Studiu: Reducerea facturilor este  principala motivație pentru 75% dintre români în ceea ce privește măsurile de eficiență energetică

Publicat pe Categorii Eficienta energetica, Esential
Prima Pagina Actual Esential Studiu: Reducerea facturilor este  principala motivație pentru 75% dintre români în ceea ce privește măsurile de eficiență energetică
  • Șase din zece români intenționează să investească în eficiența energetică a locuinței în următorul an

Economiile la factură reprezintă principala motivație pentru 75% dintre români în ceea ce privește măsurile de eficiență energetică, în timp ce confortul sporit este menționat de 13% dintre respondenți, iar aproape 10% își manifestă preocuparea pentru mediu și spun că o locuință eficientă energetic contribuie la reducerea poluării, relevă o cercetare sociologică realizată pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al companiilor E.ON și Delgaz Grid*. Mult mai puțini, în jur de 2%, sunt cei care apreciază că valoarea locuinței crește prin astfel de măsuri.

Jumătate din respondenți estimează că, după aplicarea unor măsuri de eficiență energetică, valoarea facturii s-ar putea diminua cu 20-40%, iar un sfert dintre aceștia se așteaptă la o scădere sub 20%. Celălalt sfert îl reprezintă optimiștii, care apreciază că facturile vor scădea cu ponderi cuprinse între 40 și 60%.

Peste 87% dintre români au aplicat, în ultimele luni, măsuri de reducere a consumului de energie la locuințe sau pentru afacerile lor, iar peste 60% se arată interesați să investească în diverse proiecte de eficiență energetică, în următorul an, pentru a obține un confort sporit și, mai ales, pentru a-și reduce facturile de energie, potrivit cercetării.

Circa 70% dintre respondenți spun că au luat deja diverse măsuri simple, precum setarea optimă a centralelor, stingerea luminii în camerele în care nu stau ori au optat pentru iluminatul cu becuri LED, care aduc economii semnificative față de becurile incandescente sau chiar față de cele fluorescente și au o durată de utilizare mai mare. O pondere mult mai mică, de 16%, revine celor care au declarat că au investit în achiziționarea și instalarea de panouri fotovoltaice, cu sau fără baterii de stocare.

În ceea ce privește resursele financiare necesare în viitor concretizării investițiilor în eficiența energetică a locuinței, peste 58% dintre români spun că vor folosi propriile economii, iar 12% vor apela la credite bancare, în timp ce aproape 30% dintre respondenți speră să poată accesa programe finanțate de stat, cum ar fi, de exemplu, Casa Verde Fotovoltaice.

Schimbarea aparaturii electrocasnice cu cea eficientă energetic, în topul preferințelor

Întrebați care este prioritatea nr.1 pentru a avea o casă eficientă energetic, 43% dintre respondenți consideră că înlocuirea electrocasnicelor vechi cu cele având clase energetice superioare este cea mai bună soluție, iar alți aproximativ 20% spun că izolarea termică a locuinței, respectiv schimbarea centralei termice cu una în condensare sunt cele mai avantajoase măsuri de reducere a consumului de energie. O centrală în condensare este mai eficientă decât una clasică, consumând cu până la 30% mai puțin gaz, are un randament superior și o durată de viață mai mare.

În concluzie, interesul pentru creșterea eficienței energetice este o preocupare constantă a românilor. Fie că vorbim despre schimbarea de comportament în ceea ce privește utilizarea energiei sau despre investiții pentru obținerea unei locuințe eficiente energetic, țintele finale sunt obținerea unui confort sporit și reducerea facturilor la energie.

Platforma despre-energie.ro, un proiect susținut de companiile E.ON și Delgaz Grid, a fost lansată în anul 2020 cu obiectivul de a deveni, pentru consumatorii de electricitate și gaze, una dintre principalele surse de informare și, în același timp, de explicare, într-un limbaj clar și accesibil, a evoluțiilor relevante și de impact de pe piața de energie, dar și să îi ghideze pe cititori în drumul prin acest univers complex astfel încât să poată lua decizii corecte privind tot ceea ce ține de energia și sursele de energie din propriile gospodării.

* Cercetarea sociologică a fost realizată de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro, un proiect al E.ON și Delgaz Grid, în perioada 15.10-24.10.2025, pe un eșantion de 1.052 de utilizatori online, cu o marjă de eroare de +/-3%, fiind considerat reprezentativ pentru populația adultă a României, dar asumând limitările din derularea online.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *