Asociația Energia Inteligentă lansează cartea “Hidrogenul și gazele naturale în România”

Publicat pe Categorii Evenimente, Flux energetic
Prima Pagina Actual Flux energetic Asociația Energia Inteligentă lansează cartea “Hidrogenul și gazele naturale în România”
  • 100 de ani de la prima producție de hidrogen în România și 85 de ani de la producerea în premieră mondială a amoniacului, ambele laTârnăveni

Anul acesta se implinesc 100 de ani de la prima productie de hodrogen in Romania si 85 de ani de la producerea in premiera mondiala a amoniacului, ambele la Tarnaveni.

Pentru a marca aceasta aniversare ,dar si pentru a prefata un nou capitiol al viitorului energeticii romanesti, Asociatia Energia Inteligenta lanseaza maine, 29 martie, cartea Hidrogenul si gazele naturale in Romania, care trateaza in premiera la noi in tara transportul hidrogenului prin conductele de gaz.

Viitorul Model de Sistem Energetic al Romaniei trebuie sa se bazeze pe reducerea pierderilor energetice, resurse regenerabile, energie nucleara (SMR), care vor avea nevoie de vectorul hidrogen pentru a le aduce in faza de sustenabilitate fata de variabilitatea productiei si volatilitatea cererii. Tranzitia la acest nou model al Sistemului Energetic viitor al Romaniei trebuie sa valorifice la maxim resursele securitare – gazele naturale (gaze neconventionale, biogaz, biometan), combustibilii lichizi (mai ales biocombustibilii) si chiar carbunele – concomitent cu intensificarea masurilor de reducere masiva neta a emisiilor de CO2.

Asociația Energia Inteligentă, împreună cu Asociația pentru Energia Hidrogenului din România, lanseaza cartea ”Hidrogen și Gaze Naturale în România”, care va apărea la Editura Didactică și Pedagogică, avându-i ca autori pe Dumitru Chisăliță și Ioan Iordache.

Va prezentam un material realizat de Asociatia Energia Inteligenta.

Hidrogenul este un element chimic care este reprezentat de simbolul H. Atomul său este cel mai mic dintre toate și este cu cel care începe tabelul periodic. Se compune dintr-un gaz incolor compus din molecule diatomice de H2, și nu prin atomi de H izolați; cum se întâmplă cu gazele nobile He, Ne, Ar, printre altele.

Dintre toate elementele, este probabil cel mai emblematic și remarcabil, nu numai pentru proprietățile sale în condiții terestre sau drastice, ci și pentru imensa abundență și varietatea compușilor săi. În afara Pământului și în restul Universului, este cel mai abundent element, găsit în stele și considerat unitatea sa de construcție.

Pe Pământ, pe de altă parte, reprezintă aproximativ 10% din masa sa totală. Pentru a vizualiza ce înseamnă acest lucru, trebuie considerat că suprafața planetei este practic acoperită cu oceane și că hidrogenul se găsește în minerale, în țiței și în orice compus organic, pe lângă faptul că face parte din toate ființele vii. La fel ca și carbonul, toate biomoleculele (carbohidrați, proteine, enzime, ADN etc.) au atomi de hidrogen. Prin urmare, există multe surse de extragere sau producere; cu toate acestea, puțini reprezintă metode de producție cu adevărat profitabile.

In 1671 Robert Boyle a asistat pentru prima dată la un gaz care s-a format atunci când piliturile de fier au reacționat cu acizi. Omul de știință britanic Henry Cavendish, în 1766, a fost cel care a identificat hidrogenul ca o substanță nouă; „aerul inflamabil”. Cavendish a descoperit că, atunci când acest aer presupus inflamabil a ars, a fost generată apă. Pe baza lucrărilor și rezultatelor sale, chimistul francez Antoine Lavoisier a dat acestui gaz numele de hidrogen în 1783. Etimologic semnificația acestuia derivă din cuvintele grecești „hidro” și „gene”: formarea apei.

