Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a fost asaltată de un val de petiții, circa 400 la număr, generate în urma unui demers al Asociației Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (APCE).
„Reglementările ANRE trebuie să respecte legislația primară. Autoritatea nu poate “dribla” pe lângă lege, iar APCE știe foarte bine acest lucru. ANRE atrage atenția asupra pericolului de manipulare a cetățenilor de bună credință de către APCE”, este mesajul ferm transmis de Autoritate, printr-un comunicat de presă.
Demersul APCE a fost lansat pe 9 august. Membrii asociației au fost invitați să trimită cu totii o petiție, prin email, către ANRE, după un model stabilit și să ceară plata lunară pentru energia produsă. Motivul invocat: “De 3 ani, ANRE și legiuitorii țin prosumatorii în așteptare, cu plata la 2 ANI pentru energia injectată în rețea! Așa ceva nu se întâmplă nicăieri în Europa! Nicaieri, furnizorii de energie nu beneficiaza de creditarea gratuita a prosumatorilor timp de peste 2 ani cu energia in surplus. ACUM e momentul să acționăm UNITAR!”
Iată ce răspunde și transmite ANRE, printr-un comunicat:
Autoritatea subliniază faptul că Metodologia de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor este în acord cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare.

În plus, ANRE dorește ca toți petenții să înțeleagă că Ordinele Autorității urmează întotdeauna reglementările legislației primare și nu pot, niciodată, să le modifice sau să le anuleze pe cele din urmă. Acest lucru ține de modul fundamental de funcționare al ANRE. Acest lucru înseamnă că niciun număr de petiții, și nici instigarea sau organizarea valurilor de petiții pe acest subiect, nu poate avea finalitatea dorită de inițiatori, atâta timp cât legislația primară prevede un set de reguli clare pe care ANRE nu le poate modifica.
ANRE este convinsă de bunele intenții ale petenților și apreciază timpul pe care aceștia îl alocă comunicării cu Autoritatea, de aceea subliniază importanța responsabilității celor care îndeamnă la astfel de demersuri publice: oamenii nu trebuie transformați în instrumente, niciodată. Iar șefii APCE știu foarte bine ce poate și ce nu poate face ANRE.
Pe fond, ANRE arată că pentru situația în care, într-o perioadă de facturare, cantitatea de energie electrică produsă din surse regenerabile şi livrată în reţeaua electrică de prosumator este mai mare decât energia electrică consumată de acesta din reţeaua electrică, în concordanță cu prevederile Legii energiei electrice și gazelor naturale, furnizorii de energie electrică sunt obligați “să reporteze în facturile prosumatorilor, în situaţia în care cantitatea de energie produsă şi livrată în reţea este mai mare decât cantitatea de energie consumată, diferenţa dintre cantitatea livrată şi cea consumată, prosumatorii putând utiliza cantitatea de energie reportată pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării”.
Referitor la propunerea din solicitările prosumatorilor, inclusiv prin Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (APCE), de a se elimina din cuprinsul Metodologiei termenul de 24 de luni de la data facturării a surplusului de energie electrică produsă și livrată de prosumatori în rețeaua electrică, într-o perioadă de facturare, cu compensarea lunară între facturile de energie electrică produsă din surse regenerabile şi livrată în reţeaua electrică de prosumatori cu cele de energie electrică consumată de aceștia din reţeaua electrică, într-o perioadă de facturare, ea s-ar putea realiza numai după modificarea corespunzătoare a legislației primare incidente, respectiv ale prevederilor art. 73^1 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare.
“În cariera mea în administrația publică am mai fost supus unor astfel de presiuni publice. Pe vremea aceea eram prefectul județului Constanța și, printr-un număr mare de petiții, mi se cerea să “fentez” legea. Nu am făcut acel lucru atunci, nu o să-l fac nici acum. Rețeta este aproximativ aceeași: se creează o așteptare publică pe un subiect fierbinte, iar mai apoi se direcționează către cel identificat ca fiind responsabil. Și atunci, ca și acum, au fost trimise sute și sute de petiții”, a declarat Președintele ANRE George Niculescu.
ANRE mai arată că a fost, este și va fi deschisă consultării publice în ceea ce privește reglementările, dar niciodată nu adopta acte de reglementare sub presiunea șantajului sau care încalcă legislația primară.
