ACCER propune: Costurile cu energia ale consumatorilor să fie formate dintr-o componentă plafonată și două concurențiale; una privind exclusiv prețul energiei electrice marfă și una de profilare și echilibrare

Publicat pe Categorii Business, Furnizare / Distributie / Transport, Semnal
Prima Pagina Business Furnizare / Distributie / Transport ACCER propune: Costurile cu energia ale consumatorilor să fie formate dintr-o componentă plafonată și două concurențiale; una privind exclusiv prețul energiei electrice marfă și una de profilare și echilibrare
  • Valorile prețurilor totale ale electricității și a gazelor naturale să fie atenuate pentru toți consumatorii de energie, să se intervină la nivelul formării prețului energiei electrice active și a prețului moleculei de gaze naturale, nu și la cel al costurilor reglementate

Asociația Companiilor Consumatoare de Energie din Romania – ACCER propune ca valorile prețurilor totale ale electricității și a gazelor naturale să fie atenuate pentru toți consumatorii de energie din România, strict prin intervenția la nivelul formării prețului energiei electrice active și a prețului moleculei de gaze naturale, nu și la cel al costurilor reglementate (tarife de transport, tarife de distribuție, acciză, TVA, contribuție pentru cogenerare de înaltă eficiență și cost al Certificatelor Verzi).

În sensul atenuării impactului creșterii prețurilor energiei asupra consumatorilor, ACCER susține formarea costurilor cu energia ale consumatorilor din România aferente prețului energiei electrice active și prețul moleculei de gaze naturale formate, din 3 componente principale, una plafonată și două concurențiale (una privind exclusiv prețul energiei electrice marfă și una de profilare și echilibrare).

ACCER consideră că modul de implementare și consecințele neconsiderate prin studii de impact ale celor 3 ordonanțe de urgență nu au reușit să conducă la nivelul scontat și așteptat de atingere a scopului. Din acest motiv, a  pregătit un Set de măsuri, spre a fi implementate printr-un nou act normativ.

Măsurile identificate de ACCER își propun atât atenuarea impactului creșterii prețurilor energiei asupra consumatorilor, cât și rezolvarea anumitor disfuncționalități actuale din piața de energie, respectiv:

•        Eliminarea presiunii de cash-flow a furnizorilor și a dificultăților acestora în a își finanța activitatea, prin eliminarea oricărei forme de compensare, în sensul recuperării sumelor de la Bugetul de Stat;

•        Asigurarea unei profitabilități certe și rezonabile pentru furnizori inclusiv pentru cantitățile supuse măsurilor de plafonare (Xe% și Xg% în formulele din adresa atașată) prin includerea unei marje clare (Mfe și Mfg);

•        Facilitatea acoperirii tuturor costurilor furnizorilor, prin includerea unei componente clare de profilare și de echilibrare (Cne și Cng), variabilă în funcție de negocierea dintre furnizor și consumator;

•        Certitudinea profitabilității producătorilor de energie prin considerarea evoluției prețurilor de producție a energiei, prin raportarea la prețul de producție (Ppe și Ppg) și prin includerea unei marje clare (Mpe și Mpg);

•        Refacerea cadrului potrivit pentru funcționarea normală a pieței, în sensul facilitării reluării activității de ofertare și de vânzare a furnizorilor, prin asigurarea unor cantități nesupuse măsurilor de plafonare (100% – Xe% și 100% – Xg%);

•        Reintroducerea competitivității în piața de furnizare, prin permiterea negocierii prețului energiei electrice active (Pne) și a prețului moleculei de gaze naturale (Png) pentru cantitățile nesupuse măsurilor de plafonare;

•        Reducerea presiunii Furnizori de Ultimă Instanță de preluare a consumatorilor, prin refacerea cadrului optim de funcționare a pieței;

•        Eliminarea presiunii de compensare a Bugetului de Stat, care în schimb își va conserva nivelul dividendelor potențiale, considerate a fi diferența dintre dividendele generate de profitul producătorilor de energie și costurile cu compensarea conform OUG 27/2022.

Asociația susține că are în vedere faptul că producția de electricitate și de gaze naturale a companiilor deținute de Statul Român acoperă o mare parte a necesarului de consum al țării și că a ținut cont de faptul că, în contextul actual al OUG 27/2022, profitabilitatea efectivă a Statului Român generată prin dividendele încasate de la aceste companii nu este sporită de creșterea prețurilor de vânzare ale acestor producători, deoarece implicit sunt majorate și costurile Bugetului de Stat cu compensarea diferenței suplimentare până la prețul de achiziție al furnizorilor (care are la bază în principiu prețurile de vânzare ale producătorilor.

Majorarea costurilor industriei cu electricitatea și cu gazele naturale determină consecințe incontrolabile, de la diminuarea semnificativă a competitivității industriei românești și până la sistarea activității fabricilor și a combinatelor. Acest spectru de consecințe va afecta direct și indirect bunăstarea cetățenilor României. În mod direct, se va întâmpla prin concedierea salariaților din facilitățile de producție, deoarece în ritmul actual sistarea activității se va transforma în încetarea acesteia. Modul indirect se va concretiza prin imposibilitatea Statului Român de a îi sprijini, din cauza diminuării semnificative a contribuțiilor colectate la Bugetul de Stat de la companiile, care își vor fi restrâns, suspendat sau încheiat activitatea.

Marii consumatori de energie, companii care sunt mari angajatoare și contribuabile la Bugetul României, și-au sistat activitatea deja parțial sau în totalitate. Alte companii importante pentru România deja planifică sistarea activității, iar altele generează scenarii și simulează abordarea aceleiași soluții unice, în lipsa legiferării atât de necesare din partea Statului Român: sistarea activității, prezintă ACCER, într-un comunicat de presă.

Asociația atrage atenția că rezultatele nu vor putea fi remediate în timp, dacă această criză își va atinge imediatul apogeu, fără ca Statul Român să intervină decisiv. România se va găsi în situația de a nu își va mai putea atinge nivelul industrial de astăzi, inclusiv din viitoarea lipsă suplimentară a forței de muncă. Actualii angajați ai fabricilor și combinatelor se vor reorienta, iar o parte dintre aceștia vor migra către piețele de muncă din alte state sau ramuri industriale.

Adresa cu setul de măsuri a fost transmis de către ACCER astăzi, 24.08.2022, către Ministerul Energiei, Ministerul Economiei și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și în atenția Președintelui României, a Guvernului României, a Secretariatului General al Guvernului României, a Senatului României, a Camerei Deputaților, a Reprezentanței Comisiei Europene în România și a partidelor din coaliția de guvernare, prezentându-ne disponibilitatea de a coopera cu autoritățile Statului Român, inclusiv pentru rafinarea și detalierea propunerilor noastre, asumând perfectibilitatea și potențialul de completare și de adaptare a acestora.

ACCER reunește membrii actuali:  Messer România Gaz SRL, Partnerg-i Energy Consultants SRL, Vrancart SA, Pirelli Tyres România SRL, NIMET SRL, Hoeganaes Corporation Europe SA, EDS România SRL, Azomureș SA, TMK-Artrom SA și Schaeffler România SRL. Cifrele cheie însumează la nivelul anului 2021 peste 14.500 de angajați, 9,5 miliarde de lei cifră de afaceri, 0,4 miliarde lei taxe achitate către Bugetul Statului și 0,8 miliarde lei cheltuieli cu energia. În acest moment, ACCER numără 10 membri, al căror volumul total cumulat al consumurilor anuale de electricitate și de gaze naturale reprezintă peste 28% din consumul național non-casnic specific.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *