Rompetrol Rafinare rămâne pe pierdere la 9 luni și reiterează necesitatea abrogării impozitului minim pe cifra de afaceri

Publicat pe Categorii Esential, Petrol si gaze
Prima Pagina Actual Esential Rompetrol Rafinare rămâne pe pierdere la 9 luni și reiterează necesitatea abrogării impozitului minim pe cifra de afaceri

Rezultatul net înregistrat de Rompetrol Rafinare, în primele 9 luni ale anului, este în continuare negativ – 20 milioane USD, fiind influențat în principal de volatilitatea cotațiilor internaționale și de cadrul fiscal aplicabil, potrivit unui comunicat al companiei.

Compania reiterează nevoia stringentă enunțată de mediul de business ca inițiative fiscale precum impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) să fie abrogate și înlocuite cu soluții sustenabile, completate cu stimulente pentru investiții în domenii strategice, obiectivul companiei fiind să își mențină rolul în stabilitatea domeniului energetic și, ulterior, să-și diversifice și dezvolte operațiunile.

Rompetrol Rafinare a înregistrat în primele nouă luni din 2025 un total al materiilor prime procesate în rafinăriile Petromidia și Vega de 4,61 milioane de tone, pe fondul unui flux stabil de materii prime asigurat de compania KazMunayGas Kazahstan. În aceeași perioadă, producția de carburanți (benzine, motorine, jet) s-a situat la un total de 3,52 milioane de tone.

Cifra de afaceri brută a ajuns la 4,44 miliarde de dolari, în timp ce rezultatul operațional (EBITDA – profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare) a înregistrat o valoare de 175 de milioane de dolari.

Rompetrol Rafinare este unul dintre cei mai importanți contributori la bugetul de stat, cu un aport de peste 1,4 miliarde de dolari în perioada ianuarie – septembrie 2025. Acționarii semnificativi ai companiei sunt KMG International (54,63% – direct și indirect) și Statul Român, prin Ministerul Energiei (44,7%).

Conform datelor la 9 luni, rafinăria Petromidia Năvodari a procesat peste 4,3 milioane de tone de materii prime, din care au rezultat aproximativ 1,25 milioane de tone de benzină și 2,28 milioane de tone de carburanți diesel și Jet A1. Vânzările de carburanți au fost direcționate în proporție de aproximativ 60% pe piața internă.

Supusul zilnic al rafinăriei a atins un nivel de 16,76 mii tone in perioada iulie-septembrie, procesând în total 1,54 milioane de tone. Astfel, gradul de utilizare a capacitații de rafinare a fost de 99,37%, respectiv 96,82% la nivelul primelor nouă luni.

Randamentul produselor albe (benzină, motorină, GPL, JET, propilenă) înregistrat în primele nouă luni din 2025 a fost de 87,1%wt, iar indicele de intensitate energetică (EII) a atins un nivel de 92.9 puncte, fapt care evidențiază angajamentul continuu al rafinăriei pentru eficiență energetică și optimizarea proceselor. 

În ceea ce privește rafinăria Vega (singurul producător intern de bitum și hexan), procesarea totală de materie primă a fost de circa 281 mii de tone în primele 9 luni din 2025, nivel determinat direct de cantitățile majorate de componenți primite de la rafinăria Petromidia.

Rafinăria Vega a înregistrat parametri operaționali optimi, cu o pierdere tehnologică scăzută, de 0,77% și un consum energetic de 2,47 GJ/t. Vega aniversează în acest an 120 de ani de funcționare, rafinăria fiind un simbol al industriei energetice românești.

În ianuarie – septembrie 2025, producția totală de polimeri a fost de 62 de mii de tone, iar  vânzările au fost direcționate preponderent catre piața internă. La inceputul lunii mai, compania a repornit si instalația de Polietilene de Joasă Densitate (LDPE).

Singura divizie petrochimică din România a continuat să-și onoreze livrările către partenerii din industriile de profil, susținând, astfel, mai multe segmente de producție din țară.

Vânzările de carburanți în zona de retail au înregistrat o ușoară scădere, ca urmare a cererii generale de piață, determinate de creșterea TVA, a accizelor și a puterii de cumpărare aflate pe un trend descendent.

În perioada ianuarie – septembrie 2025, vânzările pe canalele en-gros au crescut, ca rezultat al efortului strategic al echipei de management, de consolidare a poziției pe piață.

La finalul lunii septembrie 2025, rețeaua de distribuție din România a ajuns la 1.206 puncte de comercializare. Rețeaua include stațiile proprii, stațiile partener și stațiile mobile: expres, baze interne de 9 și 20 de metri cubi.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *