Stimulente și penalități pentru operatorii de distribuție. ANRE vine cu modificări importante la Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei pentru a V-a perioadă de reglementare

Publicat pe Categorii Business, Furnizare / Distributie / Transport, Semnal
Prima Pagina Business Furnizare / Distributie / Transport Stimulente și penalități pentru operatorii de distribuție. ANRE vine cu modificări importante la Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei pentru a V-a perioadă de reglementare
  • Dacă operatorul de distribuție nu face performanţă cu privire la dezvoltarea unei reţele inteligente care să promoveze eficienţa energetică şi integrarea energiei produse din surse regenerabile, valoarea RRR se diminuează;
  • Se vor acorda stimulente pentru realizarea investiţiilor cu finanţare/cofinanţare din fonduri europene, respectiv recunoașterea unor costuri;
  • ANRE consideră oportun ca modificarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție să se facă de la 1 iulie 2024.

“Dacă operatorul de distribuţie concesionar nu realizează nivelul de performanţă cu privire la dezvoltarea unei reţele inteligente care să promoveze eficienţa energetică şi integrarea energiei produse din surse regenerabile, stabilit pentru fiecare an al perioadei de reglementare p+1 pe baza setului de indicatori aprobat de ANRE, valoarea ratei reglementate a rentabilităţii aprobate se diminuează cu 0,5 puncte procentuale”.

În plus, ANRE poate lua măsuri suplimentare, inclusiv modificarea unor prevederi metodologice în timpul perioadei de reglementare, în funcție .de rezultatele evaluării activității operatorilor de distribuție,

ANRE vine cu modificări importante la Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, începând cu cea de a V-a perioadă de reglementare, care începe la data de 1 ianuarie 2025. Un proiect de Ordin ANRE este în consultare publică, pe o perioadă de 30 de zile.

Stimulente pentru realizarea investiţiilor cu finanţare/cofinanţare din fonduri europene

Având în vedere importanța și avantajele atragerii unui volum cât mai însemnat de fonduri nerambursabile pentru realizarea investițiilor în rețelele electrice de distribuție, atât pentru operatorii de distribuție cât și pentru utilizatorii rețelelor, ANRE propune introducerea unei prevederi noi cu privire la recunoașterea unor costuri în categoria OPEX necontrolabil, în vederea stimulării activității de accesare de fonduri europene.

Astfel, operatorii de distribuție care dețin o structură organizatorică proprie, distinctă, cu atribuții privind accesarea de fonduri europene, pot solicita ANRE aprobarea unor valori prognozate pentru aceste costuri, în corelare cu valoarea și numărul cererilor de accesare a fondurilor europene nerambursabile. Valoarea prognozată se stabilește pe baza propunerii operatorului de distribuție, luând în considerare valoarea estimată a costurilor de personal aferentă structurii organizatorice respective.

Prezentăm alte modificări importante la metodologie, conform referatului ANRE de aprobare a proiectului de ordin:

  • Se propune introducerea unui tratament distinct pentru costurile cu achiziția energiei electrice pentru acoperirea CPT și pentru restul costurilor. Astfel, începând cu perioada a V-a de reglementare, venitul reglementat pentru serviciul de distribuție a energiei electrice aferent unui an t se compune din două categorii de venit: venitul reglementat nonCPT și venitul reglementat CPT.

ANRE propune eliminarea costului pentru achiziția energiei electrice pentru acoperirea CPT din venitul țintă, respectiv din venitul liniarizat și recuperarea acestuia prin componente tarifare distincte, având în vedere dependenţa puternică a costurilor operatorului de distribuție faţă de preţurile energiei din piaţă și realitățile mediului economic din ultima perioadă, când evoluția prețurilor de pe piața de energie începând cu anul 2021 a impus ajustarea cadrului de reglementare pentru stabilirea regulilor de recunoaștere a costurilor cu CPT suplimentare, în acord cu modificările legislative din domeniu (OUG nr. 27/2022).

Această măsură răspunde la solicitarea operatorilor de minimizare a riscului recuperării cu întârziere a costurilor CPT realizate.

ANRE urmăreşte continuarea mecanismului de stimulare a creșterii eficienței energetice a rețelelor electrice ale operatorilor, astfel că trendurile țintelor anuale ale CPT reglementat vor fi descendente față de nivelul aprobat anterior, luându-se în considerare cel mai mic nivel al CPT aprobat/realizat. Se urmăreşte cu preponderenţă reducerea CPT în reţelele de joasă tensiune.

  • Preţul recunoscut pentru achiziţia energiei electrice necesară acoperirii CPT nu poate depăşi o valoare egală cu media ponderată a preţurilor realizate de operatorii de reţea plus 5%.

ANRE a luat în considerare solicitările repetate ale operatorilor de distribuție de revizuire a modalității de determinare a costului energiei electrice pentru acoperirea CPT, respectiv de determinare a prețului pentru energia electrică pentru acoperirea CPT.

  • Articol nou: Venitul reglementat CPT corespunde acoperirii costului cu achiziția energiei electrice pentru acoperirea CPT și eliminării congestiilor și se împarte în două categorii de venit reglementat, care se recuperează:

1) de la consumatorii rețelei de distribuție printr-o componentă tarifară, aplicată la energia electrică distribuită și

2) de la producătorii racordați la rețeaua de distribuție printr-un tarif stabilit, aplicat la cantitatea de energie electrică introdusă în rețelele de distribuție de producători, din centrale electrice cu capacitate instalată mai mare de 5 MW.

