Din 7 octombrie 2015, doar participanților la piaţa angro de energie care s-au înregistrat în REMIT li se mai permite să tranzacționeze energie. Odată cu introducerea noului regulament european, ce implică raportări complexe, se asigură o disciplină și corectitudine a operatorilor pe piața energiei, posibilitatea unor “înțelegeri” între participanți dispare, REMIT acoperind foarte bine orice încercare de manipulare a pieței energiei, susțin autoritățile.
Grație REMIT, se redeschide calea pentru reintroducerea contractelor bilaterale de energie. „Au fost pregătite noi modificări la Legea energiei electrice și gazelor naturale, acestea urmând să fie dezbătute la comisiile parlamentare de specialitate. Sunt mulți cei de pe piața energiei care doresc reintroducerea contractelor bilaterale de energie. Sunt însă și excepții – cei care consideră că nu este momentul potrivit, Hidroelectrica fiind încă în procese cu unii dintre așa numiții baieți deștepți“. Un lucru este cert: în toată lumea, cu excepția României, astfel de contracte sunt funcționale, piața centralizată de energie fiind benevolă! Nicio țară din Uniunea Europeană nu a considerat că o bursă poate substitui integral, fără consecinţe negative, tranzacţiile încheiate pe piaţa angro pe termen mediu şi lung prin negociere directă, a subliniat și Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România, în repetatele demersuri pentru reintroducerea contractelor bilaterale.
Surse autorizate susțin că au fost reluate discuțiile pe marginea modificării Legii 123/2012 și că s-a ajuns la un document final, axat pe amendarea celebrului articol 23. Potrivit noilor propuneri, pe piața concurențială angro se vor încheia contracte bilaterale negociate direct, contracte bilaterale încheiate în urma desfășurării licitațiilor pe piața centralizată a contractelor bilaterale, contracte de import și de export al energiei electrice negociate direct etc.
În prezent, art. 23 din Legea energiei prevede că: tranzacțiile cu energie electrică se desfășoară pe piața concurențială, în mod transparent, public, centralizat și nediscriminatoriu. În baza Ordinului 78/2014 al ANRE, toți participanții la piață au fost obligați, de la începutul anului, să încheie contracte la nivelul platformei OPCOM, cu formularea de oferte cu valori precise, fixe și constante pe toata durata derulării contractului. Ca urmare, zeci de procese, intentate de operatori și organizații de profil, sunt pe rol la Curtea de Apel București.
Reintroducerea contractelor bilaterale este propusă odată cu obligativitatea participanților la piața angro să elaboreze și să afișeze pe paginile de web proceduri transparente de tranzacționare a energiei electrice.
Referitor la problematica legată de introducerea contractelor bilaterale, președintele ANRE, Niculae Havrileț, a declarat pentru InvesTenergy că ANRE nu are competență legislativă pentru inițierea de modificări ale actelor normative ale legislaţiei primare, rolul său fiind acela de elaborare a legislației secundare în domeniu. Dacă legiuitorul va decide să introducă acest tip de contracte, cu obligativitatea ca procesul de vânzare să fie unul competitiv și transparent, ANRE își va adapta cadrul de reglementare în mod corespunzator, a afirmat Havrileț.
Ultima dată s-a intervenit pe textul legii a fost în urmă cu an, când a intrat în vigoare Legea nr. 127/2014 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 şi a Legii petrolului nr. 238/2004. Scopul acesteia a fost transpunerea în legislația românească a principiului prevăzut în cel de-al Treilea Pachet Legislativ pentru Energie de separare a proprietății între producere şi furnizare energie și gaze, pe de-o parte, şi transport, pe de altă parte. Ale modificări au fost: reglementarea separată a trader-ului față de furnizor; noi obligații impuse furnizorilor și operatorilor de distribuție; noi clauze obligatorii ale contractelor de furnizare etc.
Pe ce vă bazați când afirmați că REMIT ” se asigură o disciplină și corectitudine a operatorilor pe piața energiei, posibilitatea unor “înțelegeri” între participanți dispare”. Ce autorități susțin asta? Pare că este Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România care este asociație și nu autoritate. Omiteți că dintre furnizori sunt și ”băieții deștepți”. Suntem o excepție in lume prin faptul că cea mai mare și rentabilă firmă energetică de stat a fost adusă în prag de faliment. Corupția in România este departe a fi scăzut suficient după cum arată și ultimul raport pe justiție.
Este drept posibil ca politicienii avizi de fonduri pentru viitoarele alegeri să modifice art.23 din lege.