- Legea nr. 357/2022 produce efecte începând cu data publicării, respectiv 16.12.2022. În materie legislativă, fără alte prevederi speciale în cuprinsul legii, aceasta produce efecte în viitor și nu anterior datei publicării, cum a fost interpretat de către organele de control – punctul de vedere al SNN transmis Ministerului Finanțelor, ANAF – DGAF
Nuclearelectrica apelează la instanţa de contencios administrativ pentru restituirea contribuției suplimentare la Fondul de Tranziție Energetică pentru perioada 01.09.2022-15.12.2022, în valoare de 18.041.598 lei și a sumelor reprezentând dobânzi și penalități de întârziere, ce totalizează 1.164.502 lei. Societatea a contestat deciziile de impunere ale ANAF, însă Ministerul Finanțelor – prin Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor – a respins contestațiile, motivând că sunt neîntemiate.

în urma depunerii Contestației nr.12891/20.11.2023 pentru anularea Deciziei de impunere nr. 7862/17.10.2023 și restituirea contribuției suplimentare la Fondul de Tranziție Energetică pentru perioada 01.09.2022-15.12.2022, în valoare de 18.041.598 lei, Societatea a primit în data de 15.02.2024 de la Ministerul de Finante – Directia Generala de Solutionare a Contestațiilor solutionarea acesteia care prevede respingerea totală ca neîntemeiată a contestatiei formulată de SNN cu consecința confirmării totale a Deciziei de impunere privind obligațiile fiscale principale stabilite. În cazul acestui răspuns nefavorabil, SNN se va adresa instanţei de contencios administrativ competente, se precizează în raportul administratorilor SNN pe primul trimestru din anul 2024.
În perioada 09.05.2023 – 15.06.2023, ANAF – prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, a efectuat un control la Nuclearelectrica având ca obiectiv verificarea modului de calcul și a informațiilor care au stat la baza determinării li declarării Contribuției la Fondul de Tranziție Energetică pentru perioada 01 septembrie 2022 – 15 decembrie 2022. În urma controlului, prin compararea sumelor calculate și declarate de către SNN și cele calculate de echipa de control a rezultat o diferență de plată la Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică de 18.041.598 lei, ce a fost consemnată în procesul verbal din iunie 2023, care însă nu reprezintă titlu de creanță fiscală. Diferența a fost generată de modul de interpretare a momentului aplicării metodologiei de calcul stabilită prin Legea 357/2022, se prezintă în documentul consultat de InvesTenergy.
SNN și-a exprimat punctul de vedere către Ministerul Finantelor, ANAF – DGAF, argumentând că Legea nr. 357/2022 produce efecte începând cu data publicării, respectiv 16.12.2022. În materie legislativă, fără alte prevederi speciale în cuprinsul Legii nr. 357/2022, aceasta produce efecte în viitor și nu anterior datei publicării, cum a fost interpretat de către organele de control, precizează Nuclearelectrica.
Decizia de impunere a fost transmisă companiei de către ANAF în aceeași luna octombrie a anului trecut, fiind stabilite obligații fiscale principale în suma totală de 18.041.598 RON, cu termen de plată până pe 20.11.2023. Fiind decizie de impunere, caz în care dacă contribuabilul nu procedează la achitarea obligațiilor fiscale până la data scadentă, acesta va datora dobânzi și penalităi de întârziere și va fi supus executării silite, SNN a procedat la plata sumei respective.
La finele lunii noiembrie 2023, ANAF a mai venit cu o decizie de impunere, solicitând SNN plata sumei de 1.164.503 RON reprezentând dobanzi și penalități de intarziere, pe care compania a fost nevoită să o achite.
Urmare a acestei situații, SNN a depus trei contestații la ANAF – DGAF privind anularea deciziilor de impunere și restituirea sumelor plătite. Acestea au fost respinse, motiv pentru care Nuclearelectrica apelează la Instanță.
Administratorii Nuclearelectrica precizează: Sistemul de impozitare din România este într-o fază de consolidare si armonizare cu legislatia europeană. Totuși, încă există interpretări diferite ale legislației fiscale. În anumite situații, autoritățile fiscale pot trata în mod diferit anumite aspecte, procedând la calcularea unor impozite și taxe suplimentare și a dobânzilor si penalităților de întârziere aferente. În Romania, exercițiul fiscal rămâne deschis pentru verificare fiscală timp de 5 ani.