Agenția Națională pentru Resurse Minerale este pe cale să devină autoritate națională de reglementare în domeniul resurselor minerale și petrolului. Deputații, solicitați să aprobe, pe 3 noiembrie, Proiectul de Lege privind completarea art.45 din Legea minelor nr.85/2003

Publicat pe Categorii Esential, Info Legislativ, Petrol si gaze, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Agenția Națională pentru Resurse Minerale este pe cale să devină autoritate națională de reglementare în domeniul resurselor minerale și petrolului. Deputații, solicitați să aprobe, pe 3 noiembrie, Proiectul de Lege privind completarea art.45 din Legea minelor nr.85/2003
  • Până la data de 1 iulie 2021, Guvernul modifică structura de organizare și funcționare a ANRM, potrivit unui articol nou, propus de Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru mediu și echilibru ecologic

Agenția Națională pentru Resurse Minerale – ANRM are șanse mari să devină autoritate națională de reglementare în domeniul resurselor minerale și petrolului. Deputații sunt solicitați să aprobe, în ședința din 3 noiembrie, Proiectul de Lege privind completarea art.45 din Legea minelor nr.85/2003, un proiect inițiat în 2017.

La propunerea Comisiei pentru industrii și servicii și Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic, care au finalizat Raportul comun ce va fi supus aprobării în Plenul Camerei Deputaților, a fost introdus un nou articol la proiectul de lege menționat, care prevede: “Până la data de 1 iulie 2021, Guvernul modifică structura de organizare și funcționare a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale în vederea schimbării statutului acesteia din agenție în autoritate națională de reglementare în domeniul resurselor minerale și petrolului”.

ANRM este instituţia care se ocupă de reglementarea operatorilor din sectorul petrolier şi minier, inclusiv de calculul şi colectarea redevenţelor. Agenția, subordonată Secretariatului General al Guvernului, se finanţează de la buget. Banii încasați din taxe şi redevenţe se varsă la bugetul de stat. Corect ar fi, dacă tot stabilește prețuri de referință, ANRM să aibă statut de autoritate de reglementare  ca ANRE și să fie subordonată Parlamentului. Statutul ANRM poate fi schimbat doar prin modificarea Legii minelor în Parlament.

Activitatea ANRM, instituție subordonată Guvernului, ce gestionează resursele de hidrocarburi – petrol și gaze, precum și resurele minerale, proprietate a statului român, este pe cât de complexă, pe atât de importantă pentru statul român. ANRM încheie în numele statului acorduri petroliere, licențe de concesiune minieră și permise de exploatare. Totodată, gestionează Sistemul național de transport prin conducte al țițeiului și gazelor naturale și reglmenentează activitățile de exploatare a scestuia prin acordurile de concesiune încheiate cu societăți. Practic, ca să desfășoare activitate în România, marii investitori în domeniul petrolier și al gazelor trec prin filtrul specialiștilor de la ANRM pentru aprobări licențe de concesiune și permise de exploatare.

Redevența minieră obținută prin concesionare, din activități de exploatare a resurselor la suprafață: 40% la bugetul local al județului pe teritoriul căruia există activitatea de exploatare, 40% la bugetul local al comunei, al orașului sau al municipiului, 20% la bugetul de stat

Revenind la Proiectul de Lege privind completarea art.45 din Legea minelor nr.85/2003, inițiat în 2017 de un grup de deputați PNL, acesta a avut un parcurs greoi în Parlament, fiind blocat în repetate rânduri.  După ce a fost adoptat  de Senat, a primit aviz nefavorabil de la Comisia de buget, finanțe, bănci din Camera Deputaților, aviz negativ și de la Comisia juridică. Abia în septembrie 2020, proiectul a fost examinat de Comisia de industrii și servicii și Comisia de mediu și echilibru ecologic. Propunerea acestora este să fie adoptat cu o serie de amendamente admise și respinse.

În cadrul celor două comisii de specialitate s-a decis că se impune reajustarea sumelor încasate cu titlul de redevențe miniere și transferate autorităților locale, pentru a nu genera dezechilibre majore la nivelul bugetului general consolidate.

Astfel, la propunerea comsiilor, s-a introdus un nou articol cu următorul cuprins: „Art. 451. – (1) Redevența minieră se constituie venit la bugetul de stat, cu excepția redevenței prevăzute la alin.(2). (2) Redevența minieră obținută prin concesionare, din activități de exploatare a resurselor la suprafață, se constituie venit după cum urmează: a) 40% la bugetul local al județului pe teritoriul căruia există activitatea de exploatare; b) 40% la bugetul local al comunei, al orașului sau al municipiului, după caz, pe teritoriul căreia/căruia există activitate de exploatare; c) 20% la bugetul de stat.”

Inițiativa legislative, a vizat inițial că, în termen de 30 de zile de la fiecare încasare la bugetul de stat cu titlul redevențe miniere, un procent de 80% din aceste sume să se transfere autorităților locale pe a cărei teritoriu administrative se desfășoară exploatarea pentru care s-a încasat redevența astfel: 55% la bugetul local al județului, 25% la bugetele locale ale unităților administrativ teritoriale.

Guvernul nu a susținut inițiativa legislative, motivând că bunurile obiect al concesionărilor miniere se află în domeniul public și aparțin statului român, fără ca beneficiile rezultate ca urmare a desfășurării activității minere să se resfrângă direct asupra autorității locale.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *