- Angajatul potrivit pentru Rompetrol, descriere: “Energie și entuziasm, dorință de a crește și a se dezvolta, pasiune pentru ceea ce face, proactivitate și deschidere către noi soluții, capacitate de învățare rapidă”
Dna Gina Cruceru este Speaker la Conferința anuală InvesTenergy, pe 15 decembrie 2021
“Cei care activăm în industrie, dar nu numai, știm deja pe propria piele că interesul pentru profilele tehnice a scăzut dramatic în rândul noilor generații…..Provocarea de a atrage tinerii este reală…Atragem generația tânără prin a fi prezenți în lumea lor, prin a-i cunoaște și înțelege și prin a-i inspira cu modele de profesioniști pasionați”, ne spune Dna Gina Cruceru, Director Resurse Umane, KMG International , cu încredere în tineri, în forța lor, dorința lor de a se pregăti, de a fi parte din soluții pentru viitorul energiei în România.” Îi văd chiar mai curajoși, mai inovatori, mai deschiși și cu un simț al responsabilității sustenabile. Au nevoie doar să-i susținem, să-i ajutăm să-și consolideze valorile, pentru ca în lumea aceasta, sclipitoare cu iluzia social media, poți lua decizii care să nu te reprezinte cu adevărat și poți pierde timp prețios”.
Vă invităm să citiți un interviu cu Dna Gina CRUCERU, Director Resurse Umane, KMG International
– Nevoia de specialiști. Cum atragem tânăra generație să lucreze în domeniu, este unul dintre subiectele propuse spre dezbatere la Conferința anuală InvesTenergy, care va avea loc pe 15 decembrie. Vă rog, un prim comentariu pe această temă.
– Cei care activăm în industrie, dar nu numai, știm deja pe propria piele că interesul pentru profilele tehnice a scăzut dramatic în rândul noilor generații. Atât numărul elevilor, cât și al studenților de la specializările tehnice este în scădere de la an la an. Implicit, și interesul tinerilor pentru domeniile tehnice este în scadere. Evident, nu ne referim la industria IT.
Provocarea de a atrage tinerii este reală. Ceea ce facem noi este să ne implicăm și să încurajăm tinerii să se cunoască, să își cunoască abilitățile, să cunoască diversitatea specializărilor din industria noastră și să își decidă viitoarea carieră în cunoștință de cauză. Organizăm pentru ei atât acțiuni și evenimente formale de învățare, precum și informale. Ziua Rompetrol, Ziua Porților Deschise, vizitarea celor două rafinării Petromidia și Vega, excursii la terminalul nostru marin în largul Marii Negre, în cadrul Portului Midia. Iar acțiunile mai informale constă din a le organiza workshop-uri și prezentări în medii prietenoase, cum ar fi la o cafea. Iar la final de zi, să rămână cu un gând în minte, că profesia de inginer poate fi despre ei și despre viitorul lor. De asemenea, să ne gândim la faptul că mulți dintre noi am luat decizia să urmăm o carieră într-un anumit domeniu datorită unui mentor, unui profesor care ne-a inspirat la un moment dat, chiar în urma unui feedback înțelept venit de la un om pe care îl apreciem. Esența umană rămâne cel mai inspirațional factor. Și aici suntem norocoși, în Rompetrol găsești oameni de o valoare intrinsecă, cu povești de viață frumoase, pasionați de meseria lor, oameni autentici pe care îi implicăm în toate interacțiunile noastre cu elevii și studenții. Dacă e să concluzionăm, atragem generația tânără prin a fi prezenți în lumea lor, prin a-i cunoaște și înțelege și prin a-i inspira cu modele de profesioniști pasionați.
– Aveți încredere în tineri, în forța lor, dorința lor de a se pregăti, de a fi parte din soluții pentru viitorul energiei în România?
– Sigur că da. Îi văd chiar mai curajoși, mai inovatori, mai deschiși și cu un simț al responsabilității sustenabile. Au nevoie doar să-i susținem, să-i ajutăm să-și consolideze valorile, pentru ca în lumea aceasta, sclipitoare cu iluzia social media, poți lua decizii care să nu te reprezinte cu adevărat și poți pierde timp prețios.
– “Omul sfințește locul” sau “Nimeni nu este de neînlocuit”? Ce preferați și de ce?
– În mod clar “Omul sfințește locul”. Mi s-a demonstrat de-a lungul timpului că atunci când actionezi în sincron cu acest gând, chiar și la cel mai mic nivel, lucruri minunate se întâmplă, cu un efect de domino sau o reacție în lanț.
