- Propunere avansată de Alexandru Chiriță, CEO Electrica: Companii, universități, societate civilă – împreună, într-un pact pentru viitorul educației în energie
Educația și formarea profesională a noii generații de specialiști în energie au fost teme dedicate în centrul dezbaterii strategice “Responsabilitate pentru Educație. Investim în Specialiștii de mâine”, parte integrantă a Conferinței anuale InvesTenergy. Sub patronajul ANRE, evenimentul a reunit lideri din mediul academic, companii energetice și societatea civilă, într-un apel comun pentru colaborare și reformă reală în pregătirea forței de muncă din domeniu.
Moderatorul discuției a fost Mircea Bițoiu, președinte al Asociației Inginerilor Energeticieni și Electricieni (AIEE).
Silvia Vlăsceanu, Director Executiv HENRO: “Fără o strategie coerentă, vom continua să pierdem specialiști”
Directorul executiv al Asociației HENRO a tras un semnal de alarmă asupra migrației constante a specialiștilor între sectoare, generată de politici publice inconsecvente: “Chiar daca pare paradoxal, calitatea personalului este influențată la fel de mult de stabilitatea legislativă. Am asistat la exoduri din sectorul energetic către construcții, apoi către administrația publică, în funcție de cum au evoluat facilitățile fiscale sau salariale. Acum, prin plafonarea salariilor în companiile de stat, asistăm din nou la o migrație – dar de această dată către privat.”
Vlăsceanu subliniază că problema este sistemică și profundă: “Nu contează natura capitalului, contează calitatea și pregătirea personalului. Stabilitatea legislativă și resursa umană pregătită sunt esențiale în tranziția energetică.”
Diana Robescu, Decan Facultatea de Energetică: “Companiile trebuie să fie parte activă din procesul educațional”
Decanul Facultății de Energetică din cadrul Universității Politehnica București, Diana Robescu, a evidențiat adaptările curriculare continue în fața schimbărilor rapide din sector: “Am introdus specializări noi precum Energetică și Tehnologii Informatice sau Energetică și Tehnologii de Mediu. Începând din acest an, organizăm programe duale împreună cu cinci companii majore – inclusiv Electrica, Transelectrica și Hidroelectrica.”
Aceste inițiative au atras un interes crescut din partea tinerilor: “Pentru 60 de locuri la licență în sistem dual, am avut 170 de candidați. Este dovada clară că implicarea companiilor este esențială.”
“Educația este foarte importantă pentru o Energie cu Responsabilitate, Din punct de vedere al pregătirii studenților și de formare a forței de muncă de care au nevoie atât sectorul energetic, dar și alte sectoare de activitate. Așteptăm specialiști din companii care să vină la facultate să le vorbească studenților din viața reală”, a adresat invitația decanul Facultății de Energetică din cadrul UNST Politehnica București, Diana Robescu, în cadrul Conferinței anuale InvesTenergy, cu o audiență de peste 130 de participanți din sectorul energetic.
Alexandru Chiriță, CEO Electrica: “Este timpul pentru un Pact Național pentru Educație în Energie”
CEO-ul Electrica, Alexandru Chiriță, a pledat pentru o abordare colectivă, coerentă, la nivelul întregii industrii: “Fiecare companie își alocă resursele dupa buna înțelegere si oportunitate, însă dacă facem parte din asociații profesionale, producători, furnizori, distribuitori, precum și ceilalți participanți la piață, cred că împreună ne putem așeza cu toți la masă și să stabilim ca toate aceste investiții să le facem într-un mod coerent. În cazul Universității Politehnica, ne-am alăturat unui efort făcut de facultate, dar nu ne-am adunat să decidem noi că sprijinim aceste programe. Vreau să conștientizăm că este nevoie nu doar ca inginerii, tehnicienii, electricienii să vină la universitate să comunice cu studenții și masteranzii, ci este nevoie și de persoanele din conducere. Persoane care interacționează cu toți angajații și sa le explice care este perspectiva, cum se vede și din cealaltă parte. Nu e suficient să discutăm punctual sau individual. Avem nevoie de un pact comun între toți actorii – producători, distribuitori, furnizori, autorități, mediul academic. Să investim coerent și strategic în educație.”
Chiriță a punctat și importanța dezvoltării unei mentalități multidisciplinare și a deschiderii către noile tehnologii, inclusiv inteligența artificială: “AI va schimba complet industria energetică. La Electrica, integrarea deja a început și eficiența proceselor ar putea crește cu 30%. Va trebui să ne respecializăm cu toții, altfel vom fi lăsați în urmă.”
Claudiu Butacu, Președinte EfdeN: “Tinerii au nevoie de profesori care inspiră, nu de metode învechite”
Cu experiență directă în lucrul cu peste 1.100 de tineri și studenți, Claudiu Butacu, Președinte EfdeN & Lector la BISM și SNSPA, a vorbit despre nevoia urgentă de modernizare a metodelor educaționale: “Școala ne-a pregătit pentru trecut, nu pentru viitor. Tinerii nu mai învață din frică, ci prin implicare și relevanță practică. Trebuie să le oferim experiențe cu sens.”
Apelul său a fost către implicare activă și colaborare autentică între cele trei paliere esențiale: companiile, mediul academic și societatea civilă. “Educația de calitate nu vine doar din manuale. Avem nevoie de profesori moderni, implicați, capabili să creeze ‘memorie emoțională’. Tinerii trebuie ascultați și integrați real în proiecte.”
Alina Ardelean, Director Dezvoltare REPOM & Coordonator COALITION pentru Romania: “Să construim punți reale între școală și industrie”
Reprezentanta REPOM și coordonator al proiectului european COALITION pentru România, Alina Ardelean a prezentat o inițiativă concretă care reunește mediul academic, autoritățile publice, ONG-urile și industria: “Tinerii sunt foarte receptivi. Un lucru este cert – ei au nevoie de noi. Trebuie să lucrăm în sinergie. Proiectul Coalition asta face – este o punte între școală și industrie. Tinerii au profesori extraordinari de buni, am mers la Universitatea din Brasov și cea din Târgu Mureș, ambele cu secții de energetică. Am remarcat că profesorii nu au întotdeauna contactul cu realitatea din piața de energie. Prin COALITION, creăm aceste punți. Studenții se implică direct în proiecte de cercetare, dezvoltare și inovare.”
Proiectul Coalition este finanțat de Uniunea Europeană, a început în 2023 și are termen de implementare 48 de luni. Se desfășoară ca o simbioză între mediul academic, ONG, autorități publice locale și industrie. Motivul pentru care REPOM este în acest consorțiu este experiența noastră de 15 ani în domeniul energiei din surse regenerabile. Scopul este dublu – transferul de know-how și co-crearea de competențe relevante: “Și noi, companiile, suntem în proces de învățare. Iar acest proces, dacă este deschis și colaborativ, va produce specialiști adaptați provocărilor de azi și de mâine”, spune Alina Ardelean.
Concluzie Dialogului Strategic: Educația este responsabilitatea tuturor
Panelul a evidențiat un consens clar: fără o strategie națională coerentă, fără implicarea directă a companiilor, fără profesori inspiraționali și fără punți reale între educație și industrie, România riscă să piardă nu doar specialiști, ci și avantajul competitiv în tranziția energetică.
Responsabilitatea pentru educație nu este opțională. Este singura cale sustenabilă către un viitor energetic sigur, eficient și durabil.
