Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră pentru clădiri și transportul rutier (ETS2) urmează să fie lansat oficial în 2027 și va avea un impact direct asupra consumatorilor, dar poate aduce și beneficii importante, relevă un studiu al Asociației Energy Policy Group (EPG), redactat de cercetătorii Ana-Maria Niculicea, Constantin Postoiu și Mihnea Cătuți.
În România, estimări ale prețurilor prezic că o gospodărie cu un consum mediu de gaz pe 100 metri cubi va avea de plătit între 49 RON și 76 RON pe lună, în timp ce în sectorul transportului rutier, prețurile pot varia între 0,74 RON și 1,16 RON pe litru pentru motorină, 0,63 RON și 0,98 RON pentru benzină și 0,43 RON și 0,67 RON pentru GPL. Comisia Europeană a propus soluții pentru – a consolida mecanismele existente de control al prețurilor astfel că este mai probabilă limita inferioară a intervalului estimat al impactului.

Arhitectura ETS a avut deja efecte ample în stimularea tranformării economice, valorificarea inovării, creșterea securității energetice, îmbunătățirea sănătății publice, precum și în facilitarea accesului populației la investiții în tehnologii curate. ETS2 reprezintă o oportunitate pentru Romania de a reduce emisiile în două sectoare în care progresul a fost până acum lent și de a genera venituri suplimentare care pot fi investite în măsuri de decarbonizare adaptate persoanelor vulnerabile.
Cel mai mare impact produs de ETS2 va fi atenuat prin Fondul Social pentru Climă, iar veniturile realizate din comercializarea certificatelor vor putea fi utilizate pentru a ajuta cetățenii și companiile în tranziția către alternative cu emisii scăzute. Între 1,6 și 2,9 milioane de români ar putea benficia de aproape 6 miliarde EUR din Fondul Social pentru Climă până în 2032, la care se pot adăuga aproximativ 9 miliarde EUR până în 2030. Fondurile pot fi folosite pentru a anticipa efectele regresive, a favoriza acceptarea socială a ETS2, a investi în scheme de leasing social pentru vehicule electrice și pompe de căldură, renovări și sprijin financiar direct, dar și pentru a susține parțial povara fiscală a investițiilor în dezvoltarea locală și pentru a crea cerere pentru producția industrială domestică.
Romania, prin Hotărârea de Guvern nr. 907 din 23 octombrie 2025, a transpus directiva ETS revizuită cu intrarea în vigoare amânată pentru 2031, ceea ce reprezintă riscuri și implică pierderi financiare importante.
Experții EPG recomandă autorităților publice să privească ETS2 ca pe o oportunitate cu beneficii importante pe lângă simpla reducere a emisiilor, prin punerea în aplicare a următoarelor recomandări:
• Menținerea arhitecturii existente a politicilor climatice și a obiectivelor de tranziție, transformându-le într-un instrument strategic pentru securitatea energetică, reziliența economică, autonomia strategică a UE și creșterea competitivității.
• Informarea cetățenilor cu privire la impactul estimat al ETS2, benficiile sale și modului în care vor fi redistribuite veniturile.
• Diversificarea programelor AFM și creșterea accesibilității acestora; crearea de programe separate și scheme de leasing social destinate persoanelor vulnerabile, pentru a le susține inclusiv după încheierea finanțării Fondului Social pentru Climă.
• Elaborarea de programe care pot stimula producția locală de vehicule electrice, materiale de construcții și pompe de căldură.
• Evaluarea tipurilor de investiții pentru dezvoltare locală pot fi sprijinite din veniturile ETS2, ca mijloc de reducere a presiunii asupra deficitului pentru continuarea ritmului investițiilor.
• Planificarea unei scheme de frontloading, care permite anticiparea investițiilor atât din Fondul Social pentru Climă, cât și prin viitorul mecanism instituit prin Banca Europeană de Investiții.
• Analizarea introducerii unor scheme de sprijin pentru a reduce expunerea sectoarelor economice afectate în mod disproporționat, cum ar fi companiile de transport rutier și unii producători industriali.



