Pe de altă parte, sunt situații când acest “nimeni nu este de neînlocuit” poate îmbunătăți un business, o echipă, o direcție. Și vorbesc din perspectiva situațiilor întâlnite lucrând cu oameni și dezvoltând oameni în jurul meu. Deseori ai oameni talentați în locuri și medii nepotrivite lor, și atunci poți forța o schimbare care pe viitor va avea rezultate foarte bune atât pentru business cât și pentru persoana respectivă.
– Este criză de personal în industria petrolieră din România? Dacă da, care sunt soluțiile în opinia dvs.
În Rompetrol există peste 200 de specializări. Dificultatea sau usurința de a atrage profesioniști diferă de la o specializare la alta, de la un oraș la altul. Resimțim dificultăți mari în a recruta pentru pozițiile tehnice de studii medii, cum ar fi cea de de operator de câmp din rafinării, din cel puțin două cauze: număr tot mai mic al elevilor care aleg specializarea de chimie industrial și un număr și mai mic al celor care trec cu succes de bacalaureat.
De 20 de ani depunem eforturi în zona dezvoltării elevilor și a studenților prin programe complexe, cu tradiție și intens comunicate pentru a încuraja elevii să își descopere abilitățile tehnice și astfel cei pasionați să meargă către liceele tehnice.
De asemenea, resimțim dificultăți în a recruta pentru stațiile de distribuție carburanți, personalul din bezinăriile noastre. Iar acest aspect este îngrijorător în întreaga Europa de Est și reprezintă o prioritate pentru noi. Oamenii noștri din stațiile Rompetrol reprezintă oglinda, interfața companiei noastre cu clientul și consumatorul. Stațiile Rompetrol reprezintă spațiul de furnizare a produsului nostru finit. Un produs finit prelucrat la cele mai înalte standarde, acompaniat de operațiuni efectuate la cel mai înalt nivel. Toate eforturile noastre ar putea fi zădărnicite dacă omul care te servește într-o benzinărie lipsește cu desăvârșire sau nu este pregătit în a oferi un customer de calitate. Viitorul tehnologiei ne arată că putem deja apela ca alte companii mari la soluții automatizate care înlocuiesc prezența fizică a oamenilor, dar revenim la expresia “omul sfințește locul” și importanța omului cu “zâmbete din plin” așa cum ne place noi să-i denumim pe colegii noștri din stații.
– RESURSE UMANE: Cum se prezintă situația la Rompetrol? Cum păstrați specialiștii în grup?
– Grupul Rompetrol are activități în România, Olanda, Elveția, Georgia, Bulgaria și Republica Moldova. Fiecare țară în care activăm are provocările sale și lucrăm cu echipele locale în a contracara indicatorii negativi specifici. M-aș raporta totuși la România, pentru că aici este trasată direcția întregului Grup, strategia și modul de abordare a tuturor politicilor și programelor dedicate angajaților noștri.
Aceste cifre ne arată că programele noastre răspund nevoilor și așteptărilor celor 5 generații de angajați existenți cu care lucrăm. Programele și inițiativele noastre au consolidat motivația de a rămâne în Rompetrol pentru mulți dintre noi pentru că acoperă următoarele valori umane: sentimentul de apartenanță la o comunitate frumoasă, sentimentul de stabilitate și încredere oferit de companie, flexibilitatea modului de lucru, prin vinerea scurta, modelul hibrid, proiecte mari și provocatoare, așadar posibilitatea de dezvoltare, un loc care reprezintă o școală bună. Oportunități de dezvoltare în carieră, de la lucrător comercial în stație la Director General pe vânzări, de la asistent la director de divizie finanaciară samd…
– Cum atrageți viitorii specialiști? Programe de pregătire, procese de recrutare, internship… ce dă rezultate?
– Da, programele de Internship dau rezultate. Candidatul înțelege printr-o astfel de experiență dacă i se potrivește rolul, echipa, industria, etc. Iar noi la rândul nostru luăm decizile de angajare cu mai multă încredere. Sunt rezultate, de asemenea, în recrutarea specialiștilor dacă vii cu un mesaj autentic despre cine ești ca angajator, cum este cultura oragnizației, cum sunt colegii și mediul de lucru etc. Campaniile de employer branding sunt esențiale într-o economie cu atât de multe posibilități. Iei o decizie de a te angaja într-o anumită companie mai ușor dacă acțiunile și brandul acelei companii iți este familiar.
– Câți tineri au făcut internship la Rompetrol și câți dintre aceștia au fost angajați în cadrul companiei?
– În ultimii 20 de ani, programul „Pregătit pentru Carieră”, derulat de Rompetrol, a strâns peste 1.500 de tineri cu potențial să construiască o carieră în industria petrolieră. În momentul de față, sute de angajați ai Rompetrol Rafinare și ai altor companii membre KMG International (Rominserv, Rompetrol Quality Control și Midia Marine Terminal) sunt foști participanți la programele de formare, iar dintre ei, mulți au ajuns să ocupe funcții esențiale în cadrul organizației.
