În ultimii ani, marea bătălie pe primele două locuri în topul furnizorilor pe piața concurențială se dă între companiile Electrica Furnizare și Tinmar, care fac rocada la anumite interval de timp. Dacă în anul 2014, supremația a fost deținută de Tinmar, vedeta este acum Electrica Furnizare.
Potrivit Raportului Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE privind cotele de piață ale furnizorilor pe piața concurențială în perioada ianuarie – septembrie 2015, Electrica Furnizare figurează cu o cotă de 14,13%, urmată de Tinmar Ind – cu 11,33%. Ocupantele locurilor 3 și 4 sunt E.ON Energie – cu 6,32%, respectiv CEZ Vânzare – cu 5, 22%, care au avansat în top.
Alro este în continuare în clasament cu o cotă în scădere, de doar 3,56% față de anul 2013 când era pe primul loc în top cu o cotă de 12,07%, respectiv anul 2014, pe care l-a încheiat cu o cotă de piață de 6,89%, fiind ocupanta locului 3 în topul furnizorilor de energie pe piața concurențială.
În clasament mai avansează două companii – Repower Furnizare, cu o cotă de 5,01% și Arelco Power, cu 4,85%. Furnizorii privați care ani la rand au deținut primele locuri în top – Energy Holding, Axpo Energy Romania și Alpiq – au acum cote de piață sub 2,5%.
Cum reușesc Electrica Furnizare și Tinmar să se mențină pe primele locuri în top?
Electrica Furnizare și-a stabilit drept obiectiv strategic pentru 2015 creșterea cotei de piață, atenția fiind focusată spre clienți. Având în vedere că Electrica Furnizare activează pe o piaţă puternic concurenţială în care produsul vândut, energia electrică, nu se diferenţiază de la un furnizor la altul, avantajul competitiv poate fi obţinut prin eficientizarea costurilor, servicii suplimentare puse la dispoziţia clienţilor, acţiuni de fidelizare şi mijloace moderne de comunicare şi plată, susțin reprezentanții Electrica Furnizare într-un document consultat de InvesTenergy.
Strategia de afaceri a companiei pune accent pe: reorganizarea proceselor şi realocarea resurselor; promovarea soluţiilor moderne de gestiune a clienţilor prin implementarea unor aplicaţii informatice performante; optimizarea costurilor; dezvoltarea de servicii şi produse noi; creşterea competivităţii.
Obiectivul propus de Tinmar pentru 2015 este atingerea cotei de 14%. Până la finele lunii septembrie, compania a reușit însă să atingă cota de 11,33! Potrivit datelor ANRE, Tinmar a evoluat de la o cotă de piață în 2008 de 1% la 12,57% în 2014. Omul de afaceri Augustin Oancea a afirmat, în puținele declarații pentru mass-media, că principalul atu al companiei îl reprezintă angajaţii tineri, calificaţi şi motivaţi, care au reusit să facă faţă cerinţelor exigente ale clienţilor. Printre clienții companiei se numără: Automobile Dacia, COS Târgoviște, Kronospan, Mechel Group, Holtcim, Interagro, Metrorex, Metro Cash&Carry, Lidl, Nepi Invest, Lukoil, Complexul Energetic Oltenia și alții.
În următoarea perioadă, obiectivul Tinmar este de a ţine pasul cu permanenta expansiune a pieţei de energie şi de a construi un portofoliu important de clienţi. Compania prevede pentru anii următori o creștere semnificativă a cantităţilor de energie livrate, atât la furnizarea către consumatori finali, cât și în trading, susțin reprezentanții societății.
Tinmar reunește în prezent trei societăți cu activități economice distincte, și anume: Tinmar Ind, Tinmar Energy și Tinmar Gas. Separarea a fost făcută în 2015, în urma unui proces de divizare economică ce permite o mai mare flexibilitate în strategiile și politicile fiecărei linii de activitate în parte și un management mai eficient și adaptat la nevoile specifice fiecăreia dintre cele trei activități principale, se precizează pe site-ul companiei.
Cum a câștigat teren CEZ Vânzare
Diversificarea portofoliului propriu și a strategiei de achiziție a energiei pe termen lung, crearea unui coș de energie diversificat, menținerea și creșterea cotei de piață se numără printre principalele obiective ale Grupului CEZ în România, cu scopul de a obține un preț competitiv al energiei livrate clientului final.
Referitor la strategia grupului, Grupul CEZ și-a propus creșterea cotei pe piaţa energiei electrice din România pe termen mediu. Pe piaţa concurenţială, pe care activează 88 de companii, CEZ are – la finele lunii septembrie – o cotă bună, de 5,22%, față de 4,74% cât avea în decembrie 2014.
Strategia Repower, companie cu o cota de piata de 5,01%, vizează o prezență activă în segmentul consumatorilor SME (companii mici și mijlocii). În 2015, Repower și-a propus să se dezvolte în zona de retail energetic, prin soluții noi menite să faciliteze accesul și să îmbunătățească experiența consumatorilor la produsele companiei.Printre clienții companiei se numără: Nestle, Ford, McDonald’s, Mega Image, Ana Hotels, Howard Johnson, Forza Rossa, Carrefour, Tymbark, Elvila, Băneasa Shopping City
Arelco Power, firmă înfiinţată în 2003, ce furnizează energie electrică în baza Licenței obținute în 2011, are o evoluție spectaculoasă. Printre clienții companiei se numără: Electrolux, Conpet, SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu, CN „Administraţia Porturilor Maritime“ (CN APM) SA Constanţa etc. În 2012, societatea şi-a schimbat denumirea din Arelco Distribuție în Arelco Power.
Compania Alro Slatina, deținătoare a primului loc în top ani la rând, este acum propriul furnizor pentru firmele din grup, fiind și unul dintre cei mai mari consumatori de energie din ţară. Reprezentanții Alro au declanșat o campanie de reducere a costurilor cu utilitățile în cadrul grupului, reducându-și consumul de energie cu circa 25%. De precizat că o treime din costurile Alro sunt reprezentate de factura la energie.