CEZ România este în plin proces de transformare SMART, a început reorganizarea întregii activităţi de distribuţie pentru a oferi servicii de înaltă calitate clienţilor noştri şi pentru a reduce în mod semnificativ durata şi numărul de întreruperi în alimentarea cu energie electrică, ne spune Dl Martin Zmelik, Country Manager, anunțând totodată investiții, în următorii ani, de aproximativ 95 milioane de euro. “Aspecte mai concrete precum producţia eficient distribuită în combinaţie cu capacităţi de stocare, vor duce către pieţe regionale cu un sistem mai sigur de furnizare a energiei, la preţuri rezonabile. Cu toate acestea, investiţiile în reţelele electrice vor continua să fie necesare”, susține Zmelik.
Despre rezultate și decizii care au condus la schimbări în activitatea companiei, planuri de viitor, respectiv strategia companiei, investiții, dar și alte teme interesante, puteți afla din interviul acordat InvesTenergy de Dl Martin Zmelik, Country Manager CEZ România.
– Cum a încheiat CEZ România anul 2016, cu ce rezultate?
– Anul trecut ca şi în anii precedenţi, am continuat planul ambiţios şi de durată al investiţiilor în reţeaua de distribuţie a energiei electrice, în scopul optimizării şi asigurării liniilor de joasă tensiune, a scoaterii contoarelor de măsurare a consumului de energie la limita de proprietate, pentru a îmbunătăţi parametrii de calitate ai reţelei de medie tensiune, a extinde sistemul SCADA prin creşterea nivelului de control la distanţă a staţiilor noastre şi, bineinteles, pentru a oferi consumatorilor condiţii de racordare corespunzătoare.
În 2016, am continuat derularea proiectelor strategice (reducerea pierderilor de energie electrică, respectarea legislaţiei, programul de transformare într-o companie smart şi altele), modernizarea reţelei electrice pentru îmbunătăţirea parametrilor tehnici şi a calităţii energiei distribuite (reducerea indicilor SAIDI /SAIFI), alături de investiţia în personal şi satisfacerea aşteptărilor acţionarilor prin livrarea planului de business pe următorii 5 ani.
– Care au fost deciziile care au condus la schimbări în activitatea companiei?
– Grupul CEZ în România are un portofoliu de activităţi stabil, compus din zona de producţie a energiei verzi, distribuţie şi vânzare de energie. În prezent am adăugat în activitatea noastră zona de eficienţă energetică, unde credem noi că este viitorul. Deciziile care au condus la schimbări în activitatea Grupului s-au bazat întotdeauna pe cunoaşterea nevoilor clientului şi întâmpinarea acestora dar şi pe direcţia verde pe care o promovăm şi o includem în toate proiectele noastre.
– Ați anunțat anul tecut că începeți să construiți o companie inteligentă, flexibilă ce are în centrul atenției clientul. CEZ România va deveni o companie digitală. Care este noul model de afaceri și operare pe piața românească?
– Am venit în România pentru a oferi servicii energetice de înaltă calitate şi am avut o evoluţie impresionantă din 2005, obţinând reducerea indicatorilor SAIFI / SAIDI pentru zona de distribuţie precum şi sporirea confortului şi satisfacţiei clienţilor noştri. Începând cu anul 2005 şi până la sfârşitul anului 2015, am investit peste 6.936 milioane LEI în toate domeniile de activitate (distribuţie, producţie, servicii). Peste 1.893 milioane LEI din fonduri proprii au fost direcţionate spre investiţii în reţeaua electrică, 1,1 miliarde de euro au fost investiţi în zona de producţie a energiei electrice, în parcul eolian CEZ şi 30 miloane euro în retehnologizarea micro-hidrocentralelor din Reşiţa. De asemenea, pe parcursul acestui deceniu, valoarea investiţiilor în proiecte de responsabilitate socială a crescut la peste 5 milioane de euro.
CEZ România îşi setează în continuare indicatorul de eficienţă în funcţie de satisfacţia clienţilor săi, aceasta fiind motorul care ne îndeamnă să ne desfăşuram activitatea zi de zi cât mai eficient posibil.Suntem într-o continuă dezvoltare, rămânem parteneri fideli ai comunităţii locale şi păstrăm ridicat nivelul investiţiilor atât în modernizarea reţelelor electrice, extinderea sistemului SCADA, susţinerea procesului de transformare într-o comapnie SMART, în iniţiative ecologice şi acţiuni de responsabilitate socială, proiecte de contorizare inteligentă, proiectul E-mobility etc …
Suntem pregătiţi să investim în următorii ani aproximativ 95 milioane de euro în sisteme, care vor permite, pe de o parte gestionarea cerinţelor suplimentare ale consumatorilor şi pe de altă parte ne vor oferi posibilitatea de a integra sistemele noastre în alte componente ale oraşelor smart.
Suntem în plin proces de transformare SMART, am început reorganizarea întregii activităţi de distribuţie pentru a oferi servicii de înaltă calitate clienţilor noştri şi pentru a reduce în mod semnificativ durata şi numărul de întreruperi în alimentarea cu energie electrică. Folosim echipamente şi procese inteligente, tehnologii noi, de vârf pentru activitatea de distribuţie, dublate de soluţii online pentru plata facturilor, recontractare electronică şi alte oferte în aria de furnizare. Ne dorim un grad sporit de automatizare a reţelelor electrice, dar şi oferirea de informaţii utile clientului pentru ca acesta să aiba control asupra consumului său de energie şi să ia decizii înţelepte cu privire la nevoile sale de energie, având toate datele necesare.
– Ați decis să atacați piețe noi…Veți continua? Dacă da, detaliați? Care este strategia companiei pentru a câștiga în fața concurenței?
– Grupul CEZ în România s-a orientat întotdeauna către produse create pe nevoile clienţilor săi. Pe partea de furnizare, CEZ Vânzare, fiind deopotrivă furnizor autorizat de energie electrică cât şi de gaze naturale, a preluat activitatea de furnizare cu amănuntul de gaze naturale în regim concurenţial a companiei C-Gaz&Energy Distribuţie. Totodată, ne-am mărit gama de oferte cu scopul de a oferi clienţilor numeroase opţiuni de produse şi servicii de înaltă calitate care să le asigure confort şi satisfacţie, de la asigurări obligatorii la servicii energetice.
Una dintre direcţiile către care Grupul CEZ în România şi-a îndreptat atenţia este eficienţa energetică, unde am reuşit implementarea cu succes a primului proiect de acest gen în comuna Giurgiţa din judeţul Dolj. În cadrul proiectului de la Giurgiţa, am îmbunătăţit iluminatul public cu tehnologie LED proiectată pentru o perioadă de viaţă mai lungă, cu un consum optimizat de energie. Compania a asigurat o contribuţie financiară deplină, dar şi servicii de garanţie, iar comunitatea locală a fost beneficiarul direct. Grupul CEZ în România rămâne un partener pe termen lung pentru municipalităţi prin furnizarea de servicii ESCO care au drept rezultat optimizarea costurilor iluminatului public, precum şi furnizarea serviciilor de audit energetic şi management care conduc la economii sustenabile pe termen lung. Pe lângă procesele noastre operaţionale, vom rămâne aproape de comunitate şi de clienţii noştri printr-o serie de initiaţive de responsabilitate socială, având ca scop creşterea calităţii vieţii în aria noastră de operare.
– Furnizorul de energie CEZ este și broker de asigurări și vinde polițe RCA și de locuință, inclusiv online?
– Din dorinţa de a oferi servicii complete şi unitare clienţilor noştri, CEZ Vânzare şi-a adaugat în portofoliul de produse servicii de gaze naturale, asigurări auto şi de locuinţe, parteneriate cu lanţuri de retail cum este cazul Profi sau cu agenţii de turism cum este Christian Tour. Online, clienţii noştri îşi pot transmite datele urmând a fi contactaţi pentru definitivarea documentaţiei.
– V-ați implicat într-o campanie de informare a consumatorilor de energie care doresc să-și schimbe furnizorul de energie … Mulțumiți de rezultate? Au apărut noi capacane?
– Motivul implicării noastre într-o campanie de informare a consumatorilor de energie cu privire la potenţialele capcane implicate de schimbarea furnizorului de energie, este acela că ne dorim ca atât clienţii noştri actuali şi nu numai, să fie informaţi şi să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Relaţia cu clienţii noştri a fost şi este bazată pe sinceritate şi informaţie. Le punem la dispoziţie informaţii complete, legislative, procedurale, date despre factură, modalităţi de plată, sfaturi de eficienţă energetică care au potenţialul de a-i transforma în clienţi CEZInformaţi.
– CEZ Distribuție și-a schimbat denumirea în Distribuție Oltenia pentru a se conforma reglementărilor comunitare europene. Cum se obișnuiesc clienții cu noua denumire?
