Acționarii Societății „Operatorul Pietei de Energie Electrica si de Gaze Naturale „OPCOM” SA au aprobat declanșarea procedurii de selecție a administratorilor conform OUG 109 privind guvernanța corporativă. Încep pregătirile pentru selecția a cinci în Consiliul de Adminsitrație OPCOM, cu mandate de 4 ani.
Secretariatul General al Guvernului organizează, pe 19 aprilie, consultări cu Transelectrica, acționarul majoritar al OPCOM, având ca subiect Proiectul Componentei inițiale a Planului de selecție pentru pozițiile de membrii în Consiliul de Administrație al societății Operatorul Pietei de Energie Electrica, precum și Proiectul Scrisorii de așteptări, ca parte a componentei iniţiale a planului de selecţie.
Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) va desemna doi membri în comisia de selecție și nominalizare și va declanșa procedura de selecție a expertului independent.
Prezentăm regulile pentru alcătuirea Consiliului de Administrație al OPCOM:
– membrii CA trebuie să aibă studii superioare și experiență în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al societății de cel puțin 7 ani;
– cel mult un membru al Consiliului de administrație este funcționar public sau personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor instituţii publice sau autorităţi publice;
– nu pot fi administratori persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile ori au fost condamnate pentru infracțiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracțiuni de corupție, delapidare, infracțiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracțiuni prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor;
– majoritatea membrilor Consiliului de administrație este formată din administratori neexecutivi și independenți în înțelesul art. 1382 din Legea nr. 31/1990 privind societățile. Funcționarii publici, înalții funcționari publici, precum și alte categorii de personal din cadrul autorității publice tutelare ori din cadrul altor autorități sau instituții publice nu pot fi considerați independenți;
– stabilirea numărului de membrii ai Consiliului de administrație se face cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 202/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât, cel puțin o treime din totalul administratorilor să fie femei și cel puțin o treime din totalul administratorilor să fie bărbați; consiliul de administrație nu poate fi format în exclusivitate din persoane de același gen;
– o persoană fizică poate exercita concomitent cel mult 2 mandate de membru al Consiliului de administrație și/sau supraveghere în întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României;
– Administratorii revocați nu mai pot candida timp de 5 ani de la data rămânerii definitive pentru alte consilii de administrație prevăzute de O.U.G. nr. 109/2011;
Puteți consulta Scrisoarea de așteptări, elaborată de SGG și Transelectrica
Scrisoarea de așteptări este parte din componenta inițială a planului de selecție și stabilește așteptările acționarilor privind performanțele societății și ale organelor de administrare și conducere ale acesteia, pe o perioadă de 4 ani, respectiv 2024 –2028.
În acest document sunt prezentate și intențiile legislative și de reglementare ale Guvernului cu privire la domeniul în care își desfășoară activitatea OPCOM, respectiv:
- Proiectul de Hotărâre privind aprobarea cadrului juridic general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin Contracte pentru Diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon care trasează sarcini și responsabilitati pentru Opcom S.A. în calitate de contraparte in cadrul Contractelor pentru Diferență încheiate cu beneficiarii schemei de sprijin;
- Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de emitere şi urmărire a garanţiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1232/2011 care instituie obligații pentru Operatorul pieţei de energie electrică şi de gaze naturale Opcom S.A. pe perioada de aplicarea a Mecanismului de alocare centralizată de energie electrică definit în anexa nr. 11 la O.U.G. nr. 27/2022, cu modificările și completările ulterioare;
- Proiectul de Ordonanță privind modificarea O.U.G. nr. 27/2022, cu modificările și completările ulterioare, care restrânge, până la eliminare, aplicarea Mecanismului de alocare centralizată de energie electrică, cu efecte în sensul restrângerii, până la încetare, a rolului și responsabilităților ce revin Opcom S.A. în prezent în calitate de achizitor unic în cadrul acestui mecanism.
- Proiectul de Hotărâre privind aprobarea Memorandumului de Înțelegere între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind realizarea proiectelor necesare interconectării reţelelor de gaze naturale şi energie electrică din România şi Republica Moldova semnat în Chișinău, Republica Moldova, la data de 11 decembrie 2023. Guvernele celor două țări au decis să asigure condițiile desemnării Opcom SA în temeiul legislației Republicii Moldova, prin forma juridică corespunzătoare, în calitate de operator al pieței de energie electrică în Republica Moldova, inclusiv operator al pieței energiei electrice desemnat, în vederea integrării pieței energiei electrice din Republica Moldova în piața internă de energie electrică a Uniunii prin cuplarea piețelor, ințelegere care generează sarcini și responsabilități.
Guvernul Republicii Moldova a desemnat, prin H.G. nr 125/21.02.2024, Societatea cu Răspundere Limitată “Operatorul Pietei de Energie M” (“OPEM”) în calitate de Operator al pieței de energie electrică din Republica Moldova, OPEM fiind controlată de Opcom S.A.
În prezent, Consiliul de Administrație al OPCOM este format din: Decebal Băescu -presedinte, Veronica Soare, Marius-Angelo Dincă-Oprea, Silviu-Mihai Greblă și Roxana Mînzatu – membri.