Războiul dintre RADET și ELCEN a ajuns la cote maxime, fiind întreținut pe toate planurile: financiar, declarativ, în Instanță. Șefii celor două companii se întrec în declarații dure în mass-media, aruncând vina de la unii la alții pentru probleme ale căror nerezolvare afectează pe bucureșteni, care riscă să rămână fără agent termic la iarnă.
După ce săptămâna trecută, șefii RADET, cu suportul reprezentanților Primăriei – în frunte cu primarul Oprescu, au aruncat pisica în ograda ELCEN, a venit rândul acestora din urmă să sară la gâtul regiei bucureștene. Sunt strigătele de disperare ale unei regii falimentare, este titlul comunicatului ELCEN, care se dorește a fi un drept la replica la declarațiile reprezentanților RADET București și ai Primăriei Municipiului București, apărute săptămâna trecută în mass-media.
Acțiunea în Instanță a RADET privind modul de calcul a prețului Gigacaloriei duce la stoparea activității ELCEN și RADET
Poziția ELCEN este categorică: Inițierea unei acțiuni în instanță de către RADET cu privire la metodologia ANRE de calcul a prețului Gigacaloriei înseamnă prelungirea blocajului financiar existent iar consecința posibilă și probabilă este oprirea activității RADET și ELCEN, se semnalează într-un comunicat al companiei.
Sunt evidențiate totodată, datoriile pe care RADET București le are către ELCEN, la data de 30 iunie 2015, acestea cifrându-se la 3,587 miliarde de lei.Cu datorii istorice la activ – 259 milioane lei, RADET a acumulat noi datorii în perioada 2009 — 30.06.2015, în valoare de 3,328 miliarde lei. Pentru cei de la ELCEN, este de neînțeles cum regia bucureșteană are astfel de datorii în condițiile în care în București gradul de încasare de la populație este de peste 90%, fiind cel mai ridicat nivel din țară!
La acuzațiile aduse de RADET că practică politica subvenției încrucișate, ELCEN răspunde: Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) este singura entitate care emite ordine și decizii anuale cu privire la întreaga activitate din domeniul energiei, iar instituția a stabilit că pentru calculul combustibilului necesar pentru producerea energiei termice se folosește un randament de 90%. Repartizarea cheltuielilor fixe comune procesului de cogenerare pentru cele două produse — energie termică și energie electrică — se efectuează proporțional cu MWh echivalenți produși iar pentru anul 2015, prețurile la energie termică au fost stabilite în baza Ordinelor ANRE 109/2014 și 3/2010. Tarifele actuale ale energiei termice sunt următoarele: pentru populație: 186,017 lei / Gcal (fără TVA); pentru non-casnici: 216,69 lei / Gcal (fără TVA).
ELCEN demontează și alte acuze aduse de șefii RADET, atribuind sintagma ‘paradox păgubos’ al României regiei bucureștene, care din 1.000 Gcal/h primite de la ELCEN, vinde consumatorilor circa 650-700 Gcal/h, restul fiind pierdute în atmosferă și în pământ prin rețeaua de transport spartă, neizolată termic corespunzător și nereparată, nemodernizată de ani de zile.
ANRE: Acuzațiile la adresa ELCEN că practică subvenția încrucișată, nefondate
La rândul său, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) intervine și explică, într-un comunicat, că acuzațiile la adresa ELCEN, potrivit cărora compania livrează energia termică în urma unui proces de producție cu randamente și eficiență dezastruoase,la costuri mari, și că practică subvenția încrucișată, sunt nefondate.