– CEZ Distribuţie şi-a schimbat doar denumirea şi identitatea vizuală. Sub denumirea Distribuţie Oltenia, compania va continua proiectele de investiţii majore în beneficiul consumatorilor de energie, implementând proiectele curente şi dezvoltând unele noi. Echipa de specialişti a Distribuţie Oltenia va continua să implementeze procesul de SMART Transformation şi astfel să introducă în era digitală procesul de distribuţie a energiei electrice în Oltenia.
Ne asigurăm clienţii că deşi inima distribuţiei energiei electrice din Oltenia are o nouă denumire şi o nouă înfăţişare: Distribuţie Oltenia, aceasta îşi păstrează crezul: distribuţia energiei electrice de înaltă calitate. Totodată, este important de menţionat că această schimbare nu implică costuri suplimentare pentru consumatorii de energie electrică din regiunea Olteniei.
– Consiliul Concurenţei a autorizat operaţiunea prin care CEZ Vânzare preia activitatea de furnizare cu amănuntul de gaze naturale în regim concurenţial a companiei C-Gaz&Energy Distribuţie SRL. Ce planuri aveți?
– Aşa cum am mai precizat, CEZ Vânzare este deopotrivă furnizor autorizat de energie electrică cât şi de gaze naturale iar intenţia rămâne aceea de oferi clienţilor numeroase produse şi servicii care să întâmpine nevoile acestora.
– Strategia CEZ în România este, în continuare, centrată pe diversificare portofoliu clienți, creștere cotă de piață?
– Strategia Grupului CEZ în România rămane aceeaşi, de a ne consolida portofoliul de produse, de a ne optimiza procesele şi de a păstra clientul în centrul activităţii noastre.
– Cu ce planuri pentru grupul CEZ în România ați început anul 2017? Cum apreciați că va fi acest an pentru Distribuție Oltenia, CEZ Vânzare, precum și pentru partea de producție?
– Anul acesta, ca şi în anii trecuţi, rămânem fideli îmbunătăţirii serviciilor noastre, continuăm transformarea activităţii de distribuţie într-una digitalizată şi venim cu servicii complete pe partea de furnizare a energiei electrice şi gaze naturale. Totodată, testăm noile trend-uri în energie, pentru monitorizarea mai exactă a nevoilor clienţilor noştri, dar şi implementarea în avans a unor proiecte care să reprezinte un răspuns pe termen lung la aceste nevoi. În general, ne propunem proiecte pe termen mediu şi lung care se transformă în parteneriate cu piaţa de energie şi cu comunitatea locală ca întreg.
– Ce investiții aveți programate pentru 2017?
– Anul acesta vom investi 178 323,94 mii lei cheltuieli de investiţii (CAPEX) şi 171 587,82 mii lei în puneri în funcţiune (PIF) cu scopul de a scade consumul propriu tehnologic prin modernizarea reţelelor de distribuţie de joasă tensiune, securizarea branşamentelor şi scoaterea acestora la limita de proprietate. Ca întotdeauna, avem în vedere şi îmbunătăţirea parametrilor de calitate ai reţelei de medie tensiune SAIFI/SAIDI, prin extinderea sistemului SCADA – prin montare de echipamente telecomandate de la punct central şi modernizarea liniilor electrice de medie tensiune.
Totodată, pregătim lucrări de investiţii pentru asigurarea condiţiilor de racordare la reţeaua de distribuţie a noilor consumatori în condiţiile noii legislaţii. Investiţiile vor merge şi în direcţia proiectelor de responsabilitate socială pe care Grupul CEZ în Romania le desfăşoară în domenii cu un puternic impact pozitiv asupra vieţii comunităţii: Maratonul Olteniei, proiectul pilot Ucenic Electrician, Bibiloteca de energie etc…
– Ați anunțat că CEZ România merge cu mașini electrice. Ce investiții pregătiți în stații de alimentare?
– CEZ România se numară printre promotorii ferventi ai mobilităţii verzi în România. Proiectul E-mobiliy şi-a făcut debutul în 2015 cu inaugurarea a două staţii electrice de încărcare a maşinilor electrice la care încărcarea se face gratuit pentru toţi clienţii noştri şi proprietarii de maşini electrice/ hybrid, dar şi două vehicule electrice în flota noastră auto. Intenţionăm să ne extindem infrastructura de staţii de încărcare a maşinilor electrice/ hybrid şi să dezvoltăm un concept propriu de staţie în viitorul apropiat, o staţie de încărcare sub marca CEZ. În prezent, flota companiei include automobile electrice care sunt utilizate de către angajaţii noştri în deplasările în interes de serviciu.