Primul electrolizor din lume pentru extragerea hidrogenului din apă (1766)[1]


[1] https://sodiumlamp.tumblr.com/post/122135580771/hydrogen-spirit-in-the-sky

La scurt timp, în 1800, oamenii de știință americani William Nicholson și Sir Anthony Carlisle au descoperit că apa se poate descompune în hidrogen și oxygen prin electroliza apei. Mai târziu, în 1838, chimistul elvețian Christian Friedrich Schoenbein a introdus ideea de a profita de arderea hidrogenului pentru a genera electricitate. Popularitatea hidrogenului a fost atât de mare încât chiar și scriitorul Jules Verne s-a referit la acesta ca fiind combustibilul viitorului în cartea sa Insula misterioasă (1874)[1].

În 1769, Nicolas-Joseph Cugnot a construit primul automobil alimentat cu abur capabil de transport uman, urmată de construirea în 1808 de către François Isaac de Rivaz a mașinii cu motor cu ardere internă alimentat cu hidrogen[2]. Primul motor cu combustie alimentat pe benzină, fiind construit în 1870, de Siegfried Marcus.


[1] https://ro.warbletoncouncil.org/hidrogeno-6530

[2] http://blog.luxurycare.org/history-of-the-automobile/

Însă istoria descoperirii hidrogenului nu este asociată doar cu momente de bucurie. Tragedia gigantului Zepellin „Hindenburg” a mărturisit cât de nesigur este acest element. În 1930, Germania a construit o serie de aeronave – Zeppelins. Hidrogenul a fost utilizat ca gaz. Fiind mai ușoară decât amestecul azot-oxigen, care constituie cea mai mare parte a atmosferei, a permis transportul unor volume mari de mărfuri.

În 1936, designerii germani au prezentat cea mai mare aeronavă din lume „Hindenburg”. Gigantul de 245 de metri conținea 200.000 m3 de gaz. Capacitatea sa de încărcare este uimitoare: dispozitivul a reușit să ridice până la 100 de tone de marfă pe cer. Aeronava a fost folosită pentru transportarea transatlantică între Germania și Statele Unite. Gondola de călători a găzduit 50 de persoane cu bagaje. 05.06.1937 La sosirea în New York, a avut loc o scurgere de hidrogen. Gazul ușor aprins a luat foc, a avut loc o explozie, soldată cu moartea a 36 de persoane. De atunci, în loc de hidrogen în aeronave, s-a folosit heliu mai sigur[1].


[1] https://olnafu.ru/formare/206558-istoria-descoperirii-hidrogenului-de-la-teorie-la.html

Însă istoria descoperirii hidrogenului nu este asociată doar cu momente de bucurie. Tragedia gigantului Zepellin „Hindenburg” a mărturisit cât de nesigur este acest element. În 1930, Germania a construit o serie de aeronave – Zeppelins. Hidrogenul a fost utilizat ca gaz. Fiind mai ușoară decât amestecul azot-oxigen, care constituie cea mai mare parte a atmosferei, a permis transportul unor volume mari de mărfuri.

În 1936, designerii germani au prezentat cea mai mare aeronavă din lume „Hindenburg”. Gigantul de 245 de metri conținea 200.000 m3 de gaz. Capacitatea sa de încărcare este uimitoare: dispozitivul a reușit să ridice până la 100 de tone de marfă pe cer. Aeronava a fost folosită pentru transportarea transatlantică între Germania și Statele Unite. Gondola de călători a găzduit 50 de persoane cu bagaje. 05.06.1937 La sosirea în New York, a avut loc o scurgere de hidrogen. Gazul ușor aprins a luat foc, a avut loc o explozie, soldată cu moartea a 36 de persoane. De atunci, în loc de hidrogen în aeronave, s-a folosit heliu mai sigur[1].


[1] https://olnafu.ru/formare/206558-istoria-descoperirii-hidrogenului-de-la-teorie-la.html

Mai multe informații pe acest subiect puteți citi pe site-ul https://asociatiaenergiainteligenta.ro/?p=5702&lang=ro


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.