- ACUE: ”Autostrăzile de energie” intră pe agenda strategică a Uniunii
- Propunerile legislative vor fi analizate de Parlamentul European și Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare
Nou Pachet european pentru rețele reprezintă o schimbare de paradigmă în abordarea infrastructurii energetice, prin adoptarea unei perspective cu adevărat europene asupra planificării, prin accelerarea procedurilor de autorizare și printr-o distribuire mai echitabilă a costurilor aferente proiectelor transfrontaliere.
Comisia Europeană a prezentat Pachetul european pentru rețele („European Grids Package”) și inițiativa „Energy Highways” („Autostrăzi Energetice”), două instrumente strategice menite să transforme profund modul în care energia circulă în interiorul Uniunii Europene. Noile măsuri vor permite integrarea unei cantități mai mari de energie curată, mai ieftină, și vor accelera electrificarea economiei, contribuind astfel la scăderea facturilor și la asigurarea unui trai accesibil pentru toți cetățenii europeni. Totodată, modernizarea rețelelor va consolida securitatea energetică a UE, într-un context în care blocul comunitar își continuă eforturile de a reduce dependența de importurile de energie din Rusia, se precizează în comunicatul CE.

Pentru a pregăti rețelele viitorului, Comisia propune și instrumente financiare suplimentare. Printre acestea, împărțirea corectă și transparentă a costurilor și agregarea proiectelor sunt esențiale, având în vedere că infrastructurile energetice transfrontaliere generează beneficii care depășesc teritoriile în care sunt amplasate. Gruparea proiectelor poate facilita finanțarea, inclusiv prin înființarea unor vehicule cu scop special, menite să atragă investiții private suplimentare.
În discursul privind Starea Uniunii din 2025, președinta Ursula von der Leyen a anunțat lansarea celor opt „Energy Highways”, proiecte critice pentru remedierea celor mai presante nevoi de infrastructură energetică. Acestea au fost selectate în funcție de importanța lor strategică pentru finalizarea Uniunii Energetice și de necesitatea unui sprijin politic puternic la nivelul UE pentru implementare.
Comisia și-a exprimat angajamentul de a accelera imediat implementarea „Energy Highways”, printr-o coordonare politică întărită, prin activarea Grupurilor regionale la nivel înalt, prin mobilizarea coordonatorilor europeni și printr-o colaborare strânsă cu Task Force-ul pentru Uniunea Energetică. Fiecare proiect va fi tratat ca prioritate la nivel european, iar statele membre vor fi sprijinite să acorde aceeași prioritate și la nivel național.
Propunerile legislative vor fi analizate de Parlamentul European și Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare. În paralel, Comisia va continua să colaboreze cu statele membre și cu actorii relevanți pentru a implementa proiecte energetice transfrontaliere-cheie, incluse recent în cea de-a doua listă europeană a Proiectelor de Interes Comun și Proiectelor de Interes Mutu. Cooperarea strânsă va fi crucială pentru avansarea rapidă a inițiativelor „Energy Highways”, precum și pentru accelerarea procedurilor de autorizare pentru proiectele de energie regenerabilă, capacitățile de stocare și stațiile de reîncărcare.
Nivelul de interconectare dintre statele membre rămâne insuficient pentru o veritabilă Uniune Energetică.
Potrivit CE, mai multe state membre nu sunt pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivul de interconectare de 15% până în 2030. Consecințele acestei întârzieri sunt semnificative: în 2022, combustibilii fosili reprezentau 70% din energia disponibilă brută în UE, iar 98% din petrolul și gazul consumat era importat, expunând Uniunea la volatilitate și riscuri geopolitice.
Disparitățile majore de preț la energie reflectă, de asemenea, lipsa unei infrastructuri integrate și moderne. În 2024, prețurile energiei electrice pentru industrie au atins 0,199 €/kWh în UE, comparativ cu 0,082 € în China și 0,075 € în SUA. În prima jumătate a anului 2025, prețul pentru consumatori varia în UE de la 0,3835 €/kWh în Germania la 0,1040 €/kWh în Ungaria, în timp ce prețurile pentru non-gospodării oscilau între 0,2726 €/kWh în Irlanda și 0,0804 €/kWh în Finlanda.
Pentru a reduce aceste diferențe și a contribui la competitivitatea economică, Comisia propune creșterea semnificativă a sprijinului financiar. În cadrul Cadrului Financiar Multianual 2028-2034, bugetul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF Energy) ar urma să crească de cinci ori, de la 5,84 miliarde € la 29,91 miliarde €. Această finanțare publică robustă va fi completată de măsuri menite să mobilizeze investiții private prin viitoarea Strategie pentru Investiții în Energie Curată.
ACUE: UE a lansat planul de modernizare a rețelelor electrice. ”Autostrăzile de energie” intră pe agenda strategică a Uniunii
Comisia Europeană a adoptat un pachet amplu pentru modernizarea și extinderea rețelelor electrice ale Uniunii, un pas esențial pentru integrarea accelerată a energiilor regenerabile și consolidarea securității energetice. Infrastructura actuală nu mai poate susține ambițiile climatice și industriale ale Europei. În centrul măsurilor se află dezvoltarea de coridoare electrice de mare capacitate, care vor permite transportul rapid și sigur al energiei în întreaga Uniune.
Ce prevede noul pachet:
• Investiții majore în rețelele electrice, pe fondul creșterii presiunii asupra infrastructurii: în 2022, congestiile au generat costuri de 5,2 miliarde euro, iar fără intervenție acestea ar putea urca la 26 miliarde euro până în 2030.
• Opt „Autostrăzi de Energie” strategice, pentru a consolida capacitatea rețelei europene – de la Marea Baltică la Cipru și din Europa de Sud-Est până la Peninsula Iberică. Aceste coridoare conectează zonele cu producție ridicată de energie regenerabilă cu regiunile cu cerere intensă și susțin integrarea reală a pieței europene.
• Interconectări și linii transfrontaliere de mare capacitate, care permit transportul eficient al energiei și reduc blocajele dintre piețe.
• O hartă unică europeană de planificare a infrastructurii, care integrează toate sectoarele energetice pentru o abordare coordonată la nivelul întregii Uniuni. Aceasta urmărește eliminarea suprapunerilor, prioritizarea investițiilor și orientarea lor către proiecte cu impact maxim.
• Digitalizarea și modernizarea rețelelor, inclusiv extinderea smart grids, pentru a integra volume tot mai mari de regenerabile și pentru a crește flexibilitatea sistemului.
• Simplificarea și accelerarea procedurilor de autorizare – pentru infrastructura de transport, proiecte regenerabile, stocare și stații de încărcare.
• Creșterea acceptanței publice, prin implicarea comunităților locale și prin mecanisme care asigură distribuirea beneficiilor proiectelor la nivel local.
• Întărirea securității și rezilienței rețelelor, în contextul creșterii riscurilor cibernetice și a vulnerabilității interconectărilor considerate infrastructură strategică.
De ce sunt importante aceste măsuri pentru Europa?
Până la 310 TWh de energie regenerabilă ar putea fi irosite până în 2040 dacă rețelele nu sunt modernizate, ceea ce reprezintă un risc major atât pentru obiectivele climatice, cât și pentru competitivitatea economică.
Implicații pentru România
Planul deschide oportunități pentru finanțarea modernizării rețelelor și pentru o integrare mai bună în sistemul european. Pentru o piață aflată în plină transformare, investițiile devin esențiale pentru stabilitate, pentru conectarea noilor capacități regenerabile și pentru protejarea consumatorilor de efectele congestiilor și limitărilor tehnice.


















