- Pentru a sprijini gospodăriile vulnerabile, expuse la sărăcie, și întreprinderile mici în tranziția energetică, Comisia Europeană a propus crearea unui Fond social pentru climă, cu un buget de 72 de miliarde euro pentru 2025-2032.
Înființarea fondului face parte din pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55”, care urmărește atingerea obiectivelor Pactului Verde european.
Parlamentul European dorește să-i ajute pe europeni să treacă la energia curată, potrivit unui comunicat. Urmează să adopte o poziție în cadrul sesiunii plenare de la începutul lunii iunie, ceea ce ar permite începerea negocierii textului final cu Consiliul.

Combaterea sărăciei energetice
Propunerea, elaborată de comisiile pentru mediu și cea pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale ale Parlamentului, își propune să stabilească definiții comune în întreaga UE pentru sărăcia energetică și sărăcia de mobilitate.
Sărăcia energetică se referă la gospodăriile care nu pot avea acces la servicii de energie esențiale care permit un nivel de trai decent. Sărăcia de mobilitate se referă la gospodăriile care se confruntă cu costuri mari pentru transport sau care au acces restrâns la moduri de transport accesibile.
Parlamentul dorește să răspundă în mod special provocărilor cu care se confruntă insulele, regiunile muntoase și zonele mai puțin dezvoltate și îndepărtate, se precizează în comunicat.
Țările care nu respectă drepturile fundamentale sau statul de drept nu vor avea acces la acest fond.
Cum va ajuta Fondul social pentru climă?
Va finanța măsuri concrete pentru combaterea sărăciei energetice și de mobilitate, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung:
- Reducerea taxelor și impozitelor pe energie sau oferirea altor forme de sprijin direct pentru a face față creșterii prețurilor la transportul rutier și la combustibilul pentru încălzire. Această măsură ar urma să fie eliminată treptat până la sfârșitul anului 2032;
- Stimulente pentru renovarea clădirilor și pentru trecerea la surse regenerabile de energie în construcții;
- Stimulente pentru trecerea de la transportul privat la cel public, mașini partajate sau mersul cu bicicleta;
- Sprijin pentru dezvoltarea unei piețe second-hand pentru vehicule electrice.