Dna Corina Popescu, pe care am onoarea să o cunosc, să o admir și să o respect ca OM și profesionist, a acceptat să imi acorde un altfel de interviu, din care nu lipsesc întrebările despre business, compania pe care o conduce, legislație și mediul de afaceri. Vă invit să citiți interviul și veți cunoaște o mică parte din Omul Corina Popescu, care sunt modelele ei în viață, cât de importantă este familia pentru ea, cum reușește o femeie în carieră.
“Principiile pe care le am sunt inspirate de părinții mei. Eu am învățat de când eram copil că sunt responsabilă pentru toate deciziile mele. Învăț în fiecare zi. Cred că cele mai importante valori, care m-au ajutat de-a lungul carierei mele sunt: responsabilitatea, onestitatea, corectitudinea și etica. Trec fiecare decizie prin filtrul acestor valori și, dacă nu sunt bifate toate, înseamnă că există o alternativă mai bună, pe care trebuie să o găsesc”, spune Corina Popescu.Cum vede Electrica peste 5 ani din poziția de CEO? “Ne așteptăm ca în următorii 5 ani să fim o companie integrată, care oferă plus de valoare pe tot lanțul: distribuție, furnizare, servicii energetice și luăm în calcul și implicarea în domenii conexe. Avem proiecte majore și foarte ambițioase, de la o distribuție unitară și aliniată până la o companie agilă de furnizare, cu o linie de servicii energetice”.
• Interviu cu Dna Corina POPESCU, Director General Grupul Electrica
– Vă rog să ne spuneți ce înseamnă responsabilitate pentru dumneavoastră, ca specialist, precum și în calitatea pe care o aveți de Director General al Grupului Electrica?
– Responsabilitatea este libertatea de a lua o decizie și de a asuma toate consecințele acelei decizii. Orice companie este responsabilă ca, prin activitatea pe care o desfășoară, să aducă beneficii pentru clienții săi, să transforme societatea în care activează și să creeze o cultură propice pentru dezvoltarea angajaților. A fi responsabil înseamnă să iei în considerare tot ceea ce se schimbă în mediul extern și să îți adaptezi strategia pe parcurs, să construiești obiective sănătoase pentru businessul tău și să vizezi obținerea unor rezultate pe termen lung.
Electrica este o companie românească, listată la bursă, cu capital majoritar privat, care are un rol cheie de jucător în economia locală, dar și pe piața de capital. Astfel că, fiecare decizie pe care o luăm, va avea efect asupra comunității în care activăm, asupra celor aproape 8.000 de angajați, asupra clienților noștri, asupra celor peste 7.000 de investitori care ne-au acordat încredere. Suntem responsabili față de comunitatea noastră și susținem anual mai multe inițiative sociale: suntem deja la cea de-a patra ediție a programului de granturi „Electrica pune România într-o altă lumină” și susținem proiecte care au impact în domenii precum educație, cultură, sănătate sau sport. Suntem responsabili față de angajații noștri și am implementat politica de zero accidente, dezvoltăm scheme motivaționale complexe (atât monetare, cât și nemonetare).De asemenea, ne-am asumat un rol activ în formarea viitoarei generații de profesioniști, care vor schimba industria, prin realizarea unui mix între skillurile lor digitale și know-how-ul Electrica. Începând cu anul școlar 2019-2020, am pus bazele unui program de învățământ dual, pe care l-am dezvoltat alături de mai multe instituții de învățământ, din zonele noastre tradiționale. Față de acționarii noștri suntem responsabili să menținem randamentul investiției la cote cât mai bune.
– Ce vă determină să fiți responsabilă în tot ceea ce faceți?
– Am dobândit această valoare din copilărie. Am prins perioada în care copiii primeau responsabilități de mici și s-a întâmplat, de multe ori, să rămân singură acasă de la 5 ani, când părinții mei erau plecați la serviciu. Cea mai mare responsabilitate la 5 ani era să nu pierd cheia de la casă, iar pentru că m-am descurcat bine, la 6 ani, mama mă trimitea deja să fac cumpărături, îmi dădea bani, iar eu trebuia să mă întorc acasă cu cele necesare. Am învățat destul de repede să fiu responsabilă și de calitatea produselor pe care le aleg.
Această încredere pe care mi-au acordat-o părinții, alături de feedbackul pe care îl primeam, m-au făcut să simt că am un rol foarte important în familie de mică și că, orice fac, îi va afecta și pe cei dragi mie. Acest principiu este în continuare valid, doar că acum sunt direct responsabilă pentru serviciile de care beneficiază cei peste 3,8 milioane de clienți, dar și pentru celor 8.000 de angajați, pentru rezultatele generate pentru investitori. Obiectivul nostru este ca, prin activitatea pe care o desfășurăm, să oferim un plus de valoare pentru fiecare zonă din acest ecosistem.
– Sunt curioasă, cum este o zi de lucru a directorului general al grupului Electrica?
– Indiferent de rolul pe care l-am avut într-o companie, rutina mea de lucru a fost cam aceeași: ziua începe la 6:30. Sunt foarte riguroasă în ceea ce privește stabilirea unei liste de priorități: ziua mea de lucru începe, practic, cu această agendă a priorităților. Mă ajută că lucrez cu o echipă de oameni foarte bine pregătiți și reușim împreună să ajungem la rezultatele pe care ni le dorim. Se întâmplă destul de rar să termin o zi de lucru înainte de ora 20, dar, la final de zi, când trec din nou prin lista de priorități și văd că sunt acolo unde mi-am propus, sunt mulțumită de rezultat. Dacă muncești cu seriozitate și tratezi fiecare subiect cu atenție, vin și rezultate.
– Sâmbăta și duminica sunt pentru familie?
– Familia m-a susținut în fiecare etapă din carieră. Încerc să îmi petrec cât mai multe weekenduri alături de ei, însă, la fel ca în orice business, se întâmplă să fie și perioade aglomerate în care să lucrez și de acasă. Situațiile neprevăzute nu țin cont de zilele libere sau de program și, oricând se întâmplă asta, lucrez îndeaproape cu colegii din țară și cu autoritățile, astfel încât să găsim împreună soluții rapide și eficiente.
– Telefonul de serviciu sună non-stop?
– Telefonul sună de fiecare dată când este nevoie de ajutorul meu, pe care sunt pregătită să îl ofer oricând. Răspund de fiecare dată, pentru că o comunicare rapidă și eficientă ajută la rezolvarea problemelor care apar.
– După ce principii vă ghidați în viață și în activitate?
– Principiile pe care le am sunt inspirate de părinții mei. Eu am învățat de când eram copil că sunt responsabilă pentru toate deciziile mele. De-a fost o evoluție în cazul meu, între poziții destul de diferite. Învăț în fiecare zi. Cred că cele mai importante valori, care m-au ajutat de-a lungul carierei mele sunt: responsabilitatea, onestitatea, corectitudinea și etica. Trec fiecare decizie prin filtrul acestor valori și, dacă nu sunt bifate toate, înseamnă că există o alternativă mai bună, pe care trebuie să o găsesc.
– Care este modelul dvs, dacă aveți?
– Părinții sunt modelul meu în viață. Mi-au dat cele mai importante lecții, m-au învățat să fiu un om respnsabil, au investit în educația mea și mi-au format un set de principii sănătoase.
Din punct de vedere profesional, modelul meu este cumnatul meu. Între mine și sora mea este o diferență de vârstă de 11 ani, iar cumnatul meu este mai mare deât mine cu 15-16 ani: practic, a fost în familia noastră de când eram copil. Cumnatul meu și-a dedicat toată întreaga carieră sectorului energeti și, încă de când eram mică, eram fascinată de meseria lui și am admirat că și-a adus aportul la dezvoltarea acestui sector. El m-a influențat cel mai mult, îi sunt recunoscătoare că m-a îndrumat spre această carieră.
– Este greu pentru o femeie să se impună în sectorul energetic?
– Cred că cea mai mare provocare este să fii un bun profesionist. Din echipa noastră de conducere fac parte cam 250 de femei, adică în jur de 30% din funcțiile de conducere sunt gestionate de femei. La nivelul întregii companii, 76% dintre angajați sunt bărbați, însă mă bucur să observ că numărul femeilor care aleg o carieră în energie este totuși semnificativ. Este o industrie cu multe provocări, dar cu multă muncă, femeile pot să ocupe poziții de top.
– Sunteți adepta regulilor care trebuiesc respectate cu sfințenie?
– Sunt adepta rezultatelor și am o abordare flexibilă. Cel mai important pentru mine este să înțeleg problemele cu care ne confruntăm, iar una dintre calitățile care m-a ajutat este că știu – și vreau să ascult ce au de spus cei din jurul meu, iar apoi să luăm, pe baza datelor, o decizie. Nu îmi încalc niciodată principiile, iar atunci când avem mai multe soluții posibile, dacă găsim argumente corecte și găsim o variantă care să funcționeze mai bine decât cea la care m-am gândit inițial sunt deschisă să o adopt. Cred că o echipă va avea soluții mai bune decât o singură persoană în majoritatea situațiilor și rolul meu este să facilitez expunerea ideilor și argumentelor pentru a ajunge la cea mai bună soluție posibilă.