„Preţurile reglementate pentru energia termică livrată sub formă de apă fierbinte din centralele de cogenerare aparţinând ELCEN au fost aprobate pentru anul 2015 prin Decizia ANRE nr. 2827 din 17.12.2014, prin care a fost aprobat preţul pentru energia termică destinată consumului populaţiei (casnic) livrată sub formă de apă fierbinte în anul 2015 din centralele CET Bucureşti Sud, CET Bucureşti Vest, CET Progresu şi CET Grozăveşti aparţinând ELCEN la nivelul de 159,98 lei/MWh (186,06 lei/Gcal), exclusiv TVA. Acuzaţia că ‘se practică o subvenţie încrucişată între aceste două componente’, adică între energia termică şi energia electrică, este complet nefondată, calculul preţului energiei termice neavând la bază o alocare de costuri între energia electrică şi cea termică”, se menționează în comunicatul ANRE.
Conform Autorităţii, comparaţia dintre preţul de producere în cogenerare a energiei termice de către ELCEN şi preţul de producere în centrala termică administrată de către RADET este irelevantă prin lipsa informaţiilor care să facă posibilă această comparaţie.
ANRE spune că ELCEN a accesat schema de sprijin de promovare a cogenerării de înaltă eficienţă în România începând cu anul 2011. Conform datelor existente la ANRE, în anul 2014 cantitatea de energie electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă de către ELCEN reprezintă aproximativ 91% din totalul energiei electrice produse, eficienţa globală anuală de producere în cogenerare a energiei electrice şi termice fiind cuprinsă între 75 şi 80%.
„Astfel, afirmaţia că ‘ELCEN-ul livrează energia termică în urma unui proces de producţie cu randamente şi eficientă dezastruoase, la costuri mari, cu capacităţi supradimensionate, fără a demonstra costurile reale de producţie (randament dezastruos: de circa 40-50%)’ este nefundamentată”, se afirmă în comunicatul Autorității.
Producătorii de energie electrică şi termică în cogenerare beneficiază, în perioada 2011-2023, de un bonus de cogenerare pentru fiecare unitate de energie electrică produsă în cogenerare de înaltă eficienţă şi livrată în reţelele SEN (Sistemul Energetic Naţional – n.r). Astfel, în anul 2014 producătorii care au accesat schema de sprijin au primit un bonus total de aproximativ 1 miliard de lei, din care circa 0,4 miliarde de lei au revenit ELCEN, cel mai mare producător de energie electrică şi termică în cogenerare.
ANRE precizează că, potrivit reglementărilor în vigoare, la preţurile de producere a energiei termice livrate de ELCEN şi aprobate, anual, prin decizie ANRE, se adaugă tarifele de transport şi de distribuţie (aferente RADET-Bucureşti, care reprezintă circa 60% din preţul de producere aprobat pentru S.C. Electrocentrale Bucureşti S.A), avizate de către ANRSC, rezultând preţul local al energiei termice. Acest preţ se aprobă de Consiliul General al Municipiului Bucureşti care poate decide suportarea din fondurile proprii a unei părţi din acest preţ, constituind astfel preţul de facturare a energiei termice livrate populaţiei.
În concluzie, față de dezbaterile din spațiul public referitoare la aceste costuri, ANRE a ținut să precizeze că nu face decât să aplice prevederile legale existente, iar singura sa contribuție la funcționarea sistemului de termoficare urbană din București este legată de monitorizarea obligatiilor ce revin producătorilor de energie electrică si termică în cogenerare de înaltă eficiență, inclusiv ELCEN București, în vederea utilizării corecte a ajutorului de stat/schemei de sprijin plătit de toți consumatorii finali de energie electrică din România.
1. Bravo ANRE, pentru o luare de pozitie corecta si necesara.
2. Este ingrijorator cat de putine cunostinte tehnice au cei de la RADET / Primarie, adica cei care doreau sa „puna mana” pe ELCEN. Oare de ce doreau asta?
3. Poate n-ar strica ceva informatii actualizate privind ne-plata subventiei de la Primarie pentru energia termica, datoriile RADET catre ELCEN, inclusiv penalitatile de intarziere etc. Apropos, PMB nu percepe penalitati la nicio plata intarziata catre bugetul local ?