– Ce anume căutați la generația tânără? Descrieți în câteva cuvinte angajatul potrivit pentru Rompetrol…
– Energie și entuziasm, dorință de a crește și a se dezvolta, pasiune pentru ceea ce face, proactivitate și deschidere către noi soluții, capacitate de învățare rapidă.
– Ați comunicat în mass-media că, de 20 de ani, Grupul susține formarea de specialiști pentru industria petrolieră. În acest an, 49 de tineri au fost selectați în urma unor procese de recrutare complexe și participă la programe de pregătire. Cum anume pregătiți tinerii să lucreze în rafinării, în cadrul grupului?
– Da, de 20 de ani susținem tânăra generație să-și contureze o carieră în industria de Petrol și Gaze. Anul acesta chiar am sărbătorit 20 de ani de la lansarea programului în Rompetrol și i-am sărbătorit și pe oamenii noștri angajați în companie prin acest program în 2001. Pandemia cu toată panica și incertitudinea adusă, ne-a cam pus pe gânduri dacă să mai continuăm cu acest program. Dar în urma discuțiilor cu comunitatea noastra de studenți, i-am simțit că sunt îngrijorați cu privire la viitorul lor, că simt că o întreagă lume până mai ieri deschisă pentru ei cu numeroase posibilități de angajare și dezvoltare, acum era închisă complet. Așadar am continuat programul, dar într-un format hibrid. Un mix între practică online și on-site. Programul este conceput de noi pentru a dezvolta atât abilitățile tehnice cât și pe cele soft. Internii au parte de mentorat pe teren alături de colegii noștri cu experiență, iar prin diverse workshop-uri și proiecte îi provocăm să se descopere cine sunt, să comunice mai eficient atât verbal, cât și în scris, să lucreze în echipă, să învețe cum să implementeze un proiect, să înțeleagă foarte bine activitățile industriei de Petrol și Gaze. Programul se finalizează prin evaluare tehnică, evaluarea competențelor soft și evaluarea de proiect.
– Care sunt prioritățile pe 2022?
– Am avut parte de atât de multe lucruri de învățat în ultimii 2-3 ani, am îmbunătățit procese și programe, am înțeles în ce direcție merg așteptările și nevoile oamenilor noștri, încât toate acestea au creat baza pentru următoarea noastră strategie pentru 2022. Ne dorim să consolidăm modelul de lucru hibrid, vom continua prin sondajele customizate să ascultăm nevoile angajaților noștri pe subiecte concrete, vom continua să recunoaștem realizările oamenilor noștri și să le aducem în față, și cel mai important, vom continua să ne dezvoltăm profesional oamenii. Această dezvoltare va lua mai multe forme: să învățăm unii de la alții, să avem un plan de dezvoltare adaptat nevoilor de business, să ne implicăm în proiecte inovatoare care să ne facă să regândim procese și să reînvățăm diferite tehnici de a face munca. Industria noastră se schimbă sub ochii noștri. Derulăm proiecte cum ar fi de cogenerare, decarbonizare, energie electrică, serviciu clienți îmbunătățit etc., așadar ca să îmbrațișăm astfel de proiecte, trebuie să fim cu totii pregătiți și foarte bine informați.
– Ce înseamnă Responsabilitate pentru Grupul KMG International ? Dar pentru dvs?
– Pentru o companie care își dorește să rămână un jucător activ în economia noastra și un partner de încredere în societate, responsabilitatea pentru KMG International înseamnă sustenabilitate, siguranța și securitatea în muncă, preocuparea pentru mediu înconjurător, dezvoltarea resurselor umane, dezvoltarea unor diviziuni de business noi axate pe energie curată, înseamnă dezvoltarea comunităților din Bucuresti, Năvodari și Ploiești.
Responsabilitatea mea vine din frumusețea și totodată complexitatea de a lucra cu oameni într-un cadru de business. Simt o mare responsabilitate în a raspunde celor doua nevoi. Grija față de oamenii noștri și bunăstarea lor. Responsabilitatea în a democratiza procesele de business și de a le da o notă umană, dar care să aducă și rezultate. Responsabilitatea de a oferi prin acțiunile proprii, un model de leadership transferabil echipei mele, managerilor de business cu care lucrez, ca acest model să se răsfrângă mai departe în cultura organizației noastre. Parte din generația milenară, simt responsabilitatea în a ne implica și în comunitățile unde activăm, prin susținerea unui sistem educațional sustenbil, prin diverse acțiuni sociale care să aibă un impact pozitiv.
– Mulțumesc.