* Se propune transferarea de la OTS la OD a tarifului TG_Tp aferent tranzitelor suplimentare din rețelele de distribuție pentru cota aferentă producătorilor și modificarea reglementărilor ANRE astfel încât să se prevadă încheierea de contracte pentru utilizarea rețelei de distribuție între OD și producători.  

* Rentabilitatea Bazei Activelor Reglementate (RBAR). Se propun prevederi care stabilesc un mecanism de corelare a nivelului de remunerare a capitalului investit cu nivelul de performanță atins de operatorii de distribuție.

Totodată, se propune ca la determinarea valorii prognozate şi realizate a RBAR să nu se ia în considerare clădirile administrative și imobilizarile corporale si necorporale definite în Procedura de analiză a investițiilor ca fiind dotări, cum ar fi dotările de tipul auto, tehnică de calcul, echipamente, utilaje, scule etc., puse în funcţiune începând cu perioada a V-a de reglementare. Pentru aceste imobilizări se recunosc exclusiv costuri cu amortizarea.

  • Corecția de inflație

În prezent metodologia prevede efectuarea corecției de inflație la sfârșitul perioadei de reglementare. ANRE propune modificarea articolului respectiv pentru introducerea următoarelor reguli cu privire la condițiile de efectuare a corecției de inflație, care stabilesc un tratament diferit pentru costurile de personal și celelalte costuri de operare și mentenanță:

Pentru costurile de personal, ANRE are în vedere o serie de măsuri care să orienteze operatorii de rețea către asigurarea și menținerea unui nivel optim de angajați cu un nivel ridicat de pregătire profesională și către asigurarea unei dimensionări adecvate a costurilor cu personalul, pentru a gestiona eficient atât provocările de pe piața muncii din domeniul energiei, cât și obiectivul de creștere a productivității muncii.

  • Stimulente pentru sprijinirea activităţii de cercetare aferentă domeniului de activitate şi pentru a facilita inovarea în domenii precum serviciile de flexibilitate şi interconectare

ANRE propune introducerea unei categorii noi de costuri în cadrul OPEXC, respectiv Costuri de operare și mentenanță efectuate în scop de cercetare-dezvoltare, cum ar fi costuri ocazionate de proiecte pilot pentru achiziţia serviciilor de flexibilitate, pentru domeniul de cibersecurity etc.

Astfel, operatorul de distribuție poate solicita aprobarea unei valori prognozate pentru costurile de operare și mentenanță efectuate în scop de cercetare-dezvoltare. Valoarea prognozată pentru fiecare an t al perioadei se stabilește pe baza propunerii operatorului de distribuție și nu poate depăși valoarea de 5 milioane RON pentru o perioadă de reglementare.

Sfera de aplicare a proiectelor pilot va cuprinde: managementul congestiilor, integrarea răspunsului la cerere, integrarea comunităţilor energetice, etc, în funcţie de situaţiile concrete din fiecare zonă de distribuţie. La realizarea unui proiect pilot pot să participe mai mulți operatori de rețea. Se propune ca proiectele pilot să fie aprobate în baza unei proceduri elaborate de ANRE.

  • Reducerea cantităţii de energie electrică distribuită faţă de cantitatea prognozată la începutul perioadei de reglementare trebuie să conducă la reducerea costurilor OPEXC.

11. O completare – neincluderea unor costuri în venitul reglementat, respectiv cele aferente contractelor de prestări servicii având ca obiect reprezentarea operatorului, ori servicii de consultanţă sau asistenţă în domeniul reglementării.

Operatorul de distribuție trebuie să dețină personalul calificat necesar pentru asigurarea desfășurării activității în condiții optime, inclusiv specialiști cu atribuții în relația cu reglementatorul, precizează Autoritatea.

De asemenea, se propune neincluderea costurilor cu contractele cu societățile afiliate și cu TVA în venitul reglementat.

  • Cheltuieli speciale. ANRE are în vedere introducerea unor reguli mai stricte cu privire la componența activelor care fac parte din BAR, prin recunoașterea în cadrul cheltuielilor speciale a acelor categorii de cheltuieli care nu reprezintă efectiv o investiție. Astfel, achiziționarea unei platforme informatice generează recunoașterea investiției în BAR, în timp ce cheltuielile ulterioare privind actualizări / modificări privind respectiva platformă informatică nu vor fi recunoscute ca activ, ci ca o cheltuială specială, în cadrul OPEX necontrolabil.

ANRE: Este necesară o regulă de recunoaștere distinctă pentru cazurile excepționale justificate, în care operatorul este obligat să achiziționeze grupuri de măsurare altele decât pentru instalare SMI în zone noi.

  • Costurile şi veniturile aferente activităţilor reglementate se iau în considerare la stabilirea venitului reglementat nonCPT.

Activităţile reglementate (în principal aferente procesului de racordare la reţelele electrice) se desfăşoară pentru îndeplinirea obligaţiilor legale ale operatorilor de reţea. Acestea se desfăşoară în condiţii de monopol, cu utilizarea activelor care sunt incluse în BAR, de regulă cu personal care este utilizat şi la prestarea serviciului de distribuţie.

În final, ANRE consideră că modificarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție începând cu 1 iulie 2024 conduce la asigurarea unui cadru de reglementare adaptat exigențelor din domeniul distribuției de energie electrică, urmărind atingerea unui optim între menținerea interesului realizării investițiilor necesare asigurării calității serviciului de distribuție a energiei electrice și asigurarea unui nivel rezonabil al profiturilor operatorilor de distribuție concesionari.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *