul din perioada similară a anuului precedent. Același regulament prevede ca în cazul facturării pe bază de consum estimat, pentru fiecare interval de facturare se emite factură corespunzător consumului estimat. Dacă se constată diferențe între cantitatea de energie efectiv consumată pe intervalul de citire și suma cantităților facturate, se procedează la regularizare.
Potrivit principiilor de facturare, stabilite în regulament, “intervalul de facturare este, de regulă, o lună, iar periodicitatea de emitere a facturilor, pentru cazurile de excepție prevăzute nu trebuie să depășească 3 luni“.
Parcurgem regulamentul și constatăm că “se admite facturarea în avans, înainte de încheierea perioadei pentru care se emite factura, dar cu respectarea perioadei de maximum 6 luni pentru citirea şi emiterea facturii de regularizare, numai la solicitarea scrisă a clientului final sau în condiţiile stabilite prin contractele de furnizare a energiei electrice”.
Furnizorii, obligați să-și informeze clienții
Conform obligațiilor de informare a consumatorilor, furnizorii de energie au venit cu explicații privind estimarea consumului de energie electrică, acesta reprezentând – spun ei – o metodă de facturare care permite ca citirea contorului să nu se facă lunar, reducându-se astfel cheltuielile de furnizare și distribuție și, implicit, costul kWh-ului. Consumatorii interesați pot găsi informații pe toate site-urile companiilor. Am consultat, în acest sens, site-ul Electrica Furnizare, de unde cităm: “Prin factura de consum estimat nu se solicită plata în avans a unui consum neefectuat, aferent unei perioade următoare, ci se estimează un consum al unei perioade trecute, încheiată la data emiterii facturii sau chiar mai devreme. Dacă estimarea a fost greșită, acest neajuns se poate corecta imediat ce este adus la cunoștința furnizorului sau este sesizat de acesta prin propriile investigații. Consumatorul trebuie să aibă certitudinea că oricare ar fi abaterea consumului estimate față de consumul real, la fiecare nouă citire de regularizare se va face automat reglarea cantităților și a valorilor estimate. Estimarea consumului facturat în perioadele în care nu se citește contorul de energie electrică se poate face pe baza istoricului de consum sau pe baza convenţiei de consum”.
Enel, CEZ, dar și celalte companii, au început instalarea de contoare inteligente de citire a consumului de electricitate. Consumatorii scapă astfel de regularizare şi de consumul estimat. Din 2016, toți consumatorii – indiferent de furnizorul la care sunt abonați – vor primi un nou tip de factură de energie electrică, mult simplificată.
Cu doi ani dupa publicarea acestui articol, inca se folosesc ‘estimari’ din partea unor companii. De exemplu, Electrica Nord. Aceste estimari sunt o escrocerie. Este batjocura sa ceri clientului sa trimita personal consumul propriu iar odata la trei luni sa se estimeze un consum dublu sau triplu fata de cel obisnuit, dupa care clientul este obligat sa plateasca factura mare cu promisiunea cum ca se va scade din urmatoarele facturi (urmatoarele facturi ramanand cam la fel ca si inainte)