- Dana Dărăban, ACUE: Trebuie să existe o modalitate unitară de facturare pe zona de regularizare
Factura la energie electrică, respectiv modul de facturare, s-a modificat de peste 14 ori! După adoptarea OUG 118/2021, modificată prin legea 259/2021, OUG 130/2021, OUG 2/2022 și OUG 3/2022, facturarea la energie electrică s-a modificat de 14 ori, prin legislația primară și secundară, a spus Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).
Ce înseamnă asta pentru furnizori și consumatori? Furnizorii au obligația să-și modifice programele informatice, procese de durată, cu costuri aferente. Iar consumatorii sunt puși în fața unor serii de modificări în facturi pe care nu le mai pot înțelege, cu toate explicațiile oferite de furnizori.

Urmează noi modificări, OUG 119/2022 privind plafonarea/compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale va fi pusă în dezbatere la comisiile de specialitate din Camera Deputaților.
ACUE va cere, la comisiile de specialitate din Camera Deputaților și la ANRE, să se introducă în legislație clarificări, în sensul stabilirii unui termen minim în care furnizorul să poate să-și adapteze programul informatic la noile și repetatele modificări în modul de facturare.
Un alt aspect care trebuie clarificat face referire la regularizarea facturilor. Trebuie să existe o modalitate unitară de facturare pe zona de regularizare, precizează Dana Dărăban. Potrivit OUG 119/2022, în februarie 2023 va avea loc regularizarea facturilor.
ACUE vine cu explicații: Estimările pentru facturarea lunară se fac pe baza istoricului de consum și a convenției de consum, care este documentul semnat între client și furnizor, prin care se agreează, de comun acord, cantitatea de energie electrică, pe baza căreia furnizorul va factura consumul.
Prin factura de regularizare se actualizează/aduce la zi consumul facturat cu cel real, bazat pe citirea indexului de către reprezentanți ai operatorului de distribuție. Diferența de cantitate de energie consumată versus ce s-a facturat se împarte la perioada pentru care se face regularizarea și rezultă o cantitate medie pe lună. Prețul de regularizare este cel corespunzător perioadei când a avut loc consumul, nu este prețul momentului când se face regularizarea.
Cea mai bună modalitate de a ține costurile sub control este autocitirea indexului, recomandă ACUE. Potrivit datelor federației, 14% – 30% dintre clienții casnici citesc contorul, un procent în creștere în ultimul an.