În companiile de stat din sectorul energetic, instabilitatea conducerii a devenit o practică împământenită. Asistăm la un veritabil dute-vino în Consiliile de Administrație și Consiliile de Supraveghere. De fiecare dată când se schimbă ministrul, își aduce propria echipă și începe un proces de înlocuire a reprezentanților statului în structurile de guvernanță ale societăților din subordine.
Această rotație aproape automată a membrilor din CA și CS a condus, în timp, la o stare de provizorat cronic, devenită o frână în dezvoltarea companiilor energetice strategice ale statului. Cu excepția profesioniștilor selectați prin proceduri conforme cu OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă, cele mai multe dintre numiri sunt provizorii, adesea făcute pe termen de două sau patru luni, prelungite repetitiv.
Această practică a dus la perpetuarea unei stări de provizorat care afectează performanța și coerența decizională a societăților. Mandatele provizorii au devenit regula, nu excepția. În aceste condiții, companiile ajung să fie conduse de persoane numite temporar, deseori fără experiență relevantă în domeniul energetic, iar deciziile strategice sunt fie amânate, fie evitate complet.

Mai mult, această rotație frecventă a membrilor din CA și CS generează confuzie inclusiv în rândul angajaților, care nu mai știu cine sunt cei responsabili de supervizarea activității și de asigurarea stabilității companiilor. În lipsa unor mandate clare, a unui cadru predictibil și a unei expertize adecvate, companiile devin vulnerabile, fiind afectată sănătatea lor operațională și financiară.
În multe dintre companiile energetice strategice aflate sub autoritatea Ministerului Energiei – Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Romgaz, Conpet, Oil Terminal, SAPE și altele – au avut loc și se pregătesc noi schimbări în structurile de conducere. Se înlocuiesc, din nou, provizorii cu alți provizorii, în timp ce unii membri reușesc să-și prelungească temporar mandatele, rămânând în funcție fără o perspectivă clară de stabilitate. Și ce pot face șefii provizorii, indiferent de specializarea fiecăruia, timp de 2, 4 sau 6 luni? Cel mult să preia mandatele de la actualii și să se dumirească cu ce se ocupă companiile… Dar, să nu-i decredibilizăm! Nu asta este intenția noastră.
Termenul de „provizorat” definește o stare temporară, nesigură, lipsită de decizii ferme și de asumare. În contextul unui sector esențial pentru securitatea energetică a țării, această incertitudine nu este doar problematică, ci critică. Specialiștii din domeniu avertizează că lipsa unei conduceri stabile duce inevitabil la blocaje în luarea deciziilor strategice, întârzie sau chiar compromite proiecte de investiții majore și afectează planurile de dezvoltare.
Zilele trecute, ministrul Energiei, Bogdan Ivan, și-a reconsiderat public o decizie: a revocat nominalizarea lui Alin Ioan Demian, șeful său de cabinet și, totodată, finul său, în Consiliul de Supraveghere al Hidroelectrica. Anunțul ministrului a venit rapid, după ce InvesTenergy, alături de alte publicații locale și centrale, a semnalat această situație. Este un exemplu elocvent al modului în care presiunea publică și demersurile jurnalistice pot influența pozitiv actul de guvernare. În perioada următoare sunt așteptate noi schimbări și numiri în consiliile de administrație și de supraveghere ale altor companii din portofoliul Ministerului Energiei. De aceea, demersul jurnalistic trebuie să continue – pentru că e nevoie de vigilență, dar mai ales de profesionalism real în fruntea companiilor de stat. Provizoratul și numirile pe criterii de loialitate politică nu doar că sunt ineficiente, dar fac rău pe termen lung.
Este momentul ca Ministerul Energiei să abordeze cu responsabilitate guvernanța companiilor din portofoliu și să se concentreze pe profesionalizarea conducerii acestora, prin aplicarea consecventă a principiilor OUG 109/2011 și prin stabilirea unor echipe de administratori și supraveghetori competenți, cu mandate complete și viziune pe termen lung. Este nevoie de o resetare a guvernanței în sectorul energetic de stat!