Cum poate benefecia economia românească de cele 7.000 de miliarde de euro, investiții pe care le presupune neutralitatea climatică a Europei, asumată până în 2050? Aceasta trebuie să fie preocuparea tuturor, a afirmat Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei și partener Deloitte, lider pentru Europa Centrală responsabil de industria gazelor naturale, petrolului şi produselor chimice, la ZF Power Summit 2020.
“Lucrul care va avea cel mai mare impact este legat de tranziţia energetică. La nivel global este acordul de la Paris. 99% dintre oamenii de ştiinţă consideră că schimbările climatice se datorează emisiilor de gaze care produc efect de seră. România se află sub media mondială, 3,8 tone, când media mondială este de 4,8 dioxid de carbon per capita”, a spus Răzvan Nicolescu, subliniind că “România este printre țările care nu și-a încălcat niciun angajament din punct de vedere a climei”.
În cadrul Green Deal, sunt angajamente europene anunţate recent. Dacă obiectivele UE în domeniul energiilor climatice s-ar realiza, este nevoie de investiţii de 7 trilioane de euro, potrivit calculelor Deloitte. Se vorbește de 250 miliarde euro investiţii anuale. Acești bani care vor trebui daţi de cineva şi încasaţi de altcineva, spune Nicolescu, adresând următoarele întrebări: Cât de pregătită este industria din România să capitalizeze aceste oportunităţi? Cîte maşini electrice sau pe hidrogen producem în România, câte baterii?
Nicolescu a venit cu un exemplu: Electromagnetica, companie care produce încărcătoare pentru maşini electrice. Ar fi foarte bună o reglementare sau o schemă de ajutor de stat, ca să treacă la producţia în masă pe termen scurt, a precizat Răzvan nicolescu, la ZF Power Summit 2020.
Avem nevoie de o strategie a României în a atrage şi a atinge aceste oportunităţi. Este nevoie de un plan naţional pentru capitalizarea şi atragerea acestor investiţii. Este nevoia şi de executarea acestui plan, lucruri la care noi suntem deficitari. Ar trebui să existe susţinerea companiilor actuale din partea statului pentru producerea de baterii, de maşini electrice, a precizat Răzvan Nicolescu.