– Sunteți un om cu suflet. Se vede asta în business?
– Fiecare business se dezvoltă în linie cu niște obiective și conform unei strategii. Mie îmi place să lucrez alături de echipa mea și mă implic de-a lungul întregului proces, nu doar în faza strategică. Obiectivul nostru este ca rezultatele muncii să fie vizibile și benefice pentru organizație.
Nu sunt un manager dur, deși, uneori, mi se reproșează acest lucru. Modul în care percep ceilați depinde de mai mulți factori. Pentru mine este important să facem lucrurile bine și să avem rezultate.
– Grupul Electrica are o strategie de business pe următorii 5 ani. Ce urmează, ca și etape? Se aplică deja?
– Electrica respectă un set de reguli de guvernanță coroporativă foarte stricte, iar aprobarea noii strategii de business se realizează în mai multe etape: în primul rând este aprobată de către Consiliul de Administrație, iar apoi se prezintă acționarilor spre informare. Plecând de la liniile de strategie aprobate în această fază, am dezvoltat câte un plan detaliat pentru fiecare companie din grup.
Am făcut pași importanți în implementarea noii strategii, care este ambițioasă, și cuprinde multe proiecte pe care ne dorim să le derulăm simultan. La fel de important este să reușim să implementăm planul și să atingem obiectivele pe care ni le-am setat.
– Când vor începe să se vadă primele rezultate?
– Avem deja rezultate – de exemplu, datorită investițiilor pe care le-am făcut am înregistrat o imbunatatire semnificativa a principalilor indicatori de calitate ai serviciului de distributie. Probabil, începând cu jumătatea anului viitor, veți putea observa și alte progrese.
– Aveți un mandat de 4 ani la conducerea Electrica. Ce vă doriți să finalizați, ca principale acțiuni, în acești ani? Este timp suficient să se vadă rezultate?
– Este timp suficient să se finalizeze implementarea acestor direcții strategice. Este adevărat că rezultatele nu se pot vedea peste noapte, ci ele vor produce plus valoare la nivelul grupului și după finalizarea mandatului meu, dacă se vor respecta termenele stabilite.
– Cum va arăta grupul Electrica peste 5 ani?
– În acest moment, Electricaeste în topul celor mai valoroase branduri românești, cu o traditie de peste 125 de ani si reprezinta încă cea mai importanta privatizare prin listare din istoria României. Ne așteptăm ca în următorii 5 ani să fim o companie integrată, care oferă plus de valoare pe tot lanțul: distribuție, furnizare, servicii energetice și luăm în calcul și implicarea în domenii conexe. Avem proiecte majore și foarte ambițioase, de la o distribuție unitară și aliniată până la o companie agilă de furnizare, cu o linie de servicii energetice.
– Ați realizat reorganizare/restructurare la nivelul grupului? Ați schimbat conducerile companiilor din subordine?
– Electrica este într-un proces de transformare, și, de exemplu, în cazul companiilor de distribuție au fost schimbate organigramele, dar și conducerile înainte de începerea mandatului meu. Și la Electrica Furnizare, este în desfășurare un proiect de transformare și, probabil, primele rezultate vor fi vizibile până la finalul anului în curs. Mizăm pe digitalizare și pe optimizarea proceselor, astfel încât să avem rezultate mai bune la nivelul întregului business.
În ceea ce privește dinamica personalului, există anumite paliere în care se fac angajări, iar pe altele se restrânge activitatea: ne dorim să ajungem la un echilibru între personalul direct productiv care aduce un plus de valoare și personalul care prestează servicii suport.
– Care este media de vârstă a angajaților din grupul Electrica?
– Aproape de 47 de ani, la nivel de Grup. Procesul de îmbătrânire a angajaților se accelerează în timp, iar în următorii ani, în special segmentul de distribuție va fi afectat de un val de pensionări. Credem că, investind în educație, vom reuși să formăm o nouă generație de electricieni, care sunt avantajați de faptul că sunt nativi digitali. Un prim pas pe care l-au făcut operatorii noștri din zona de distribuție pentru a pregăti noua generație de electricieni a fost să înființeze și să susțină mai multe clase profesionale în sistem dual (cu profil electric). Aici, elevii se pregătesc după o curriculă adaptată nevoilor din piața, fac practica în cadrul companiilor noastre de distribuție și, după absolvire, pot fi integrați în echipele noastre.
– De ce să rămână sau să vină un specialist să lucreze în Electrica? Sunt salarii bune, sunt condiții de lucru optime?
– Investim în dezvoltarea unor programe de training, care să îi ajute pe angajații noștri să se dezvolte din punct de vedere profesional. De asemenea, pentru noi, siguranța lor este o prioritate și alocăm o atenție sporită acestui aspect. Totodata, suntem în plin proces de dezvoltare a unor scheme de motivare și recompensare a angajaților, astfel încât să le recompensăm corect eforturile.
– Vă propun să discutăm despre cadrul legislativ și reglementări. Acum, se lucrează la abrogarea unor articole importante din OUg 114, se dorește rescrierea Legii 123 astfel încât să integreze noul regulament european. Ce se întâmplă pe partea de distribuție? Cum o să recuperați pierderile? O remarcă: toate aceste modificări legislative se întâmplă în perioada în care ați demarat strategia de business. Cum vă afectează?
– Avem nevoie de predictibilitate, iar integrarea unor modificari legislaative, după definirea direcțiilor de dezvoltare este o provocare. Suntem o companie de utilități, listată, schimbările au ecou la orice nivel, în special în relația cu investitorii, clienții și autoritățile.
În segmentul de distribuție, impactul OUG 114 nu a fost așa de mare. Chiar dacă a apărut acea taxa de 2% pe cifra de afaceri, ea s-a modificat cumva și tarifele au fost adaptate. Nivelul Ratei de rentabilitate poate să reprezinte o problemă dacă ne gândim la un volum mai mare al investițiilor decât cel existent.
Serviciile nu sunt reglementate, însă, activitatea de furnizare este cea mai afectată, și, probabil că toți marii furnizori au înregistrat pierderi mai mult sau mai puțin semnificative la un moment dat.
În ceea ce privește recuperarea pierderilor, ne bazăm pe ANREsă identifice o soluție pentru a regla disfuncționalitățile generate de modificările legislative.
– La ce vă uitați cu maximă atenție pe partea de viitoare schimbări legislative?
– Regulamentele europene introduc modificări pe modelul de piață, care se schimbă. Toată lumea poate fi afectată. Transelectrica poate fi afectată, sunt anumite condiționalități în regulamente. Pentru distribuitori, sunt oportunități și provocări importante, și aș menționa trecerea de la o piață orară la o piață la 15 minute, începând cu 1 ianuarie 2021. Furnizorii pot fi afectați, pentru că va fi piață complet liberalizată, și este foarte important modul în care se face, trebuie să fie companiile flexibile.
– Urmează, totuși, o perioadă de tranziție pentru aplicarea regulamentelor europene…
– Dacă țările membre nu notifică unele măsuri până pe 5 ianuarie 2020, ca perioadă tranzitorie, va trebui să le aplice imediat, de la începutul anului viitor. Am cunoștință că se stabilește impactul noilor modificări și se pregătesc documente în cadrul unor grupuri de lucru la nivelul ministerelor responsabile.
– Cum vedeți situația din sectorul energetic? Sunt motive de îngrijorare? Optimistă?
– Pentru moment, aș spune că pot fi doar moderat optimistă.Există anumite blocaje, pentru că suntem tributari unui trecut și ne este greu să ne mobilizăm să dezvoltăm viitorul. Pe de altă parte, schimbarea se petrece și în sectorul nostru. Mai încet decât în alte sectoare, mai încet decât mi-aș dori eu, dar tendințele sunt clare. Și îmi doresc ca Electrica să fie unul din liderii acestei schimbări.
– Ce ar trebui făcut rapid? O recomandare, vă rog…
– Statul trebuie să își definească clar domeniile în care ar trebui să intervină. Ar trebui foarte rapid să găsească resurse pentru prioritizarea definirii legislației aferente protecției consumatorului vulnerabil. Este incorect să faci protecția tuturor consumatorilor, și celor care nu au nevoie, pe seama companiilor, care au acumulat pierderi de aici – este și cazul Electrica. De asemenea, este nevoie de stimulente pentru continuarea investițiilor în rețele, măcar în același ritm din perioada de reglementare trecută.
– Mesajul dvs, al companiei pe care o conduceți, pentru decidenți și acționari…
– Electrica este singura companie românească listată din domeniul distribuției și furnizării energiei electrice din Romania, care parcurge un proces complex de transformare, în baza unui plan ambițioși de investiții, cu scopul de a oferi o gama variata de servicii de calitate care sa răspundă nevoilor din piață. Este nevoie de continuitate și stabilitate în viziune pentru a ne putea concentra pe proiectele ce pot aduce plus valoare companiei.
– Vă mulțumesc.
Felicitari Corina
Păcat ca nu ai stat sufient de mult în Transelectrica ca să reușim integrarea serviciilor
Ma bucur pentru ca vei reuși în Electrica