Proiectul legii offshore intră astăzi, 18 mai, la vot în Plenul Camerei Deputaților, după ce Comisiile de specialitate au dezbătut, votat și întocmit raportul ieri, 17 mai.

Comisiile reunite pentru industrii și servicii și pentru buget, finanțe și bănci ale Camerei Deputaților au transmis raportul comun asupra proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore. În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de Lege offshore, cu o serie de amendamente admise și respinse. Și Comisia pentru transporturi și infrastructură, în ședința din data de 17.05.2022, a avizat favorabil proiectul de lege, cu amendamente respinse.
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 11 mai 2022.
“Guvernul, prin hotărâre, la propunerea Ministerului Energiei, poate introduce restricții temporare de preț și vânzare pentru cantitățile necesare de gaze naturale în vederea asigurării consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică destinată populației, precum și a celor necesare îndeplinirii obligațiilor subsumate mecanismelor europene de solidaritate prevăzute de reglementările europene. Aceste măsuri vor fi limitate în timp și scop și se vor aplica în mod proportional cantităților totale de gaze naturale de producție internă”. Comisiile reunite pentru industrii și servicii și Comisiei pentru buget, finanțe și bănci ale Camerei Deputaților au admis acest amendament al Grupurilor Parlamentare PSD, PNL și UDMR.
Textul aprobat de Senat este: Prin excepție de la dispozițiile alin.(1), Guvernul, prin hotărâre, la propunerea Ministerului Energiei, în situație de criză energetică și/sau de distorsiune a aprovizionării cu gaze naturale a României, poate lua măsuri de vânzare cu prioritate în Romania, a cantităților de gaze naturale extrase din perimetrele respective.
Un alt amendament aprobat de Comiile de specialitate prevede că “În vederea protejării siguranței energetice a României, contractele bilaterale de tranzacționare a cantităților de gaze exploatate din perimetrele reglementate de prezenta lege, vor fi notificate, pentru monitorizare, Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei cel târziu înainte de data intrării în vigoare a acestora”. În forma aprobată de Senat, aceste contracte “vor fi notificate, spre avizare, Autorității Naționale de Reglementare a Energiei…”
Potrivit expunerii de motive, propunerea legislativă vizează adoptarea unui set de măsuri privind stabilitatea regimului fiscal şi de redevenţe petroliere, precum şi eliminarea impozitării suplimentare a veniturilor pentru preţurile de vânzare la care investitorii nu realizează supraprofituri (între 45,71 lei/MWh şi 85 lei/MWh), cu menţinerea grilei de impozitare în urma practicării unor preţuri mai mari de 85 lei/MWh. De asemenea, este propusă creşterea de la 30% la 40% a nivelului maxim pentru deducerea investiţiilor din segmentul upstream pentru determinarea impozitului suplimentar, eliminarea limitării deducerii investiţiilor pentru calculul impozitului pe profit, reglementarea regimului fiscal pentru perimetrele onshore de adâncime mai mari de 3000 m şi eliminarea utilizării preţului de referinţă în determinarea bazei de calcul a impozitului asupra veniturilor suplimentare.