Am de încasat 4400ron în urma producerii de energie și nu primesc această sumă. Energia am produs-o acum 2 ani .Prețul la kilowatt nu mai este la fel ca acum 2 ani .PPC spune că așa e legea Cum se fac legile în România?Se fac pt români?
Eu am de încasat peste 2000 Ron de la EON și mă duc cu vorba din februarie, de când s-au făcut 24 de luni. Eu ii reclama, ANRE se face că investighează peste juma de an, dar banii mai stau un an la ei până binevoiesc sa ii vireze.
Acești indivizi își bat joc de noi in mod voit.Sunt mulți care și-au montat panouri solare pe banii lor.Nici măcar nu putem transfera către alt loc de consum.Parlamentarii dorm pe lege..interese politice.In schimb ne așteaptă cu drag la vot.Traiasca România liberă.
Totuși, întrebarea este…te-a pus/obligat cineva să devii prosumator?
Mau jefui de peste25MW de acum 2 ani spunînd că nu am semnat contractul care nu am putut demonstra trimiterea actelor semnate pe salutul lor etc.
Atenție mare,am găsit rezolvarea,mutați va de la un furnizor la altul la cite luni vreți și ei sint obligați sa va restituie banii în decurs de 30 zile pe ce ați inectat în rețea.eu asa fac.trec de la hidro la ppc și tot asa și îmi primesc banii mai repede.
Din păcate nu cred că se va rezolva ceva.Si eu sunt în aceiași situație.Compensarea de pe o luna pe alta era cea mai buna soluție dar banii in cont tot nu s-ar fi bagat
Trebuie schimbat furnizorul și la 42 de zile de la schimbarea acestuia sunt obligați prin lege să facă decontul
Unde-i LOGICA? Eu injecteze 1,13Mwh și nu primesc nimic,dar consum din rețea 93kw și obligat să plătesc . Încă odată UNDE-I LOGICA? Este exemplul unei luni,faceți cel puțin compensare!
Escrocherie pe fata cu complicitatea instituțiilor care cică ne apară de abuzuri. Electrica a refuzat timp de 2 ani sa emită facturi deși am solicitat in mod repetat. După 2 ani a emis facturi , pe care le va achita peste alti doi ani , pentru ca asa zice legea. Pai nu dupa doi ci dupa 4 , da patru, pentru ca au invocat ca aplicatia lor de facturare nu merge ca se modifica, ca mai au un pic si emit facturi dar ca ne vor platii dupa 2 ani!!!
Protectia consumatorilor in loc sa ne sprijine, ne spune sa I dam in judecata!!! Pai ei pentru ce iau leafa ? Nu ca sa ne apere de aceste abuzuri? Asa ca acum stam si plătim credite dacă am crezut ca cumpărând panouri vom plăti mai puțin. Statul si ANRE -ul ii apară! știu ei de ce , nu?
Nu numai ca platesc dupa 2 ani, dar nu au compensat integral consumul cu energia livrata si dupa 2 ani m am trezit cu o suma destul de mare de plata si preaviz de deconectare! Asta da reglementare!
Am revenit din Canada aici în România. N-am putut să cred că hoțiile de aici au ajuns la rang de virtute! Mi-am instalat fotovoltaice,15 kwh, ca prosumator, însă până mi-au instalat contoarul smart au trecut vreo 8 luni, timp in care energia produsă mi-a fost contorizată și bineînțeles că a trebuit să o plătesc(11400 Ron). De atunci, timp de un an n-am primit nici o factură și dintr-o dată o groaza de facturi ce se ridica la alte 11000 de ron, sub amenințarea că voi fi debranșat dacă nu le plătesc. Am platit o parte, as avea și de primit, însă de-abia din 2027! Fără cuvinte!
Bună ziua! Fac parte ,integrantă, din această categorie, având, conform contractului semnat cu fostul Enel, actualul PPC din data de 01.09.2023 , calitatea de prosumator.Prima factură, în care este evidențiată „Energia activă produsă și livrată” , având ca și perioadă de facturare 27.09.2023÷30.09.2023 , are scadența la 26.05.2026 , adică după 32 de luni, în loc de 24 de luni. Următoarea factură are ca și perioadă de facturare 01.10.2023÷31.10.2023, iar data scadenței este 28.05.2026 adică după 31 de luni, în loc de 24 de luni, conform contractului. Următoarea factură, perioadă de facturare 01.11.2023.÷30.11.2023 , iar data scadenței este 02.06.2026 adică după 30 de luni, în loc de 24 de luni și… tot așa continuă decalajele dintre perioadele de facturare și datele scadente pentru a fi achitate către mine, eu având calitatea de prosumator. Cum explică domnii, care fac parte din conducerea ANRE-ului aceste anomalii, decalaje care-mi aduc prejudicii financiare, prin nerespectarea unui contract???
De fapt STATUL ROMÂN ne driblează prin legislația bine gândită !!!?
Se poate rezolva foarte simplu.SCHIMBATI LEGEA!la noi se schimba legile din doua in doua zile,si legea asta nu puteți sa o schimbați?A e făcută pentru a câștiga firmele voastre de apartament care nu produc nimic,in schimb invârt producția de curent cum vor ele.Noi doar plătim curentul cel mai scump din Europa!
Kw-ul livrat in rețea îmi e plătit cu 31 de bani iar cel consumat din rețea cu 57 de bani( cu celelalte taxe si impozite aferente ajunge la 1,35 lei) , e hoție! Legea vorbește de compensare cantitativa nu pe valoare!!
Niște hoți.. tara cu legi pentru hoți.. Doar in România se poate..viu de noi!Se folosesc de banii nostri 2 ani..si daca este invers ?, dacă nu plătești factura la timp t e deconectează!!!
cand este de primit bani de la ppc sau alta firma gasesc tot felu de scuze da cand trebuie sa dai iti pune data termen.ma amanat de la doi ani la trei si acu imi zice ppc in august 2026 imi va plati energia motvul ca energie produsa in 2023 a compensato si nu mai am energie produsa de plata pe doi ani si doar pe un an.astea sant smecheri dea lor cad trebuie sa dea bani platindo cu un pret si o vine mai scump asta e românia niciodata na avut o lege corecta in favoarea omului de rand legile sant facute pt a favoriza statul sau multi nationalele care beneficiaza de diferite favoruri
Legea e făcută de Anre cu parlamentul împreună, știau ce fac ! Trebuie sa acționați imediat în parlament și în contencios pt schimbarea ei, altfel invoca faptul ca suntem pe dreptul roman, deci în afara celor arătate în lege nu se poate acționa.Acesta este modelul tuturor neregulilor din tara asta. De aceea avem nevoie de oameni corecți în parlament, altfel, conform dreptului roman, repet, mori cu dreptatea.Acesta este spilul de baza în tara asta,manevrarea legii, de aia au salariile aste , ca au înțeles și construiesc legea in folosul câtorva băieți deștepți.
Zilele acestea au consumat din ce au produs panourile și prosumatorii. Dacă va dădeau voua banii, din ce mai trăiau băieții deștepți!?
Bineînțeles că legea e pentru uni și pentru alți alta. De ce nu putem și noi plati facturile curente la doi ani după ce le primi? Poate exista o mica inflație și să beneficiem și noi de ea.
Pertinent,nu știu,incisiv,da,discursul domnului director al ANRE…Uita totuși de interesele producătorilor,călcate grav în picioare de furnizorii de electricitate
Sintagma referitoare la termenul de decontare este ” in termenul MAXIM de doua luni…” ,dar chiar ANRE( ce sa vezi!) in regulamentul emis l -a facut de 2 ani ( la decontare doar, ca pana primesti banii mai dureaza mult si bine!). Domn’ director ANRE ne da exemple de inflexiune si corectitudine, s-o fi crezand si el special si unic ca si altii !
Mai baieti, voi sunteti intr-o autoritate a statului ,platiti din bani publici si trebuie sa faceti lucrurile sa mearga bine in primul rand pentru romani! Greu de inteles asta , tre’ sa iasa omul cu toporul in strada ?
Eu am de primit in total vreo 8000 de lei, au trecut mai bine de 2 ani, deoarece am primit prima factura de energie electrică după aproximativ un an și jumătate in care se spunea că o să primesc acei bani după doi ani de când a fost eliberată factura, deci 3 ani și jumatate
Nu se pot compensa facturile?este cel mai simple, cand primesti factura o returnezi si ceri sa se compenseze, este o practica comerciala uzuala.
Hidroelectrica îmi cere să plătesc 11800ron eu având un contract de compensare cantitativă iar la aceasta ora am un report de cca 6 MW.
Nu am primit nici un leu pentru energia injectata în 2022 și 2023