Kazahstan intenționează să își diversifice rutele de export de petrol. În acest an, și-a propus să majoreze exporturile de petrol până la 70,5 milioane de tone, Italia, Țările de Jos, Franța, România, Grecia și China fiind printre principalii cumpărători, potrivit unei analize a publicației The Astana Times.
Kazahstan a produs 87,7 milioane de tone de țiței în 2024, din care 68,6 milioane de tone au fost exportate, conform datelor furnizate de Ministerul Energiei. Conducta CPC a rămas ruta dominantă, transportând 54,9 milioane de tone sau 80% din volumul exporturilor de petrol ale Kazahstanului.

Autoritățile de la Astana analizează extinderea rutei transcaspice. Kazahstan a promovat această rută, care implică trimiterea de țiței peste Marea Caspică și prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC), care ajunge la Marea Mediterană și ocolește Marea Neagră, pentru livrarea pe piața europeană. Anul trecut, prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) au fost transportate 1,4 milioane de tone de petrol din Kazahstan, cu planuri de creștere a volumelor la 1,7 milioane de tone în 2025. Ambiția pe termen lung este de a crește transporturile la până la 20 de milioane de tone anual, potrivit publicaței citate.
Pentru a spori capacitatea conductei CPC, Ministerul kazah al Energiei și KazMunayGas au înființat un grup de lucru comun cu Chevron, ExxonMobil, Shell, Eni, Total, CNPC și Inpex pentru a evalua modernizările infrastructurii pe termen lung.
‘Propunerile includ construcția conductei Eskene-Kuryk/Aktau, o potențială conductă submarină prin Marea Caspică până la Azerbaidjan și noi terminale și conectori la sistemul BTC. Investițiile în extinderea capacității porturilor Aktau și Kuryk, împreună cu consolidarea flotei maritime caspice, sunt, de asemenea, recunoscute ca fiind cruciale. Cu toate acestea, estimările specifice ale costurilor rămân în curs de evaluare’, a informat Ministerul kazah Energiei într-un comentariu către The Astana Times.
În paralel, Kazahstan evaluează fezabilitatea transportului de petrol prin conducta Baku-Supsa, care merge din Azerbaidjan până în Georgia și oferă acces direct la Marea Neagră, oferind o rută alternativă către piețele europene. Ruta are o capacitate anuală de transport de cinci milioane de tone, iar Kazahstan ar putea utiliza până la trei milioane de tone.