Alarmant! În timp ce Comisia Europeană susține accelerarea investiţiilor în regenerabile, România le blochează! Interpretând eronat legislația, Ministerul Agriculturii respinge dosarele de autorizare a proiectelor fotovoltaice. Specialiștii prezintă riscurile

Publicat pe Categorii Business, Investitii / Tranzactii, Regenerabile, Semnal, Solar
Prima Pagina Business Investitii / Tranzactii Alarmant! În timp ce Comisia Europeană susține accelerarea investiţiilor în regenerabile, România le blochează! Interpretând eronat legislația, Ministerul Agriculturii respinge dosarele de autorizare a proiectelor fotovoltaice. Specialiștii prezintă riscurile

România are nevoie urgentă de investiții în noi capacități de producție a energiei din surse regenerabile. Lipsa de investiții în sectorul energetic în ultimii 9 ani a făcut ca țara noastră să devină un importator net de energie din anul 2019. Situația se poate agrava și mai mult, având în vedere planul de decarbonizare aprobat prin Ordonanță de urgență 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic care prevede retragerea din exploatare a capacităților de producție de energie electrică existente pe bază de huilă și lignit.

Având în vedere scăderea costurilor cu tehnologia și potențialul mare solar și eolian, România este din nou în atenția investitorilor. “Din păcate, constatăm că deschiderea societății și a mediului de business din România către adoptarea pe scară largă a surselor regenerabile nu este reprezentată de clasa politică și administrativă, care continuă să aibă o atitudine conservatoare, cu riscul pierderii unor importante oportunități de investiții”, spune Mihai Bălan, Director Executiv al Asociaţiei Române a Industriei Fotovoltaice (RPIA). Eurodeputații au votat pentru creșterea ponderii energiei din surse regenerabile în consumul final de energie al UE la 45% până în 2030. Ținta de regenerabile asumată de România a rămas tot la 30,7%! (proiect Strategie Energetică). Având în vedere recomandările Comisiei Europene din planul REPowerEU, autoritățile transmit că au în vedere creșterea acestei ținte la 34%, prin actualizarea PNIESC! Deocamdată, se văd doar intenții!

Beneficii ale investițiilor în noi capacități de producere a energiei din surse regenerabile pentru economia românească

Sebastian Enache, Head of M&A Monsson, prezintă beneficiile pentru economia românească care decurg din investițiile în noi capacități de producere a energiei din surse regenerabile:

  • se estimează că la un proiect fotovoltaic este nevoie, în medie, de 25 de oameni / MW / lună pentru faza de construcție
  • pentru operarea unui parc fotovoltaic este nevoie, în medie, de 10 oameni / 50MW;
  • pentru parcurile eoliene este nevoie de 2 oameni/10 turbine permanent;
  • operarea fiecărui MW de fotovoltaic costă în jur de 10.000 EUR/MW, bani care sunt 50% echipamente și 50% forța de muncă. Aproximativ 90% din bani rămân în România;
  • operarea fiecărui MW de eolian costă aproximativ 40.000 eur/MW, 75% echipamente și 25% forța de muncă. Aproximativ 60% din bani rămân în România;
  • Per total investiție, materialele reprezintă cam 75%, iar manopera 25%. Ca proveniență, aproximativ 70% din materiale vin din afara țării, dar 30% din România. Așadar, din total CAPEX parc fotovoltaic sau eolian provin sau se cheltuie în România.

Investițiile în regenerabile vor conduce la crearea unor noi meserii, prezentate în cele ce urmează:

Semnal! România blochează investițiile în dezvoltarea de proiecte regenerabile

În timp ce Comisia Europeană susține accelerarea investiţiilor în dezvoltarea de proiecte regenerabile, România le blochează, semnalează Mihaela Nyerges, Avocat asociat Vlăsceanu, Nyerges & Asociaţii. CE a aprobat acum câteva zile o reglementare temporară de accelerare a procedurii de autorizare a proiectelor de producție a energiei regenerabile (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6657).

La sfârşitul lunii iulie, Legea Fondului Funciar a fost modificată cu scopul declarat de a simplifica procedura de autorizare a proiectelor regenerabile în conformitate cu obiectivele trasate de Uniunea Europeană. Cu toate acestea, noile prevederi legale sunt interpretate greşit de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în aşa fel încât blochează dezvoltarea acestor proiecte, precizează Nyerges.  

Asociațiile de profil s-au adresat autorităților, atrâgând atenția că modificările aduse legii fondului funciar sunt de fapt bariere în calea dezvoltării de noi proiecte, din cauza interpretărilor oficialilor din Ministerul Agriculturii. Impactul asupra dezvoltării de noi parcuri eoliene și fotovoltaice în România este devastator, susțin reprezentanții RWEA, PATRES și RPIA.

Mihaela Nyerges, Avocat asociat Vlăsceanu, Nyerges & Asociaţii, explică:”Deși Legea Fondului Funciar a fost modificată cu scopul declarat de a simplifica procedura de autorizare a proiectelor regenerabile în conformitate cu obiectivele trasate de Uniunea Europeană, interpretarea dată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) conduce la blocarea acestora. Conform Legii Fondului Funciar, este interzisă  edificarea de noi construcții pe terenuri agricole situate în extravilan. Dacă este vizat un astfel de teren, acesta trebuie să fie introdus în intravilan pe baza unui plan urbanistic zonal (PUZ), cu avizul prealabil privind clasa de calitate a terenului emis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Legea Fondului Funciar stabilește și o serie de excepții de la această regulă, în cazul cărora nu este necesară introducerea terenului în intravilan, ci aplicarea unei proceduri speciale de scoatere din circuitul agricol.  Noile prevederi legale nu au făcut altceva decât să adauge proiectele regenerabile de mici dimensiuni (până la 50 de hectare) în lista de proiecte exceptate, fără a modifica în vreun fel regula generală. Cu toate acestea, MADR tratează excepția drept unic temei legal pentru dezvoltarea de proiecte regenerabile pe terenuri agricole din extravilan, și respinge toate cererile care privesc proiecte de peste 50 de hectare”.

Blocajul instituit de MADPR pune pe fugă investitorii în regenerabile!

”Proiectele respinse de MADR sunt proiecte mature pentru care deja s-au făcut investiții semnificative în obținerea drepturilor asupra terenurilor, în proiectare și autorizare. Totodată, blocajul actual îi expune pe investitori la riscul pierderii dreptului de racordare la rețeaua de energie electrică deoarece avizul tehnic de racordare expiră dacă autorizația de construire nu este obținută în termen de 18 luni de la emiterea acestuia. În plus, există riscul pierderii finanțării nerambursabile prin PNNR pentru proiectele care au aplicat pentru aceste fonduri pe motivul nerespectării termenului de implementare”, avertizează Nyerges.

Foarte grav este că blocajul îi privește nu doar pe investitorii cu proiecte respinse de MADR, ci și pe investitorii care au proiecte în stadii intermediare de dezvoltare și care nu știu dacă să continue sau nu dezvoltarea acestora.

Mihai Bălan, RPIA, concluzionează: “Prin blocajul de la MADR pentru proiectele peste 50 ha (dar se pare ca și cele sub 50 ha sunt blocate) este creată artificial o polemică inutilă securitate energetică vs. securitate alimentară. Chiar și pentru atingerea țintelor REPowerEU (cele mai ambițioase), suprafața ocupată de parcurile fotovoltaice ar fi de aproximativ 0,05% din totalul suprafeței agricole a României. Eliminarea acestei bariere ar duce la conectarea la rețea a aproximativ 1 GW de capacități solare iarna următoare, cu impact direct asupra reducerii cantității de gaz folosită și implicit asupra securității energetice și a prețului final la consumator”.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *