Pintilie, AFEER: „Semnalele sunt clare: vor dispărea mulți furnizori; cei mici vor fi absorbiți de cei mari. Cotele de piața se vor reîmparti. Vor rămâne probabil câteva companii suficient de puternice financiar să susțină un business la limita supraviețuirii și uneori chiar în pierdere, urmând ca atunci când piața se va reașeza, să profite de noua cotă de piață, încercând apoi să-și recupereze pierderile. Dar este o loterie”.
„Trăim vremea discounturilor și a ofertelor cu prețuri avantajoase în care marketingul și povestea din spatele produsului devin din ce în ce mai importante și în acest domeniu al furnizării de energie”.
Pe fondul unui amplu proces de reorganizare și optimizare a activităților sale la nivelul mai multor țări, grupul energetic norvegian Statkraft a decis să închidă filiala din București. „Vom rămâne totuși activi, în România, prin compania mamă (Statkraft Markets GmbH), însă cu o expunere limitată și fără a mai dispune de o prezență locală la București”, ne spune Daniel Pintilie, Country Manager Statkraft România, cu precizarea că „actuala situație a pieței de energie din România nu încurajează activitatea de trading cu electricitate și că sunt blocaje ce trebuie eliminate”. După închiderea filialei din București, la sfârșitul primului trimestru 2017, Pintilie își propune să rămână activ în domeniul energiei. Ca reprezentant al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), Daniel Pintilie ne vorbește, într-un interviu acordat InvesTenergy, despre reinventarea și provocările furnizorilor de energie, evoluția piaței de trading și furnizare a energiei, planurile de viitor ale AFEER, precum și așteptările pe linie de energie de la actualul Guvern.
– După 10 ani de activitate în România, compania Statkraft a decis să se retragă de pe piața locală de energie. Este un anunț oficial? Care este motivul?
– Statkraft derulează un amplu proces de reorganizare si optimizare a activităților sale la nivelul mai multor țări. Închiderea sucursalei din România nu va presupune și retragerea în totalitate de pe această piață. Având în vedere că cea mai mare parte a activității din România se derulează, încă din anul 2013, prin intermediul companiei mamă – Statkraft Markets GmbH, închiderea biroului din București și a sucursalei – Statkraft România SRL, vine ca un rezultat firesc al acestui proces de optimizare a costurilor.
În același timp, actuala situație a pieței de energie din România nu încurajează activitatea de trading cu electricitate. Există blocaje ce trebuie eliminate. Amintesc doar câteva dintre acestea:
- lipsa unor platforme diversificate de brokeraj. În acest moment tranzacțiile tip “OTC – Over The Counter” pot fi încheiate doar pe bursa de energie OPCOM, o platformă care este însă mult prea birocratica;
- nu sunt permise tranzacțiile cu profile flexibile (profile orare);
- nu sunt permise tranzacțiile bilaterale încheiate în mod direct, în afara OPCOM;
- imposibilitatea, pe anumite platforme OPCOM (ex.PCCB), de a-ți alege partenerii de tranzacționare sau de a-i bloca pe cei care nu se califică, datorită unor probleme de integritate ori de credit;
- imposibilitatea de a modifica sau de a negocia contractele standard aprobate de OPCOM (ex.PCCB);
- o piață de certificate verzi parțial funcțională;
- raportări stufoase, greoaie și, de multe ori, inutile.
– Când se va închide filiala locală din România? Va continua Statkraft să deruleze tranzacții cu energie în țara noastră?
– Ne-am propus închiderea filialei din București la sfârșitul primului trimestru 2017. Vom rămâne totuși activi, în România, prin compania mamă (Statkraft Markets GmbH), însă cu o expunere limitată și fără a mai dispune de o prezență locală la București.
– Ați solicitat ANRE retragerea licenței de furnizare pentru Statkraft România?
– Solicitarea de retragere a licenței sucursalei din România face parte din planul de reorganizare a companiei descris mai devreme.
– Dle Pintilie, în calitatea pe care ați deținut-o de Country Manager Statkraft Romania, care sunt reușitele în activitate? Au fost și obiective neîndeplinite?
– La început, Statkraft s-a axat pe tranzacțiile transfrontaliere cu energie. Ulterior, rolul meu a fost acela de a face cunoscută compania și de a poziționa Statkraft drept unul din cei mai puternici traderi de energie, dar mai ales unul dintre cei mai experimentați parteneri privind optimizarea vânzării energiei din surse regenerabile. Cred ca am reușit, astfel, să las în urmă un nume solid cu o reputație imbatabilă, într-o piață în continua schimbare și plină de provocări. Cred că, după toți acești ani, Statkraft a ajuns să fie recunoscut drept un model de conduită și profesionalism și unul dintre cei mai redutabili traderi internaționali de energie.
Nostalgia obiectivelor neîndeplinite nu mă caracterizează și nici n-ar ajuta în acest moment. Întotdeauna e loc de mai bine. Îmi închei totuși acest mandat cu mulțumirea lucrului bine făcut si a unor rezultate pe măsură, cât și cu recunoștință față de încrederea acordata de Statkraft în toți acești ani.
– Ce veți face în continuare?
– Pot sa va asigur ca voi rămâne activ în domeniul energiei.
– Dle Pintilie sunteți membru în Comitetul Director al AFEER. La conferința anuală a Asociației ați avut o prezentare de maxim interes pentru furnizori, despre viitor și provocări. De ce și cum se reinventează furnizorii de energie electrică?
– Digitalizarea și diversificarea serviciilor asociate furnizării de electricitate sunt doar câteva dintre masurile la care recurg unii furnizori. Cred că, în foarte scurt timp, prețul energiei nu va mai fi singurul aspect care va conta. Serviciile ori produsele adiționale, care vor însoți oferta de energie, vor deveni punctul de atracție. De exemplu, ofertele de telefonie care le însoțesc pe cele de energie; pot fi și cupoanele de reduceri la diverși comercianți ce vor însoți în curând aceste oferte de energie.
Trăim vremea discounturilor și a ofertelor cu prețuri avantajoase în care marketingul și povestea din spatele produsului devin din ce în ce mai importante și în acest domeniu al furnizării de energie.
– Care sunt provocările pentru furnizori?
– Reinventarea nu va mai fi opțională, ci obligatorie într-o piață de furnizare din ce în ce mai dificilă. Costuri mari la cumpărarea energiei din piața spot, profituri mici din vânzarea energiei către consumatori, concurentă agresivă cu prețuri mici și, aparent, nesustenabile economic, clienți care nu plătesc la timp ori care își schimbă frecvent furnizorul, creând impredictibilitate – sunt doar câteva dintre provocările furnizorilor de energie.
– Cum se prezintă și cum va evolua piața de trading și furnizare a energiei?
– Peisajul pieței de furnizare a devenit extrem de dinamic în ultima perioadă și nu neapărat într-un sens pozitiv: vânzări de companii, reorganizări interne, insolvențe sau chiar dispariția unor jucători importanți. Semnalele sunt clare: vor dispărea mulți furnizori; cei mici vor fi absorbiți de cei mari. Cotele de piața se vor reîmparti. Vor rămâne probabil câteva companii suficient de puternice financiar să susțină un business la limita supraviețuirii și uneori chiar în pierdere, urmând ca atunci când piața se va reașeza, să profite de noua cotă de piață, încercând apoi să-și recupereze pierderile. Dar este o loterie.
– AFEER (Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România) împlinește 10 ani de activitate pe piața de energie din România. Mulțumiți de rezultate? Ce demersuri/inițiative are AFEER în perioada următoare?
– AFEER a sărbătorit 10 ani de existență și de prezență activă pe piața de energie din Romania. Consider că Asociația Furnizorilor de Energie a atins deja un înalt grad de maturitate, fiind o voce importantă în dialogul cu autoritățile și cu ceilalți specialiști. Le mulțumim pe aceasta cale, încă o dată, membrilor care ne-au fost alături și ne-au susținut în demersurile noastre, în tot acest timp. Încă de la început, AFEER și-a legat numele de numeroase inițiative de îmbunătățire a cadrului legislativ și de optimizare a mecanismelor pieței de energie. Am încercat să răspundem cu promptitudine la toate solicitările membrilor noștri sau ale autorităților, rămânând în permanență un reper de consecvență și expertiză în rândul profesioniștilor. Și pe viitor, demersurile noastre se vor concentra pe aceleași valori esențiale unei bune funcționări a pieței de energie: competiție corectă, transparență, accesul nediscriminatoriu la piață, responsabilitatea socială, managementul etic.
– Ce așteptări aveți de la noul Guvern?
– Sistemul energetic românesc are mare nevoie de viziune si fermitate, de specialiști și nu de politicieni. Misiunea noului guvern este una dificilă: un sistem energetic cu tehnologii învechite, costuri operaționale ridicate, competitivitate redusă, lipsa de flexibilitate a autorităților, supra reglementare sau lipsă de predictibilitate legislativă – ca sa enumăr doar câteva dintre provocările majore ale momentului.
Mi-aș dori ca noul guvern să încurajeze performanța, competiția corectă și transparența. Să învețe din greșelile trecutului și să se deschidă cu înțelepciune spre viitor. Să continue lucrurile bune începute de predecesorii săi și să lupte pentru a așeza România pe harta competitivității. Să lupte contra corupției și a instabilității legislative. Să depolitizeze principalele instituții de reglementare și să-și limiteze implicarea în managementul marilor companii producătoare de energie.
Nu mai e timp pentru experimente. Avem toate resursele necesare să devenim un hub energetic și un reper de lichiditate în această zonă a Europei. Rămân în continuare încrezător și optimist în viitorul României și în performanța sistemului nostru energetic.
– Vă mulțumesc.