Opinie George Niculescu, Investitor în energie din surse regenerabile și turism
În timp ce țara se confruntă cu o serie de probleme grave, cum ar fi:
- Guvernul PSD-ALDE pregătește o nouă scumpire a carburanților;
- pensionarea la „super oferta” a „gradaților”;
- lipsa acută a forței de muncă a operatorilor din turism în acest sezon estival;
- cheltuieli publice nesustenabile;
- și, nu în ultimul rand, faptul ca domnului Andrei Pleșu nu îi place hitul verii Despacito (!!),
nu pot să nu remarc mai multe reacții publice referitoare la starea actuală a sistemului energetic național și, in special, la prețurile mari la care se tranzacționează în aceasta perioadă energia electrică.
Dl. Mugur Isărescu, Guvernator BNR, cere plafonarea prețurilor la care se tranzacționeaza energia electrica! De ce Dl. Isărescu nu cere plafonarea cursului Euro, plafonarea dobanzilor practicate de băncile comerciale din România sau plafonarea inflației?
Dl. Victor Ponta, fost Prim Ministru, spune ca a avertizat, în 2016, guvernul tehnocrat despre pericolul creșterii prețului pentru energia electrică, dar că nimeni nu a vrut să-l asculte! În perioada „scurtă” de 3 ani cât domnia sa a fost Prim Ministru, singurul lucru notabil realizat în domeniul energiei a fost omorârea investițiilor în sectorul de producere a energiei din surse regenerabile, La acest rezulatat a contribuit, firesc, și fostul ministru PSD Constantin Niță. Ma refer la OUG 57/2013, care a amânat temporar acordarea unui anumit număr de certificate verzi din cele prevăzute inițial în legea 220/2008. Acesta a fost începutul unui lung șir de lovituri pe care producătorii de energie din surse regenerabile le-au încasat în timpul guvernării Ponta.
Actualul Ministrul al Energiei, Dl. Toma Petcu, cere analize/investigații de la ANRE! Aceeași solicitare a venit din partea domniei sale și în iarna acestui an când prețul energiei electrice a fost mai mare decât este acum. Participanții la piata energiei știu că ANRE nu este un organ de control, ci are ca obiect de activitate „elaborarea, aprobarea şi monitorizarea aplicării reglementărilor obligatorii la nivel naţional”. Mai mult, piețele pe care energia electrică se tranzacționează nu sunt administrate de ANRE, ci de OPCOM, care deține monopol. ANRE nu are capacitatea de a emite legi (legislatie primara), ci doar emite „decizii” sau „ordine” (legislatie secundara). Nu în ultimul rând, ANRE răspunde doar în fața Parlamentul și colaborează cu celelalte instituții ale statului …
Mai mult, într-o postare pe Facebook, dl. Toma Petcu se declară salvatorul sectorului regenerabilelor prin adoptarea unui pachet de măsuri care, citez : “a consolidat si corectat piata regenerabilelor din România”. Cu siguranță că Domnia sa face referire la OUG 24/2017, dar dl. Ministru nu ne spune – așa cum obisnuiește, tot pe Facebook – că acest OUG a fost elaborat de echipa tehnocrată de la Ministerul Energiei, consultările pentru acest OUG începând în septembrie 2016 și încheindu-se la finalul lunii decembrie 2016, perioada în care Dl. Toma Petcu se afla la Giurgiu, nicidecum la minister.
Tot domnia sa a mai vorbit și despre “pregătirea momentului 1 aprilie 2017 privind reinserarea în piață a certificatelor verzi amânate de la tranzacționare prin deciziile luate în 2014”. FALS! În primul rând, deciziile de amânare au fost luate în anul 2013 prin OUG 57. În al doilea rand, în OUG 24/2017, elaborată de tehnocrați, dar emisa de Guvernul Grindeanu, se precizează clar că “începând cu 1 aprilie 2017 până la data de 31 decembrie 2024 se amână temporar tranzacționarea a două certificate verzi pentru centralele electrice solare”. Pentru celelalte tehnologii, certificatele amânate se vor acorda în tranșe egale începând cu 01.01.2018 până la data de 31.12.2025. Deci, Dle. Ministru, care certificate verzi se reinserează în piață începând cu 1 aprilie 2017. Realitatea este că nu s-a reinserat in piațăa la 1 aprilie 2017 nici un certificat verde amânat!
Tot pe Facebook, dl. Razvan Nicolescu, fost ministru delegat al Energiei, în guvernarea Ponta, propune trecerea ANRE de sub controlul Parlamentului în subordinea Guvernului pentru a face instițutia ANRE mai puțin politizată și pentru o mai buna coerență decizională. De parca Guvernul României nu ar fi politizat, iar despre coerența decizională ce să mai vorbim: în mandatul legislativ 2012-2016, la conducerea ministerului energiei au fost patru persoane, fiecare cu viziunea sa asupra acestui sector. Mai mult, avem și un draft de strategie energetică elaborată de echipa tehnocrată de la conducerea ministerului, care ni se transmite că va suferi “îmbunătățiri”, dar nu se știe sigur când va fi aprobată!
Revenit la situația de pe bursă și la faptul că au existat situații în care am fost nevoiți să importăm energie electrică, interconectarea piețelor de energie ne poate duce în situația aceasta, pe unele intervale orare. Nu este o tragedie, mai ales că importăm energie mai ieftină decât cea produsă în țară sau egală ca preț, piața funcționând după principiul vaselor comunicante: energia ieftina „circulă” spre prețul cel mai mare, în funcție de capacitatea de transfer a țărilor cu care suntem interconectați (Ungaria, Slovacia, Cehia).
Ca o concluzie, Consiliul Concurentei trebuie să inițieze o anchetă pentru a stabili dacă unii producători de energie influențează sau nu creșterea majoră a prețului pe piața PZU, administrată de OPCOM. Consider, de asemenea, că trebuie modificată Legea 123 a energiei electrice și gazelor naturale, în sensul de a reintroduce contractele bilaterale. În acest fel, atât producătorii, cât și furnizorii de energie electrică vor avea la îndemână o nouă posibilitate de tranzacționare, deci va exista o altă modalitate de formare a prețului energiei electrice. În plus, pentru transparența și pentru evitarea aparației noilor „băieți destepti”, se poate introduce obligativitatea ca aceste contracte bilaterale să fie transmise la OPCOM și ANRE.