– Am remarcat o inițiativă a companiei: Şcoala de Meserii CEZ. De când derulați acest proiect și cu ce rezultate? Există interes din partea tinerilor?
– Şcoala de Meserii CEZ a devenit Ucenic Electrician, un proiect pilot susţinut de către Distribuţie Oltenia care şi-a propus să formeze noua generaţie de electricieni a viitorului. Proiectul şi-a deschis porţile anul trecut pentru 48 de elevi ai claselor cu profil electric de la Colegiul Tehnic Energetic Craiova şi Liceul Tehnologic Astra Piteşti, fiind desfăşurat în parteneriat cu cele două instituţii şcolare, cu Inspectoratele Şcolare Judeţene Argeş şi Dolj şi Asociaţia ROI. Elevii s-au arătat entuziaşti atât la înscrierea în clase cât şi pe parcusul primului semestru de şcoală. Distribuţie Oltenia le susţine paşii în meseria de electrician de joasă tensiune prin echiparea unor laboratoare electrice cu echipamente de ultimă generaţie, oferindu-le stagii de practică în cadrul operatorului de distribuţie, cursuri, sesiuni de mentorat şi burse şcolare pentru primii 5 elevi cu rezultate foarte bune, în valoare de câte 200 lei lunar. Elevii s-au arătat bucuroşi şi de atelierele de dezvoltare personale ce vor fi conduse cu sprijinul Asociaţiei ROI.
– Vă rog să caracterizați cadrul legislativ din România, din prisma investitorului străin în România. Ce lipsește și ce-și doresc investitorii de la autorități pe linie de legislație?
– Cred că investitorii îşi doresc de la autorităţi ca reglementările legislative să rămână stabile. Legat de sectorul de energie, părerea mea este că Legea 220 necesită o revizuire care să stimuleze stabilitatea şi previzibilitatea acestuia, iar noua legislaţie europeană ar trebui adoptată în legislaţia primară. Consider că nevoia comună a sectorului energetic este aceea de mai multă stabilitate şi predictibilitate prin Legea 220.
Totodată, transpunerea realistă şi aplicabilă a Strategiei Energetice Naţionale în legislaţia primară şi secundară ar aduce mai multe oportunităţi pentru sectorul energetic românesc.De asemenea, este important ca documentul (nr. Strategia Energetică a României) să conţină o listă cu punctele vulnerabile ale sectorului de energie, securitatea energetică rămânând una dintre aspectele centrale. Aspecte mai concrete precum producţia eficient distribuită în combinaţie cu capacităţi de stocare, vor duce către pieţe regionale cu un sistem mai sigur de furnizare a energiei, la preţuri rezonabile. Cu toate acestea, investiţiile în reţelele electrice vor continua să fie necesare.
– Martin Zmelik este în România de peste 6 ani…Corect? Cum este să trăiești și să lucrezi în România? Cu ce nu v-ați obișnuit de atâția ani? Ce iubiți în România?
– România a devenit o a doua casă pentru mine, îndrăgesc obiceiurile, mâncarea, modul românilor de a petrece şi faptul că sunt prietenoşi. Din punct de vedere al pregătirii profesionale, am găsit aici o resursa umană de înaltă calitate, cu competențe tehnice foarte bune, foarte bune abilități de comunicare și de a vorbi o limbă străină, o rezistență mai scăzută la schimbare decât în alte țări comunitare, disponibilitate pentru mobilitate şi multe alte calităţi. Sunt fascinat de frumuseţea locurilor, îmi place că pot să practic sportul preferat, să merg cu bicicleta, atât în oraş, pe drumul către birou cât şi pe trasee montane.
În România, descopăr an de an din ce în ce mai mulţi iubitori ai unui stil de viaţă sănătos, care se alătură iniţiativelor ce îmbină sportul cu o cauză socială, acesta fiind motivul succesului Maratonului Olteniei, un eveniment marca CEZ România. Alături de pasionaţii de trail running şi mountain bike, ne reunim în fiecare an, de 4 ediţii deja, la Râmnicu Vâlcea, locul unde ne aşteaptă doua zile de concurs intens sau activităţi de relaxare şi distracţie pentru susţinătorii noştri.
– Vă mulțumesc.