La solicitarea Asociației Române a Consumatorilor de Utilități – ARCU, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE organizeaza vineri, 14 august 2015 o sedință publică de dezbatere pe marginea proiectului de ordin referitor Regulamentul privind suspendarea funcționării pieței angro de energie electrică și regulile
comerciale aplicabile
Noile reguli comerciale aplicabile în cazul suspendării funcționării pieței angro de energie electrică, au fost supuse dezbaterii publice de către ANRE la începutul lunii iunie.
Urmare a analizei observațiilor și propunerilor primite, documentul a fost revizuit, anunță ANRE. A fost eliminate prevederea privind prezumarea acordului ANRE pentru suspendarea pieței angro de energie electrică, împreună cu eliminarea prevederilor privind suspendarea tranzacționării pe PZU și PI pe perioada de avarie. S-a concluzionat că suspendarea tranzacționării nu este absolut necesară dacă aceasta se poate desfășura efectiv, deoarece tranzacțiile încheiate pe aceste piețe se suspendă ca și toate celelalte tranzacții, în cazul în care situația de avarie persistă, iar pentru nefuncționarea sistemelor informatice există prevederi în reglementările aplicabile, aceste situații putând apărea și în alte cazuri decât cele de avarie a SEN, se menționează în documentul menționat.
Totodată, s-a renunțat la suspendarea contractelor de servicii tehnologice de sistem, atât a celor încheiate pe piața concurențială, cât și a celor încheiate pe piața reglementată, având în vedere impactul lor financiar limitat. Proiectul menține principiul suspendării pe perioada de avarie a tuturor contractelor pe piața angro, atât reglementate, cât și concurențiale. ANRE face precizarea că reglementarea în discuție nu anulează în niciun fel eventualele obligații pe care le-ar avea participanții la piață de a-și plăti daune unii altora, după ce s-ar dovedi din vina cui a avut loc avaria și dacă prevederile legale și contractuale, altele decât prezentul regulament, nu ar aduce excepții privind responsabilitățile părților în astfel de situații.
ANRE mai apreciază că nu se poate considera a priori că responsabilitatea unei avarii ar aparține doar OTS, iar acesta este argumentul pentru care menține propunerea ca întreaga energie electrică să fie decontată pe PE sau ca dezechilibru al/în PRE, la un unic preț, și anume o medie a prețurilor PZU.
Transelectrica ar trebui să ia măsurile necesare pentru restabilirea funcționării normale a SEN fără a avea constrângeri majore privind costurile, deoarece situația este una care necesită decizii rapide și nu se poate presupune că această situație s-ar repeta frecvent și că societatea ar putea profita de pe urma acestei excepții de la regulă, iar realizarea programelor de investiții și mentenanță este verificată și stimulată prin alte mecanisme, consideră repfrezentanții ANRE.
La aprecierile conform cărora prin modul de decontare propus, ar fi înlocuite tranzacții transparente și legale cu unele netransparente, încheiate de OTS, poziția ANRE este aceea că în niciun caz nu pot fi considerate netransparente tranzacții ale OTS realizate la un preț cunoscut, stabilit conform unui regulament pe baza prețurilor unei piețe solide (PZU cuplat), care au loc doar în răstimp de câteva ore și doar în scopul restabilirii funcționării normale a SEN. În același timp, ANRE are specificat explicit în lege dreptul de a suspenda piața concurențială.